A szürke egyenruha mítosza és valósága – a Konföderáció katonái az amerikai filmművészetben
2021. október 10. vasárnap, 18:34
Az intézményes rasszizmus, faji elfogultság és osztálygőg fenntartói, vagy a szabadság és tagállami jogok védelmezői? 2020-ban egy Georg Floyd nevű afroamerikai férfi halálát követően Egyesült Államok-szerte ledőltek a Konföderáció katonáinak a szobrai.
A vita a Konföderációról, amely tizenegy déli államot (Dél- és Észak-Karolina, Virginia, Mississippi, Florida, Georgia, Alabama, Louisiana, Texas, Tennessee és Arkansas) foglalt magában, persze nem 2020-ban kezdődött. Az amerikai polgárháború (1861-1865) befejezése óta sok tintát pazaroltak el annak eldöntésére, hogy igazságos, vagy legalábbis méltányos háborút vívott-e a Dél, vagy sem. Nemcsak tollal vívták az értelmezési csatákat (a történészek és publicisták), hanem kamerával is. Az amerikai filmtörténetben több százra becsülik a polgárháború kisebb-nagyobb eseményeivel foglalkozó filmek számát.
Ahogyan a történelemben, az igazság a háborút vívó Dél esetében sem fekete vagy fehér, hanem szürke, akárcsak a déli katonák egyenruhája, de a szürkének is volt rengeteg árnyalata ez esetben.
Írásunkban bemutatjuk, hogyan változott az idők során, a filmeken a polgárháborút vívó Konföderáció katonáinak reprezentációja. Mivel nem általában a polgárháború áll a vizsgálatunk középpontjában, ezért csak azokat a játékfilmeket elemezzük, amelyek Dél-központúan, vagy minimum egyforma súllyal ábrázolják a szembenálló feleket. Így óhatatlanul bizonyos szempontok (északi, afroamerikai) háttérbe szorulnak, ám a déliek ábrázolása kellőképpen árnyalódott az idők során, ezért az abolicionizmus (rabszolga-felszabadítás) és az Unió helyreállításának vágya is megjelent a déli oldalon. Kizárólag amerikai készítésű filmek szerepelnek az összeállításban, ezért megannyi polgárháború alatt és után játszódó italo-westerntől el kell tekintenünk.