• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A Történelemtanárok (24.) Országos Konferenciája ajánlásai
2014. október 21. kedd, 18:33
Címkék: állásfoglalás, érettségi, kerettanterv, NAT, tankönyv, TTE-konferencia

Az alábbiakban olvashatók a Történelemtanárok (24.) Országos Konferenciája ajánlásai.

I.    A közelmúlt

1.    A rendszerváltás utáni időszak is a történelem része, így szükséges tanítani. Csak ennek megismertetése után következhet az állampolgári, társadalmi, pénzügyi és gazdasági ismeretek tárgyalása. Mivel az utóbbi negyedszázad tanítására a történelemtanárok többsége nincs felkészülve, ehhez (és a kapcsolódó jogi, gazdasági, pénzügyi és állampolgári ismeretek oktatásához) megfelelő szakmai segítséget szükséges biztosítani számukra (pl. térítésmentes továbbképzések).

II.    Kerettanterv

1.    Támogatjuk, hogy a jelenkor története a korábbiaknál hangsúlyosabban jelenik meg a történelem kerettanterv(ek)ben és a tankönyvekben. Ugyanakkor felhívjuk a figyelmet arra, hogy a kompetencia alapú és forrásközpontú történelemtanítás a hagyományos megközelítésnél sokkal időigényesebb. A lexikális ismeretek mennyiségének változatlanul hagyása mellett a készségfejlesztés lehetetlen. Különösen nagy gondot okoz a tananyag átstrukturálása: a megtanítandó témák, korszakok bővültek, ugyanakkor az órakeretek nem változtak, sőt esetenként csökkentek, hiszen az eddigi társadalomismeret tantárgy anyagát anélkül vette át a történelem, hogy az órakeretét megkapta volna.

2.    A tanév végét követően a Minisztérium összegezze a tapasztalatokat, s azok figyelembe vételével vizsgálja felül a tantervi előírásokat. Ennek során szükségessé válhat mind a tananyagmennyiség évenkénti arányainak finomítása, mind a kevés mozgásteret engedő, kötött tanterv ténylegesen keretjellegűvé alakítása. A korrekció során figyelembe kell venni az életkori sajátosságokat, különösen az általános iskola felső tagozatos diákjai esetében. Szükség esetén a kapcsolódó jogszabályokat is módosítani kell.

3.    A tantervben is kívánatosnak tartott tanári IKT-kompetencia alkalmazása az iskolák megfelelő technikai felszereltségének hiányában számos helyen nehézkes. A tantervi előírások teljesítéséhez korszerű számítógéppark és egyéb eszközök, feltételek (pl. megfelelő sávszélesség, projektor stb.) biztosítása szükséges.

III.    Tankönyvek

1.    A jogi szabályozás változása miatt az állami iskolákban immár nem használható tankönyvek jelentős része a tanulásban-tanításban jól alkalmazható, szakmailag korrekt, igényes szellemi érték. Fölhívjuk az iskolaigazgatók, a történelemtanárok, a könyvtárosok figyelmét arra, hogy ezeket érdemes megőrizni, adott esetben a tanításban-tanulásban alkalmazni.

2.    A kivont művek legjobbjaiban tárgyiasult szellemi innovációt a tanításban hasznosítani érdemes. Valamennyi szakember és oktatásirányító együttes felelőssége, hogy ezek az évtizedek alatt felhalmozott értékek ne menjenek veszendőbe.

3.    Azt javasoljuk az érintett kiadóknak és szerzőknek, hogy azokat a történelemtankönyveket, melyeket a jelenleg hatályos tankönyvi szabályozás következtében kivonnak a forgalomból ¬– a szerzői jogok tiszteletben tartásával, a szerzők engedélyével – lehetőleg tegyék online módon elérhetővé. Az oktatásirányítástól ennek a munkának erkölcsi és anyagi támogatását kérjük (pl. ide vonatkozó pályázatok kiírása által).

4.    A tankönyvekben a korábbinál jóval nagyobb figyelmet kell fordítani a nemzeti és etnikai kisebbségek történetének, valamint jelenlegi helyzetének tanítására (különös tekintettel a romákra). A konfliktusok mellett elengedhetetlen a békés együttélés bemutatása is.

5.    A NAT 2012 kerettantervekhez adaptált középiskolai tankönyvek formailag a korábbi tankönyvcsalád sűrítményei. A zsúfolt ábrák, a kis betűmérettel szedett szövegek, a kis méretű képek nehézzé teszik a használatukat.

IV.    Érettségi vizsga

1.    Az érettségi vizsgakövetelmények átdolgozásánál – a korábbi gyakorlatnak megfelelően – legalább két teljes tanévet biztosítani kell a diákok (a tanárok és a szülők) számára a változásokra való felkészüléshez. A követelmények tervezett átalakításának közzétételét kövesse szakmai vita, és – megfelelő határidővel – kérjék ki és fontolják meg a szakmai szervezetek véleményét is.

2.    Az érettségi vizsga feladatsorainak szakszerűsége úgy lenne leginkább garantálható, ha a középszintű feladatsor tesztjeit – pilot mérést követően – bemért, kipróbált, ellenőrzött, sztenderdizált feladatok alkotnák.

2014. október 11.

Történelemtanárok (24.) Országos Konferenciája

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 1.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017