A
tantárgyak helyzetéről készített felmérés tanulságai a középfokú
oktatásban
(Forrás: OKI)
Az Országos Közoktatási Intézet Program- és
Tantervfejlesztési Központjának szervezésében lebonyolított általános
tantárgyi obszervációs munkálatok folytatásaként 2003 szeptemberében
kérdőíves adatgyűjtést végeztünk 200 különböző típusú középiskola (hat
és nyolc évfolyamos gimnázium, négy évfolyamos gimnázium,
szakközépiskola és szakiskola) bevonásával az ország minden tájáról. A
tizenhat tantárgyi terület vizsgálatának célja az volt, hogy kiderítse,
mi történt a tantárgyak tanításában a kilencvenes évek tartalmi
szabályozási, modernizációs hullámaiban (elsősorban a 14–18 éves
korosztályra vonatkozóan), milyen fejlesztések szükségesek az egyes
tantárgyakban és a magyar tantárgyi rendszerben. A kérdőíves vizsgálat
hangsúlyos elemei a következők voltak: tankönyvek, taneszközök,
módszertani kérdések, IKT, tantárgyak közötti összehangoltság,
továbbképzések, integrációs törekvések, kereszttantervi vonatkozások, az
alkalmazható tudás kérdése. A kérdőívek első felében minden tantárgyat
érintő, közös kérdések szerepeltek, a második rész pedig úgynevezett
tantárgyspecifikus kérdéseket tartalmazott. Ez utóbbiak azt a célt
szolgálták, hogy körvonalazódjon: milyen problémákkal küszködnek a
tanárok, hogyan látják tantárgyuk tanításának jelenlegi helyzetét,
megítélésük szerint milyen változtatásokra lenne szükég munkájuk
színvonalának emeléséhez.