A TTE ajánlása a helyi tantervek bevezetésével kapcsolatban
1996. szeptember 26. csütörtök, 0:00
A Történelemtanárok Egylete üdvözli a tartalmi szabályozás decentralizált rendszerét, amely lehetőséget ad az iskolák számára egy a NAT-ra épülő, a helyi sajátosságokat és igényeket figyelembe vevő pedagógiai program kidolgozására. Ugyanakkor leszögezzük, hogy a folyamat szakszerűségének és hatékonyságának biztosításához többféle változatot és variációs lehetőségeket magukban foglaló, adaptálható helyi tantervek kidolgozását tartjuk szükségesnek.
A helyi tanterv bevezetésére vonatkozó javaslatok:
-A helyi tantervek kidolgozásában és elfogadásában a tantestület aktívan vegyen részt. -A korábbi főként tananyag- és tanárközpontú koncepciók helyett a tanulói tevékenységre épülő, a képességfejlesztést szem előtt tartó követelmény- és tanulóközpontú helyi pedagógiai programok kidolgozását szorgalmazzuk. -Olyan tantervek adaptációját javasoljuk, amelyek biztosítják az iskolák szabad mozgásterét saját igényeik megvalósításában. -Az iskolák lehetőleg olyan tantervet válasszanak, amelyet a pedagógiai szakmai szervezetek is támogatnak. -Szorgalmazzuk a tantervi szabályozás kiterjesztését a 18. év végére, részletes követelményrendszer kidolgozásával átmenetet teremtve az alapműveltségi vizsga és a kétszintű érettségi között.
Az Ember és társadalom műveltségi területre vonatkozó ajánlások:
A XX. század végén a történelemtanítást is új kihívások érik. A tantárgy egy szélesebb műveltségi- területbe ágyazva, a műveltségi területek közös követelményeinek többségét lefedve (Hon- és népismeret, Kapcsolódás Európához és a nagyvilághoz, Kommunikációs kultúra, Tanulás), új ismeretanyaggal bővülve (gazdasági, társadalmi, emberismeret) a tanulói személyiség fejlesztésének, az identitástudat kialakításának legfontosabb eszközévé válhat.
A fentiek indokolják az ismeretanyag bővülését, azonban ez a történelemtanításra eddig rendelkezésre álló időkeretet nem csökkentheti. A pusztán ismeretközlő tanítási módszerekkel szemben a történelmi kritikai gondolkodásra és a fogalmi összefüggésekre, valamint a tanulói tapasztalatokra épülő tanítási módszereket támogatjuk. Olyan helyi tantervek készítését szorgalmazzuk, amelyek megfelelő arányban lehetőséget biztosítanak az iskolák számára helytörténeti munkára, múzeumlátogatásra és tehetséggondozásra egyaránt.
A Történelemtanárok Egylete Bizottmánya Budapest, 1996. szeptember 26.