• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A Történelemtanárok Egylete állásfoglalása
2003. szeptember 19. péntek, 0:00
Címkék: állásfoglalás, stratégia

Az Oktatási Minisztérium civil szférával való kapcsolattartásának stratégiai céljai és feladatai című tervezetről

I. Előzetes megjegyzések:

A Történelemtanárok Egylete üdvözli, hogy a kormányzat a civil szférával való kapcsolattartásáról stratégiai dokumentumot készít.

Egyetértünk azzal, hogy több körben és fázisban kívánják véleményeztetni e dokumentumot.

Támogatjuk, hogy e dokumentumnak a ciklusokon átívelő feladatok, tevékenységek meghatározásában döntő szerepe legyen.

Természetesen egyetértünk azzal, megalakulásunk (1989) óta valljuk, hogy komoly társadalmi programokat nem lehet megvalósítani a civil szervezetek nélkül, elengedhetetlen a civilkontroll. Az Európai Unióhoz való csatlakozást követően még fontosabbá válik e kérdés.

II. A tervezetben leírtakkal alapvetően egyetértünk. A munka későbbi fázisában bizonyára konkrétabb ajánlások, javaslatok is tehetőek. Az alábbiakban néhány olyan kérdésre hívjuk fel a figyelmet, amelyre a tervezet ezen változata nem tér ki illetve kevés hangsúlyt helyez.

A pedagógus szakmai szervezetek a civilszervezeteken belül sajátos szerepet töltenek be. Olyan önkéntes tagsági alapon szerveződő civil szervezetek, amelyek szakmaisága nem vitatható. Ha a magyar oktatásügy az új kihívásokra megfelelő választ kíván adni – különös tekintettel az európai uniós kapcsolatok erősödésére (pl.: Nemzeti Fejlesztési Program), a szakmai megújulás folyamatosságára, működőképes megvalósítására – igen jelentős szakmai segítséget és kontrollt jelenthetnek ezek a civilszervezetek. Éppen ezért megfontolandó hogy – akár jogszabályban is rögzítetten – a pedagógus szakmai szervezetek számára garantálják e meghatározó feladat ellátásának lehetőségét.

Az 1990 óta (akár ugyanazon kormányzati cikluson belül is) igen változatos az egyeztetések módja, megvalósítása. Előfordult, hogy egy-egy kérdésről a szervezet számára elegendő időt biztosítva kért állásfoglalást a Minisztérium. Gyakran azonban nem alkalmas időben kértek véleményt (pl. karácsonyi vagy nyári szünet) és /vagy kevés időt hagytak a vélemény kialakítására. Sajnálatosan többször előfordult, hogy a Tárca egy-egy fontos jogszabályról egyáltalán nem kérte ki a pedagógus szakmai szervezetek véleményét.

A jogszabályok elkészítésekor olyan ütemtervet szükséges kialakítani, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a véleményeztetésre. Olyan közhangulatot kell teremteni a jogszabályok előkészítőinél, hogy a vélemény kikérése nem időhúzás, kellemetlen kötelezettség, hanem esély az anyag pontosítására, időben történő korrekciójára.

A civilszférával való kapcsolattartást jelentősen segíthetné, ha lennének olyan fókuszpontok és csatornák, ahol és amelyek révén e szervezetek egymással rendszeresen információt cserélhetnek, kapcsolatot tarthatnak. Célszerűnek tartjuk a pedagógus szakmai szervezetek munkáját megkönnyítendő országos információs központ felállítását, működtetését. Ezt leginkább egy ebben jártas pedagógus szakmai szervezet láthatná el.

Kormányzati szinten is végiggondolandó, miként lehet elősegíteni a civilszervezetek működésének fenntartását. Néhány év alatt helyzetbe kell hozni e szervezeteket, hogy működési költségeiket túlnyomórészt saját maguk legyenek képesek előteremteni. Ennek lehetséges megoldásait széleskörű vitára kell bocsátani (vagyonjuttatás, adókedvezmény stb.).

Az állami források elosztásakor (pl. pályázatok), valamint egyes feladatok ellátásakor – azonos pályázók esetén – pozitív diszkriminációban lehetne részesíteni a közhasznú, és megkülönböztetetten a különösen közhasznú szervezeteket azokhoz a civilszervezetekhez képest, amelyek nem vállalták az e minősítésekhez szükséges (főként a működés átláthatóságával és nyilvánosságával kapcsolatos) kötöttségeket. Lehetőség szerint emelni kellene a pályázati összeg nagyságát is.

A TTE készen áll javaslatainak részletesebb kidolgozására, az egyeztetésre.

Budapest, 2003. szeptember 19.

A TTE Bizottmánya

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 1.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017