A
Történelemtanárok Egylete iskolatípustól függetlenül minden jelenlegi és
egykori tanárnak szakmai érdekvédelmi szervezete. Az önszerveződő
formát választó egylet megalakulása erősíteni kívánja a közoktatás
decentralizálása és a tanári önállóság növelése irányába ható
folyamatokat.
I.
Elvi célkitűzéseink közé egyszerre tartozik a történelmet tanító tanárok
szakmai érdekeinek képviselete és a történelemtanítás színvonalának
emelése. A történelemoktatás legitimációs válságban van.
Hitele megrendült, a tanárok egy része elbizonytalanodott. Ma már nem
elegendő a továbbfejlesztés, a történelemtanítás teljes megújítására van
szükség. Ehhez pedig már nem elégségesek a meglévő keretek, azokat
alapjaikban kell kiszélesíteni. Ezt nem lehet csak felülről jövő
kezdeményezéstől várni, megvalósításához a történelemtanároknak maguknak
is hozzá kell járulni. A következőket tartjuk feltétlenül
szükségesnek: 1. A változás középpontjába a tanárt kell
állítani. A tantervi kötöttségekből kiszabadított pedagógus
felelősségérzete nagyobb, önállóságának növelésével alkotószelleme
jobban érvényesül. Fel kell adni a centralizált irányítási modellt (a
gyakorlatban is), biztosítani kell a horizontális kapcsolattartás
leheőoségét. Csak az elszigeteltség, a szétforgácsoltság állapotából
kitört történelemtanárok társadalma lesz képes önmagát megújítani. 2. Fel kell számolni a tantárgy ideologikus jellegét, s meg kell
szüntetni az ebből fakadó kiszolgáltatottságot. Korlátokat kell szabni
mindenféle politikai ellenőrzésnek. Nem lehet megengedni, hogy a
tantárgy bármilyen (jelenlegi vagy későbbi) politikai ero törekvéseinek
legyen alárendelve. 3. Az ideológia uralma helyett az értékek
pluralizmusát kell megteremteni. A tanítás középpontjába általános
demokratikus értékeket, az európai humanista értékrendet és a nemzeti
identitást biztosító magyar hagyományokat szükséges állítani. 4. Minden eszközzel támogatni kell a helyi kezdeményezéseket,
segíteni, ösztönözni kell az önálló fejlesztések (részfejlesztések)
beindulását. Biztosítani kell alternatív tanítási programok
megszervezésének lehetőségét, bátorítani a helyi tantervek, tananyagok,
segédanyagok kialakítását, új, hatékony módszerek alkalmazását. Ezek
részesüljenek erős központi támogatásban, és ne legyenek kitéve
bonyolult engedélyezési procedúrának. 5. Elő kell segíteni
modern szemléletű, korszerű fogalomkinccsel dolgozó, formájában is
megújuló tankönyvek kiadását. Lehetové kell tenni a tankönyvek szabad
választhatóságát. Ehhez pedig sokféle tankönyv kell (nem
iskolatípusonkénti bontásban). A tankönyvírást anyagilag és szakmailag
is vonzóvá kell tenni.
II. Mindezekből következik konkrét
akcióprogramunk: 1. Az Egylet olyan fórummá
kíván válni, ahol kifejezésre jutnak a történelmet tanító tanárok
speciális érdekei és szükségletei. Ezért az Egylet közzétesz szakmai
álláspontokat, teret ad különböző nézhetek ütköztetésének, segíti a
szakmai és módszertani információk (és információs anyagok) cseréjét.
Bekapcsolódik a tantárgyfejlesztési vitákba, közreműködik az új országos
követelményrendszer kialakításában, a történelem érettségi
megreformálásában és más, jövőt formáló kérdésekben (pl. nemzeti
törzsanyag kialakítása). Véleményezi a készülő új tankönyveket. Vállalja
a helyi kezdeményezések koordinálását, segítését,
tantervi-tananyagviták lebonyolításával éppúgy, mint a központi
fejlesztések kritikáját. Szükségesnek tartja, hogy a történelemtanárok
számára évente megrendezésre kerülő fórumot teremtsen és közreműködjön
egy tantárgyi bizottság felállításában, amelynek tagjai lehetnének a
Minisztérium, egyetem, a Történettudományi Intézet képviselői mellett az
oktatás kiszolgálásával foglalkozó központi intézmények tagjai, és az
Egylet révén a történelemtanítás „közkatonái”, a különböző iskolatípusok
tanárai is. 2. Az Egylet a történelemtanárok számára
szolgáltatásokat biztosít, hogy közkinccsé tegye azt a szellemi
potenciált, mellyel a történelemtanárok rendelkeznek. Teret ad a
tapasztalatok kicserélésének. Módszertani vásár, ötletbörze, „Amit
másképpen tanítok” bemutatók szervezése szerepel terveink között.
Lehetőséget kínálunk óravázlatok, fóliák, videóanyagok, térképvázlatok,
versenyforgatókönyvek cseréjére. Vitaköröket, találkozókat szervezünk
aktuális kérdésekről, közreműködünk új kutatási eredmények
közzétételében, külföldi tapasztalatok, eredmények, módszerek
ismertetésében, népszerűsítésében. Ennek a működéséhez az Egylet
alkotóköröket hoz létre, szervezi, irányítja a műhelymunkát. Az Egylet
segíteni kész a megújuló tudomány eredményeinek továbbításában is.
Sokszorosított anyagok, háttértanulmányok biztosításával segíti a
tanárok munkáját. Havonta megjelenő lapjában, a Rubicon c. történelmi
magazinban a tanítást is segítő írásokat, tanulmányokat tesz közzé
közérthetű, diákokkal is feldolgozható formában. A lapban teret ad az
alkotó tanárok és munkáik bemutatásának.* Az Egylet diákok számára
vetélkedőket, versenyfelkészítőket szervez. A tanárok számára tanulmányi
kirándulásokat szervez főbb tájegységeink és a szomszédos magyarlakta
területek megismerésére. 3. Az Egylet közreműködik a
különböző iskolák közötti kapcsolatteremtésben (beleértve a szomszédos
országok magyar nemzetiségi iskoláit is). Együttműködik a
történelemtanítás fejlesztését szolgáló intézményekkel, szervezetekkel,
tudományos körökkel. Erősíti a kapcsolatot az iskola és az egyetem, az
oktatás és a tudomány között is.
Budapest, 1989. szeptember 30.
* A Rubicon 1990-ben – a Történelemtanárok Egyletével
együttműködő – önálló folyóirattá vált.