Az állásfoglalást a konferencia résztvevőinek egyetértésével a TTE Bizottmánya fogalmazta meg.
1. Fontosnak tartjuk–a Szlovák-magyar közös múlt – ismeretekkel a történelmi tévhitek eloszlatásáért című 2025. október 4-ei konferenciánk kapcsán is, hogy a tanórákon és a tananyagban is hangsúlyosabban megjelenjen a közös múlt. Szóljunk az együttélés pozitív példáiról is, hiszen hosszú közös történelmünk során több köti össze e két közösséget, mint, amennyi konfliktusos időszak rombolta kapcsolatait. A két nemzet viszonyának történelmi megértéséhez mindkét oldal részéről empatikusabb megközelítéssel járulhatnánk hozzá a 19. századból örökölt sérelmi szempont helyett.
2. Elengedhetetlennek tartjuk, hogy a történelem tanítása során többet foglalkozzunk Közép-és Kelet-Európa és a Balkán térség történelmével, mivel a magyar állam, a magyar nép, majd nemzet története e tágabb környezetbe ágyazódva érthető meg. A térség jelenkori történéseinek értelmezéséhez is szükségesek e történelmi ismeretek.
3. Az előző tanévben bevezetett teljesítményértékelési rendszer (TÉR), számos kolléga jelzése alapján megalázó helyzeteket eredményezett. Így továbbra is fenntartjuk álláspontunkat, miszerint a TÉR nem szolgálja a magyar oktatás minőségének emelését, ugyanakkor belső konfliktusokat generált és növelte a tanárok kiszolgáltatottságát.
4. Szakmailag megalapozatlannak tartjuk az 5-11. évfolyamon bevezetett országos történelmi kompetenciamérést, mivel a történelmi kompetencia értelmezésében nincs történészi-történelemtanári konszenzus. A diákok által írt mérések feladatait csak diákjaink révén, vagy felügyelőtanárként láthattuk; ezek tapasztalatai fenti véleményünket erősítették.