• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A tankönyvkutatás szerepe és feladatai
2005. április 14. csütörtök, 0:00

Kojanitz László
írása az OKI oldalán.

A konferencián
elhangzott előadás írott változata a rendszerszerű tankönyvfejlesztést
megalapozó kutatásokról ad szemléletes áttekintést. A szerző bemutatja,
milyen sokféle jellemző mentén szükséges elemezni a tankönyveket ahhoz,
hogy a tankönyvíró, a kiadó, a szerkesztő és nem utolsósorban a könyvet
felhasználó pedagógus pontos képet kapjon a taneszköz minőségéről,
funkcióiról. A tanulmány érdekes adatokat ad közre a tankönyvek
sajátosságairól, a tankönyvekbe zsúfolt ismeretek mennyiségi és minőségi
jellemzőiről, a szövegek érthetőségi kritériumairól, az illusztrációk
arányáról.


Bevezető


A tankönyv nem mindenható. Nagyon sok más tényező is
befolyásolja a tanulás hatékonyságát, eredményességét. Ugyanakkor a
tankönyveknek fontos szerepük lehet a tanulási környezet megújulásában.
Nemcsak abban az értelemben, hogy korszerű, jól strukturált ismereteket
visznek be az osztálytermekbe, hanem úgy is, hogy segítséget adnak a
tanulás jobb megtervezéséhez és megszervezéséhez. Garantálhatják a
tanuláselméleti szempontból hibátlan feltételeket. Ösztönzést adhatnak a
tanítási módszerek megújításához. Kapcsolatokat teremthetnek az egyéb
taneszközök és tanulási források között. A tankönyvkutatás fontos
feladata e lehetőségek feltárása, illetve a lehetőségek és a valóság
szembesítése egymással.


A vizsgálatok
célja


Két évvel
ezelőtt három célt tűztem ki magam
elé:




  • tankönyvszerzőket segítő mérések és elemzések
    készítése;


  • olyan típusú kutatások előkészítése, amelyek
    lehetőséget adnak a tankönyvkutatás és a tanulói teljesítménymérések
    eredményei közötti összefüggések feltárására;


  • a
    tankönyvkészítés problematikájának és folyamatának elemzése abból a
    szempontból, hogy miként lehetne jobb feltételeket teremteni a korszerű
    tanuláselméleti eredmények
    adaptálásához.

A tankönyvkutatások (első cél) legfontosabb
felhasználói maguk a tankönyvszerkesztők és tankönyvszerzők lehetnek.
Érdemes ezért a gyakorlat számára is könnyen értelmezhető konkrét és
objektív kutatási eredményekre törekedni.


A második cél kijelölése összefügg azzal, hogy ma már
nagyon sok mérési eredményünk van a tanulók teljesítményéről. Például
több kutatás is felhívta a figyelmünket a tanulók szövegértési
problémáira. Kérdés, hogy a tankönyvek tartalma, szövegezése milyen
mértékben és milyen módon lehet felelős ezért. A válasz megtalálása
érdekében a tankönyveket be kellene emelni a tanulói teljesítménymérések
elemzéséhez használt háttérváltozók közé. A teljesítmények
összehasonlításakor és értékelésekor tudnunk kellene, hogy melyik
tankönyvből tanultak a tanulók. Adatszerűen mérhetővé kellene tennünk a
tankönyvek közötti különbségeket a legfontosabb minőségi jellemzők
tekintetében. S aztán statisztikai módszereket is alkalmazva
megállapítani, van-e szignifikáns összefüggés az egyes tankönyvek
jellegzetességei és a tanulók különböző téren nyújtott
teljesítménykülönbségei között.


A
harmadik cél röviden így fogalmazható meg: rendszerszerű
tankönyvfejlesztés kialakítása. Ezen azt értem, hogy a tankönyvkészítés
folyamatát a döntési pontok és felelősségek szempontjából átláthatóvá, a
pedagógiai újdonságok iránt nyitottá, a kitűzött minőségi célok
megvalósulása szempontjából pedig ellenőrizhetővé kellene tenni. A NAT
2003 például újra feladatként határozta meg a komplex problémamegoldó
képességek fejlesztését és a mindennapi életben is alkalmazható
ismeretek átadását. De mi a biztosíték arra, hogy az elkövetkezendő
öt-tíz évben valóban olyan tankönyvek készülnek, amelyek segítséget
adnak e feladatok megoldásához? Átlátható-e a tankönyvfejlesztés
folyamata a kiadókban abból a szempontból, hogy mikor kinek kellene
megnéznie mondjuk a PISA-kutatások eredményeit ahhoz, hogy e vizsgálat
eredményei végre hasznosult tudássá váljanak a
tankönyvkészítésben?


Milyen célokat kellene szolgálnia a
rendszerszerű
tankönyvfejlesztésnek?




  • A tanulói munka eredményességét középpontba állító
    tankönyvek készítése.


  • A szakmai újdonságok gyors, szakszerű és kreatív
    adaptálására alkalmas munkafeltételek megteremtése.


  • A
    tervező és értékelő munka szerepének növelése a fejlesztésben.


  • A
    speciális szakértelem és a csapatmunka erősítése.


  • A
    gyakorlati beválás tapasztalatain alapuló megoldások és minőségi
    kritériumok kidolgozása.


  • A
    fejlesztési eredmények komplex, az előzetesen elfogadott terveken és
    minőségi kritériumokon alapuló értékelése.


  • A
    tankönyvfejlesztést segítő elméleti és gyakorlati tudás folyamatos
    megújítása.

Milyen részekből kellene állnia a
rendszerszerű tankönyvfejlesztés
folyamatának?


Új fejlesztési irányelvek
meghatározása.




  • Tantervi alap készítése.


  • A
    tantervi célkitűzések és feladatok értelmezése a tankönyv funkciója,
    tartalma és egyes összetevői szempontjából.


  • Részletes tankönyvkoncepció és -terv készítése.


  • A
    koncepciót tükröző minőségi kritériumok meghatározása pl. a szövegezést,
    a feladatokat és az illusztrációkat illetően.


  • A
    kézirat megírása és gondozása (analízis, próba, korrekciók).


  • Feladatrendszer-fejlesztés (analízis, próba,
    korrekciók).


  • Illusztrációk készítése (analízis, próba, korrekciók).


  • Oldalképek tervezése és kialakítása (konzultációk,
    próba, korrekciók).


  • Egy elkészült lecke és fejezet elemzése, kipróbálása és
    értékelése a minőségi kritériumok megvalósulása szempontjából.


  • Döntés
    a korrekciókról.


  • A tankönyv végleges változatának elkészítése.


  • A
    fejlesztő munka eredményeinek és tapasztalatainak rögzítése, értékelése a
    későbbi fejlesztések
    szempontjából.

Mint látható, az általam elképzelt fejlesztési
folyamatban fontos szerepe lenne a menet közbeni visszacsatolásoknak
(analízis, próba, korrekciók). S e visszacsatolásokat szolgálná a
tankönyvanalízis is. A továbbiakban ennek módszerét szeretném konkrét
példákon keresztül bemutatni. Már piacon lévő, kész tankönyveket
vizsgáltam. Az eredmények talán meggyőzik önöket is arról, hogy jobb
lett volna, ha mindezeket a vizsgálatokat még a készítés közben
elvégezte volna valaki.


Tovább
a cikk folytatásához

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

A TTE alakulása - sajtóvisszhang

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017