1. A rendszerváltás utáni időszak is a történelem része, így szükséges tanítani. Csak ennek megismertetése után következhet az állampolgári, társadalmi, pénzügyi és gazdasági ismeretek tárgyalása. Mivel az utóbbi negyedszázad tanítására a történelemtanárok többsége nincs felkészülve, ehhez (és a kapcsolódó jogi, gazdasági, pénzügyi és állampolgári ismeretek oktatásához) megfelelő szakmai segítséget szükséges biztosítani számukra (pl. térítésmentes továbbképzések).
II. Kerettanterv
1. Támogatjuk, hogy a jelenkor története a korábbiaknál hangsúlyosabban jelenik meg a történelem kerettanterv(ek)ben és a tankönyvekben. Ugyanakkor felhívjuk a figyelmet arra, hogy a kompetencia alapú és forrásközpontú történelemtanítás a hagyományos megközelítésnél sokkal időigényesebb. A lexikális ismeretek mennyiségének változatlanul hagyása mellett a készségfejlesztés lehetetlen. Különösen nagy gondot okoz a tananyag átstrukturálása: a megtanítandó témák, korszakok bővültek, ugyanakkor az órakeretek nem változtak, sőt esetenként csökkentek, hiszen az eddigi társadalomismeret tantárgy anyagát anélkül vette át a történelem, hogy az órakeretét megkapta volna.
2. A tanév végét követően a Minisztérium összegezze a tapasztalatokat, s azok figyelembe vételével vizsgálja felül a tantervi előírásokat. Ennek során szükségessé válhat mind a tananyagmennyiség évenkénti arányainak finomítása, mind a kevés mozgásteret engedő, kötött tanterv ténylegesen keretjellegűvé alakítása. A korrekció során figyelembe kell venni az életkori sajátosságokat, különösen az általános iskola felső tagozatos diákjai esetében. Szükség esetén a kapcsolódó jogszabályokat is módosítani kell.
3. A tantervben is kívánatosnak tartott tanári IKT-kompetencia alkalmazása az iskolák megfelelő technikai felszereltségének hiányában számos helyen nehézkes. A tantervi előírások teljesítéséhez korszerű számítógéppark és egyéb eszközök, feltételek (pl. megfelelő sávszélesség, projektor stb.) biztosítása szükséges.
III. Tankönyvek
1. A jogi szabályozás változása miatt az állami iskolákban immár nem használható tankönyvek jelentős része a tanulásban-tanításban jól alkalmazható, szakmailag korrekt, igényes szellemi érték. Fölhívjuk az iskolaigazgatók, a történelemtanárok, a könyvtárosok figyelmét arra, hogy ezeket érdemes megőrizni, adott esetben a tanításban-tanulásban alkalmazni.
2. A kivont művek legjobbjaiban tárgyiasult szellemi innovációt a tanításban hasznosítani érdemes. Valamennyi szakember és oktatásirányító együttes felelőssége, hogy ezek az évtizedek alatt felhalmozott értékek ne menjenek veszendőbe.
3. Azt javasoljuk az érintett kiadóknak és szerzőknek, hogy azokat a történelemtankönyveket, melyeket a jelenleg hatályos tankönyvi szabályozás következtében kivonnak a forgalomból ¬– a szerzői jogok tiszteletben tartásával, a szerzők engedélyével – lehetőleg tegyék online módon elérhetővé. Az oktatásirányítástól ennek a munkának erkölcsi és anyagi támogatását kérjük (pl. ide vonatkozó pályázatok kiírása által).
4. A tankönyvekben a korábbinál jóval nagyobb figyelmet kell fordítani a nemzeti és etnikai kisebbségek történetének, valamint jelenlegi helyzetének tanítására (különös tekintettel a romákra). A konfliktusok mellett elengedhetetlen a békés együttélés bemutatása is.
5. A NAT 2012 kerettantervekhez adaptált középiskolai tankönyvek formailag a korábbi tankönyvcsalád sűrítményei. A zsúfolt ábrák, a kis betűmérettel szedett szövegek, a kis méretű képek nehézzé teszik a használatukat.
IV. Érettségi vizsga
1. Az érettségi vizsgakövetelmények átdolgozásánál – a korábbi gyakorlatnak megfelelően – legalább két teljes tanévet biztosítani kell a diákok (a tanárok és a szülők) számára a változásokra való felkészüléshez. A követelmények tervezett átalakításának közzétételét kövesse szakmai vita, és – megfelelő határidővel – kérjék ki és fontolják meg a szakmai szervezetek véleményét is.
2. Az érettségi vizsga feladatsorainak szakszerűsége úgy lenne leginkább garantálható, ha a középszintű feladatsor tesztjeit – pilot mérést követően – bemért, kipróbált, ellenőrzött, sztenderdizált feladatok alkotnák.