A Google szerint fizetni fogunk a webes tartalomért
2008. június 5. csütörtök, 0:00
A
jövőben az online média üzleti modellje, és az egész internetes gazdaság
egyre hasonlóbbá válik a nyomtatott sajtóhoz, vagyis a ma még
jellemzően ingyenes hírportálok, online magazinok egyre inkább a fizetős
tartalom felé fognak mozdulnak el. (Forrás: Index)
Legalábbis Nikesh Arora, a Google európai igazgatója
szerint, aki a World Editors Forum lapkiadói konferencián tartott
előadást az webes tartalom jövőjéről.
Mr. Arora szerint a ma 1,3 milliárd felhasználó körüli
internetes közösség öt éven belül hárommilliárdosra fog hízni, ám ezzel
együtt sem tartható fenn sokáig a hirdetésekre alapozó, és a fogyasztó
számára ingyenes modell. A hirdetési bevétel nem fog tudni lépést
tartani a tartalom előállításának, és az olvasók kiszolgálásának
költségével, így egyre több és több látogatóra lesz szükség, hogy
nyereségesen tudjon működni az online média. Aztán eljön az a pont, ahol
már muszáj lesz a prémium tartalmakért pénzt kérni. Ezt már ma is
megteszi néhány oldal, jellemzően nagy amerikai lapok online kiadásai;
például a Wall Street Journal, ahol csak a nyomtatott lap előfizetői
kapnak meg ingyen bizonyos tartalmakat a webes kiadásban.
Bár Arora nem mondta ki, de ez a
jövőkép magában hordozza azt is, hogy az online médiának csak az a része
tud fennmaradni, ami képes annyi exkluzív, máshol (ingyen) meg nem
található tartalmat ajánlani az olvasóinak, hogy azok hajlandóak
legyenek fizetni is érte.
A
Google-igazgató szerint a mostani blogőrület le fog csillapodni; a
jelenséget az American Idolhoz (a Megasztár eredeti amerikai verziója)
hasonlította, amikor kevesek sikere lavinaszerűen óriási követőtábort
generál. Maga a webkettes filozófia azonban, ahol az olvasó nem csak
befogadó, de hallatja a maga véleményét is, mindenképpen tovább él,
bármennyire is féltik a hitelességüket a lapok attól, hogy a közösséget
is bevonják a tartalom gyártásába.