Elvárható, hogy az alapvetően fontos szakmai anyagok a szélesebb szakmai közvélemény bevonásával készüljenek és megismerhető legyen a készítők személye. Elfogadhatatlan, hogy ez az anyag a nyilvánosság kizárásával jött létre, még a készítők neve sem ismert.
2. Szakmai egyeztetés hiánya
Elengedhetetlen, hogy a meghatározó szakmai dokumentumok csak széleskörű szakmai egyeztetés után kerüljenek bevezetésre. Amíg a jelen anyag előzményének tekinthető NAT-javaslatnak volt érdemi egyeztetése 2018 augusztus-szeptemberében, ezt az érdemben új dokumentumot nem egyeztették a szakmával. Elfogadhatatlan a szakmai egyeztetés hiánya, ez szakmailag és erkölcsileg illegitimmé teszi az anyagot.
3. A NAT beszédes prioritása
Nem tudunk azonosulni a NAT alábbi céljaival
„A történelemtanulás
célja, hogy a tanuló:
1.
alapvető ismereteket szerezzen a
magyarság, a magyar nemzet és Magyarország, az európai civilizáció, valamint az
emberiség múltjáról;
2.
a megszerzett ismeretek által erős, határozott
magyar identitással rendelkezzen, és így a magyarságot egyszerre tekintse a
történelem során kialakult emberi közösségnek, valamint természetes
vonatkoztatási pontnak;
3.
elsajátítsa a közös kulturális kód leglényegesebb elemeit (szimbólumok,
történelmi személyek, történetek, fogalmak, alkotások)…”
Egyoldalúnak, szakmailag igencsak vitathatónak tartjuk a történelemtanítás három legfontosabb céljának a fentiek előtérbe helyezését. Ez minden korábbi NAT-hoz képest visszalépést jelent.
4. Az ismeretek prioritása
Nem tudunk azonosulni a NAT alábbi céljaival
„A történelemtanulás
elsősorban a narratív megismerésre épül:
történetek, leírások, sémák és interpretációk egymásra rakódása és
kölcsönhatása révén fejlődik a tanuló történelmi tudása. Míg az általános
iskolában történetek elbeszélése az elsődleges, a középiskolai
történelemtanulásban előtérbe kerül a történelmi források feldolgozása és
értelmezése, ami segíti a problémamegoldó, elemző gondolkodás fejlődését, a
történelmi szemléletmód kialakulását”.
Az elmúlt két évtized „forrásközpontú és
kompetencia-alapú és a tevékenységet központba helyező” és az IKT-eszközöket
preferáló oktatásával szembemenőnek tartjuk az ismeret és elbeszélés-központú
szemléletet. Ez egyértelműen visszalépés
egy idejétmúlt, korszerűtlen metodika világába.
Hiába szerepel a középiskolai elvárásoknál a források feldolgozása, a NAT prioritásaiban a célok között nem szerepel a forráskritikai attitűd formálása. A tanulási eredmények hosszú felsorolásában bukkan elő egyedül: „tud forráskritikát végezni.” Ehhez azonban az ismeretszerző készségek fejlesztésén túl alapvető szövegértési, tájékozódási, kritikai és kommunikációs kompetenciák kialakítására van szükség, ezek hanyagolása még a 2012-es kerettantervhez képest is komoly visszalépés.
5.Kötelező ideológia, normakövető magatartás
Nem tudunk azonosulni a NAT alábbi céljaival
„Fő cél a normakövető magatartás és a társadalmi felelősségvállalás megalapozása, a szabadság és felelősség, valamint az alapvető jogok és kötelességek egyensúlyának megismerése”. Mindezt a NAT kontextusában tartjuk elfogadhatatlannak, ugyanis itt a „normakövetés” előírt, kötelező ideológiát jelent. Ez nem lehet a történelemtanulás/tanítás célja. Ebből a szempontból kifejezetten károsnak tartjuk, hogy a NAT „a tényeken alapuló reális és pozitív nemzettudat” kialakítását tekinti a történelemtanítás céljának: meg nem engedve, hogy a reális, tényeken alapuló történelmi megismerés bizonyos esetekben kritikus értékelést eredményezzen.
6. Hitelesség vagy kreált múlt, hamis, torzított történelmi kép
Nem tudunk azonosulni a NAT alábbi céljaival
Az általános iskolai témaköröknél csak az „Árpád-kori győztes harcok és csaták” szerepelnek, emiatt például a tatárjárás kimaradhat. Ezzel lehetne/kellene erősíteni a fent idézett, pozitív nemzettudat kialakítását?
Hasonlóan:
a középiskolai témaköröknél a Horthy-korszak a „talpra állás Trianon után” csak pozitív üzenetét kell közvetíteni?
Általános iskolában a deportálás a Rákosi-korszakban jelenik meg, mint fogalom („deportálás békeidőben”) középiskolában a második világháborúnál, mint deportálás a Gulágra.”
1956, „a nemzet szabadságharca”- ebben az esetben a NAT milyen nemzetfogalmat használ, ekkor is beleérti a határon túl élő magyarokat?
„A kádári diktatúra a Kádár-rendszerben” nem differenciált történelemi képet fogalmaz meg, kihagyva a Kádár-korszak más aspektusú (puha diktatúra, gulyáskommunizmus stb.) megközelítését.
7. Állampolgári ismeretek
Egyetértünk/támogatjuk
Üdvözöljük a 2012-es kerettanterv
által a 12. évfolyam történelem tananyagába zsúfolt, nem a történelemtudomány
témakörébe tartozó tartalmak (pénzügyi ismeret, munkajogi ismerek) kivételét és
egy külön tantárgy, az állampolgári ismeretek 12. évfolyamon +1 óra keretében történő
bevezetését. Támogatjuk eme tantárgy nevében is jelzett céljait, hogy a diák
tudatosítsa állampolgári jogait és kötelességeit, sőt „gyakorolja azokat az eljárásokat, készségeket, amelyek a társadalmi
részvételéhez, mindennapi boldogulásához szükségesek.” Örvendetes, hogy szerepet kap a
környezettudatosság, pénzügyi ismeretek, fogyasztóvédelem, a munkavállalói
szerepre felkészülés segítése.
Nem tudunk azonosulni a NAT alábbi céljaival
Állampolgári ismeretek címszó alatt dominánsan „a hazafias érzés
kialakítását, az alapvető honvédelmi ismeretek elsajátítását” értik. Általános és konkrét célok között: „nevezze meg a magyar nemzettudat
sajátosságait, értse meg a nemzeti identitás jelentőségét az egyén és a
közösség szempontjából is; ismerje
lakóhelye kulturális és néprajzi értékeit, váljék élményalapúvá lokálpatriotizmusa,
személyiségébe épüljenek be a nemzeti
közösséghez tartozás emocionális összetevői; mélyüljön el
hazaszeretete; értse meg a haza védelmének fontosságát, ismerje meg,
hogy a honvédelem milyen feladatköröket foglal magában, és milyen kötelezettséget
ró minden magyar állampolgárra.”
Indokolatlannak és elfogadhatatlannak
tarjuk a honvédelemnek a rendszerváltás óta minden korábbinál erőteljesebb
megjelenését, prioritásként való kiemelését, számos tantárgyban hangsúlyos
megjelenítését: tanulási eredménynek tekinti „megismeri a haza iránti
kötelezettségeit, feladatait”.
Nem
látjuk egyértelműen/nem tudjuk értelmezni
Az
„állampolgári ismeret” tantárgy pontos tartalmait (leszögezve, hogy ez a
kerettanterv feladata), illetve, ezzel összefüggésben, hogy rendelkezésre
állnak-e tanításának személyi feltételei. Megismételve korábbi álláspontunkat,
nem gondoljuk, hogy történelemtanári kompetencia ezen témakörök tanítása, a
honvédelmi ismeretek mellett például a „családra
vonatkozó tanulási eredmények… a párválasztás, a felelős családtervezés
szempontjainak értelmezésével és megbeszélésével, a gyermekvállalás demográfiai
jelentőségének kiemelésével.”
A 8. és 12. évfolyamra illesztett állampolgári ismeretek tantárgy témakörei miért 5-8 és 9-12. évfolyamon jelennek meg?
8. Az ismeretek mennyiségének csökkentése
Egyetértünk/támogatjuk
A
NAT által beharangozott tananyagcsökkentést
a történelem tantárgy esetében az eddigi órakeretek megtartásával. Támogatjuk
továbbá, hogy „a helyi tanterv alapján a
tanár a kerettantervből évente két témát mélységelvű feldolgozásra jelöl ki,
amelyre több idő, a javasolt időkereten felül összesen további 6–10 óra
tervezhető.”
Nem
látjuk egyértelműen/nem tudjuk értelmezni
A
NAT-ban felsorolt tematikák pontos tartalmait még nem látjuk; ennek fényében
tudjuk majd csak értékelni azt a kijelentést miszerint a tanórák 80%-át kellene
csak az előírt tananyaggal tölteni, illetve, hogy valóban marad-e idő a
kompetenciaalapú oktatásra és a mélységelvű tanításra. A NAT alapján növekszik
a magyar történelem jelentősége, aránya. Ennek pontos mértéke a kerettanterv
ismeretében lesz megállapítható. A politika- és életmódtörténet aránya is a
kerettanterv alapján lesz értelmezhető.
Mivel az összegző téma erre kevésnek, részlegesnek tűnik, nem látjuk egyértelműen, hogy tud megjelenni a tananyagban a Kárpát-medence népeinek története, illetve a távol-keleti civilizációk, mint például Kína mai történelemformáló szerepe.
9. Miért ragaszkodunk a kronologikus történelemtanításhoz?
Nem tudunk azonosulni a NAT alábbi céljaival
„A tantárgy sajátosságából
következően jellemző a kronológiai
rendezőelv, de ez a tanulás-tanítás egyes szakaszaiban nem élvez
kizárólagosságot.”
A
2018-as NAT-tervezet egyik legüdítőbb újdonsága az (lett volna) volt, hogy az
általános iskolában szakít a szinte kizárólagos kronologikus elvvel. A mostani
NAT ezt csak az 5-6. évfolyamon és korlátozottan engedi: „az 5–6. évfolyamon… tantervi témák nagyobb részét történeti korok
szerint beágyazott életmód-történeti és portré típusú témakörök adják.”
A NAT alapvetően kronologikus és az ókori történelemtől napjainkig ívelő tematikája láttán nem látjuk valós biztosítékait a mélységelvű és valós kompetenciaalapú munkának.
A
vallástörténet az eddig ismert tervezetben hangsúlyosan szerepelt, ennek
ellentmond, hogy a zsidó vallás nincs nevesítve, általános iskolában a
kereszténység témakörnél jelenik meg: „kereszténység:
az Ószövetség népe; Jézus élete, tanításai és a kereszténység.”
A török korszakban csak „a török háborúk hősei”-ről emlékezzünk meg?
Milyen tartalmat, metodikát képzeljünk el az utolsó általános iskolai témához: „a magyar megmaradás kérdései”?
Összegzés
A
NAT jelenlegi tartalmát, megfogalmazott céljait elfogadhatatlannak tartjuk.
A NAT ellentmond a digitális kor kihívásainak megfelelő megismerésre ösztönzésnek és a történelemtanítás alapvető készségfejlesztő szerepének. Egyoldalú ideológiai normakövetést ír elő, amely „nemzetvédő” elvárás elfogult. Esetenként torzított történelmi képet, időnként kifejezetten torz történelemszemléletet tartalmaz. Az iskola állampolgári nevelési feladatainál aránytalanul előtérbe helyezi a honvédelmi ismereteket.