• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A szegregáció csapdája
2007. február 15. csütörtök, 0:00

A leszakadó családok gondjain a szegregáció megszüntetése csak
részben enyhít – írta Neumann Ottó a Magyar Hírlapban.

Egyszerre két települési önkormányzattal is
pereskedik a hátrányos helyzetű gyermekek esélyeiért küzdő alapítvány. A
bíróság jogerősen elmarasztalta ugyan Miskolcot, de a győztes felperes
azt tapasztalta, hogy a borsodi megyeszékhely általános iskoláiban
mégsem számolták fel a szegregációs gyakorlatot: a cigány gyerekek most
is külön épületben tanulnak. Így az alapítvány újra bírósághoz fordult,
hogy az iskolai esélyegyenlőséget érvényesítse.


A másik per Hajdúhadház önkormányzatával folyik:
leghamarabb márciusban állapíthatja meg a bíróság, hogy a miskolcihoz
hasonló hátrányos megkülönböztetés folyik-e a településen. Ha
bizonysággá válik, hogy a roma gyerekek többsége a lepusztult
melléképületekben tanul, míg a jól felszerelt, modern főépületekbe a nem
roma diákok járnak, kár tagadni: ez szegregáció, ami jogállamban
megengedhetetlen. Ugyanakkor a hátrányos közegből érkező gyerekeknek
felzárkóztatási programban kell részt venniük, mert a szokásos oktatási
ritmusban tanuló közösségekhez csapódva végzetesen lemaradnának, egyszer
s mindenkorra elveszítve az esélyt, hogy eredményesen fejezzék be az
iskolát. Márpedig a szakértői vizsgálat megállapította, hogy a roma
gyerekek esetében Hajdúhadházon szükségszerű képességkibontakoztató
oktatás folyik. Ez azonban nem lehet mentség a faji alapon történő
elkülönítésre. Olyan csapdahelyzetről van szó, amelyből – akármilyen
döntés születik majd a perben – nehezen lehet
kimászni.


Nem hiszem, hogy
Hajdúhadházon kirívóan erős cigányellenességről lehetne beszélni. Egy a
rendőrök és a roma lakosság kapcsolatait elemző, 2004-ben készült
felmérés a hajdúsági kisvárost pozitív példaként emelte ki. Itt ugyanis a
rendőrök és roma polgárőrök együtt járőröztek. Ez az együttműködés jól
példázza, hogy az olaszliszkai tragédia óta egyre gyakrabban emlegetett
cigánybűnözés fogalma nehezen áll meg a lábán. Hiszen a törvénytisztelő
romák nem haboztak fellépni a bűnelkövetőkkel szemben még akkor sem, ha
azok szintén cigányok voltak – noha az általánosító logika szerint
egymással szövetségben hágták volna át a törvényt.


A bűnbakkeresés mindig zsákutcába vezet. Nagy hiba a
cigány etnikumot a rablások, lincselések általános felelősének
kikiáltani. Ugyanakkor az egyre gyakoribb romaellenes okfejtések nem
csitulhatnak az által, hogy a rasszizmus bélyegét kérlelhetetlenül
rásütjük a hangadókra. Szembe kell nézni a kölcsönös bizalomvesztés
tényével: a több százezernyi, egzisztenciális szakadékba csúszott roma a
magyar államtól nem számít segítségre – a törvényszegések is nagyrészt
innen vezethetők le. A többségi közgondolkodásban a rossz tapasztalatok
nyomán minden, cigányok által elkövetett bűncselekmény dimenziói
aránytalanul megnőnek, és mellettük eltörpülnek a nem roma elkövetők
bármilyen borzalmas tettei.


Nagyrészt a kölcsönös bizalomvesztésnek a
következményei lehetnek az iskolai szegregációs állapotok is: úgy
hírlik, Hajdúhadházon a szülők jelentős hányada – mindkét oldalról – az
elkülönülést támogatta. A pereskedés eredményeként tehát rá lehet
mutatni a lehetetlen közállapotokra, a változtatás érdekében viszont a
háborúskodáshoz vezető jogi úton kívül léteznek célravezetőbb megoldások
is. Eszem ágában sincs az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek
Alapítványt kioktatni a teendőiről, hiszen a szegregáció megszüntetését
célzó programjait már máshol is kipróbálta. Lényegében már az első
osztályba való beiratkozásnál meg kell akadályozni a cigány és nem
cigány osztályok kialakítását. Ehhez természetesen a szülők, az iskola
és az önkormányzat hathatós együttműködésére van szükség. Még ha
Miskolcon egyelőre nem is sikerült az akciót sikerre vinni, a kudarcból
tanulva továbbra is hasonló próbálkozásokra lesz
szükség.


A leszakadó családok
gondjain a szegregáció megszüntetése csak részben enyhít. A
közgondolkodás megreformálása hosszú időt követel, az állam viszont
továbbra is adós az olyan, kormányzati ciklusokon átívelő, az
elszigetelt akciókat összehangoló programmal, amely a hátrányos helyzetű
rétegek felzárkóztatását célozza. A támogató akciók sorozata nagyrészt a
romákra vonatkozna, de hosszú távon az egész ország jövőjét
befolyásolhatja.


A cikk a
Magyar Hírlapban

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017