Ahol a diák versenytársa és egyben partnere a tanárnak
2008. május 21. szerda, 0:00
Négy
szakértő adott hangot véleményének az életen át tartó tanulás, illetve a
nemes célt foganatosító televíziós műsorsorozat, a MindenTanulás
Programjának témakörében a május 19-én megrendezett sajtónyilvános
kerekasztal-beszélgetésen. (Forrás: Educatio Press)
A felnőtt korban tanulmányokat folytatók lesújtó adatai
ösztönözték a képzési szakértőket, hogy ismereteiket és szaktudásukat
széles körben elterjesszék. „A komoly szakmai tevékenységet a
Mindentudás Egyetemének televíziós tapasztalatainak segítségével
igyekeztünk mindenki számára elérhetővé tenni a Duna Televízió
csatornáján keresztül” – mondta el Dr. Fábri György, a MindenTanulás
Program egyik ötletgazdája, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA)
kommunikációs igazgatója. Egy 2006-ban készített Eurostat felmérés
szerint Magyarországon átlagosan harmadannyi 25 és 65 év közötti vesz
részt valamilyen képzésben, mint az Európai Unió 2004-es évet megelőző
tizenöt tagországában.
A
MindenTanulás Programban értékes és érdekes műsorok kaptak, illetve
kapnak helyet, melyet sokszínű megközelítésből közvetítenek a nézők
felé. „Szakmai előadások, kerekasztal-beszélgetések, illetve
dokumentumfilmek által válik interaktívvá az andragógia, tehát a
felnőttképzés témaköre, mely a tervek szerint később a Magyar Televízió
műsorán is látható lesz” – számolt be a projekt jövőjéről
Fábri.
A megváltozott körülmények
között, a mai versenyen alapuló társadalmakban „egymásnak nem csak
barátai, hanem versenytársai is vagyunk, miközben egymás barátai is
maradhatunk” – mondta el dr. Zachár László, a Nemzeti Szakképzési és
Felnőttképzési Intézet (NSzFI) főigazgató-helyettese. A nyugati országok
már ma is szakszerűen kezelik az élethosszig tartó tanulás kérdését, az
Európai Unió pedig folyamatosan szolgáltat szakmai anyagokat annak
helyes kezelésére. A társadalom minden szereplőjét be kell vonni a
projekt megvalósításába, ebben pedig kiemelt szerep jut a tanároknak és
ezáltal a tanárképzésnek is. Az oktatók műveltsége felértékelődik az
internet által erősen meghatározott világban, ahol a diák versenytársa
és egyben partnere a tanárnak – jegyezte meg az NSzFI
munkatársa.
Kandikó József, a Modern
Üzleti Tudományok Főiskolájának rektora úgy vélekedett, a műveltség
megszerzése és önmagunk folyamatos művelése alapvető követelmény a mai
társadalomban, melyben életünk során akár négy-ötször váltunk szakmát.
„A piac által megkövetelt igényt az egyetemeknek és főiskoláknak is fel
kell ismerniük, mint ahogy azt a Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(MÜTF) is tette” – mondta a rektor. Szakirányú továbbképzéseivel
egyaránt szolgálja az egyéni és társadalmi érdekeket, de a rektor
véleménye szerint az intézményi képzések mellett a különböző vállalatok,
cégek által tartott hétvégi szakmai programok is nagyon hasznosak. A
tatabányai főiskola rektora ugyanakkor hiányolja a palettáról azokat a
képzéseket, melyek a szabadidő hasznos eltöltésére adnának lehetőséget
egy nem vizsgákra alapuló rendszerben, hanem kötetlenebb
formában.
A kerekasztal-beszélgetés
valódi tapasztalatcsere volt, hiszen a MÜTF újító ötletei között
szereplő „menedzsment a kultúrában” kurzus indítását elismerően
hallgatta meg dr. Rechnitzer János, a Széchenyi István Egyetem Jog- és
Gazdaságtudományi Karának dékánja, az MTA közgyűlés doktori képviselő
tagja. A professzor a regionális politika szakembereként az új típusú
magyarországi migrációs folyamatokra hívta fel a hallgatóság figyelmét.
„Sokan költöznek tanulmányaik befejezése után Kelet-Magyarországról a
nyugati területekre” – mondta el a dékán. Rechnitzer azt is megjegyezte,
még mindig lassan alakulnak ki a tudászónák a felsőoktatási intézmények
körül, miközben Budapest maradt az ország egyetlen tudásteremtő
régiója. A MindenTanulás Programról bővebben a www.mindentanulas.hu oldalon
olvasható.