• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A tudásmenedzsment demokráciája
2007. október 1. hétfő, 0:00

Manapság az oktatott
tantárgyakat iskolánként, korcsoportonként és jellemző ikt-alkalmazások
mentén másképpen interpretálják és más oldalai kerülnek az érdeklődés
középpontjába – írta Jenei Zsolt az ÉS oldalán.

Dobszay László az Élet és Irodalom 31. számában A
pedagógiatudományok diktatúrája címmel
közölt egy írást a
pedagógiai képzés jelenlegi helyzetéről, érdekesen kötve ezt a
menedzserszakma jellegzetességeihez és az informatikusok tevékenységéhez
a pályázati munkában. Írása összességében negatívan mutatja be a
pedagógusképzés jelenlegi rendszerét és a menedzserek-informatikusok
térnyerését a munka világában. Nem vitatom, hogy az általa vázoltakban
nincs igazság, és az esetleírásai nem a valóságot tükrözik. De nem a
teljeset! Az alábbiakban részben cáfolva, részben kiegészítve
gondolatait, megpróbálok teljesebb képet festeni a pedagógusképzés előtt
álló lehetőségekről, valamint a menedzserek-informatikusok szerepéről
az együttműködésben.


Írásának első
részében annak a veszélyét vázolja, hogy a pedagógusképzés új
rendszerében a tartalmi képzés rovására megerősödött a módszertani
képzés. Nem vállalom, hogy a pedagógusképzés új kreditrendszerét védjem,
de a túlhajtott pedagogizálás vádja nem állja meg a helyét. Az elmúlt
tíz évben az információs és kommunikációs technológiák (ikt) terjedése
az iskolákban merőben új helyzetbe hozta a pedagógusokat, amit nem lehet
figyelmen kívül hagyni. A számítógép és az internet, amelyeken a
tartalmak (képek, leírások, alkalmazások, hogy még érthetőbb legyek:
házi feladatok, puskák, új tananyagrészek, lexikoncikkek, tanárok
magyarázatai, animációk, szórakoztatva tanító játékok) szabadon
hozzáférhetőek, igen komolyan átformálták a tanárok szerepét az
oktatásban. Az ismeretközlés, amely korábban tanári monopólium volt, ma
már inkább a médiáé és az interneté. Egy jövőbeni tanárnak nem lehet
célja, hogy mindent tudjon a matematikáról, a földrajzról vagy
irodalomról.


Manapság az oktatott
tantárgyakat iskolánként, korcsoportonként és jellemző ikt-alkalmazások
mentén másképpen interpretálják és más oldalai kerülnek az érdeklődés
középpontjába. Egyre kevésbé lehet a katedráról frontális módszerrel
tartalmakat oktatni. A biztos szakmai alapok elsajátítása természetesen
elengedhetetlen feltétel. Fontos vitázni, hogy mennyi ideje legyen egy
jövendő pedagógusnak szaktárgya elsajátítására, de azt be kell látni,
hogy a képzés teljes idejére nézve ez már nem lehet több, mint a
módszertanra szánt idő. A mai pedagógia helyesen törekszik a „mit”, a
„hogyan” és a „mikor” oktassunk kérdéseire választ adni. Amikor a
multimédiás tartalmak egyszerre – és ez nagyon lényeges! – állnak a
diákok és a tanárok rendelkezésére, akkor a pedagógus feladata már nem
csak az ismeretek átadása. Ezzel egyenértékű feladatává lett az
ismeretek önálló megszerzésének és a napi információözönből a helyes
tartalmak kiválasztásának a megtanítása. (Más szóval:
kompetenciafejlesztés.) Ezek pedig módszertani kérdések. Ezt figyelembe
véve az arányok eltolódása pozitív folyamat. Ma már az információs és
kommunikációs technológiák lehetővé teszik, hogy egy tanár ne csak
elmesélje a világot, megmutassa annak változatos működését, hanem
ösztönözheti a diákjait a cselekvésre, az önálló tudásszerzésre és
-megtartásra. Ehhez pedig tanár-diák-együttműködés kell, a tanárnak meg
leginkább gyerekismeret.


Tovább
a teljes cikkhez

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Rákóczi-lovastúra

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017