• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

A ballaszt-gyerek
2007. április 2. hétfő, 0:00

Miskolcon
egyazon iskola két közeli épületben két távoli világ gyermekeit
oktatják. Fönntartanak egy fölsőbbrendű iskolát meg egy alsóbbrendűt –
írta Révész Sándor a Népszabadságban.

Ahogy pénteki riportunkban (Romhányi Tamás: Az
elkülönülés iskolája) olvashatták: „a központi és a tagiskola
szolgáltatásai között szakadéknyi a különbség, az ellenőrzőbe ütött
pecséten kívül aligha jelzi más, hogy ugyanarról az intézményről van
szó”. Természetesen azok kapják a maximumot mindabból, ami növeli a
sikeres életpálya esélyét, akik otthonról is a maximumot kapják, és
fordítva.


A Magyar Köztársaság
bírósága jogerősen elítélte ezt a szegregációs gyakorlatot, mégsem
változtatnak rajta. A pernyerteseket újabb perbe kényszerítik. Azok a
pedagógusok, akik a szegregáció fönntartását pártolják Miskolcon és
szerte az országban iskolák százaiban, úgy gondolják, hogy – a „szép, de
életidegen” elvekkel szemben – emellett szólnak az ő bőséges és
kiábrándító élettapasztalataik. Holott ellenkezőleg. A szegregáció
pártolói és ellenzői között nem az életismeret tesz különbséget, hanem
az, hogy kiknek az érdekében értelmezik ugyanazokat a
tapasztalatokat.


Hiszen mindenki
tudja, hogy a szegregált gyerekek mögött többnyire nincs tanulásra,
olvasásra, a sikeresebb életpálya befutásához szükséges normák
elsajátítására ösztönző példa és családi tapasztalat. Persze, hogy
nincs, mivel nyomorból, sikertelen családokból, kudarcos környezetből,
jövőtlen szokásrendszerből érkeznek. Az iskola az ő esetükben nem
számíthat fontosságát fölismerő, vele adekvát módon együttműködni képes
szülőkre, annál inkább az otthoni tanulás fizikai és egyéb föltételeinek
hiányára. Gondolkodhatunk különbözőképp arról, hogy a helyzet
kialakulásáért mennyire felelős egyén, rendszer, társadalom és
történelem. Azt azonban rendes ember nem gondolhatja, hogy ezért a
gyereknek kell megfizetnie. Hogy a hat-hét éves kölyök megérdemli
bárhogy kialakult hátrányainak fokozását a reménytelenségig. Hogy azután
ő is „nehéz gyerekek nehéz szülője” legyen. Ok a további szegregációra
egyre népesebb generációk során át.


Tudjuk, hogy a gyerekek egy részével az iskoláknak
nagyon nehéz dolguk van. De miért érv ez az elkülönítésük mellett? Mi a
pedagógiai ésszerűség abban, hogy az iskolában is elzárjuk a sikeresebb
életpályához vezető mintáktól azokat, akik az iskolán kívül sem
találkoznak velük? Az iskola ezzel az elkülönítéssel nem könynyebbé
teszi a dolgát, hanem lehetetlenné. Ennek nyilvánvalóan csak akkor van
értelme, ha kizárólag azoknak az érdekei számítanak, akik a „másik”
iskolában vannak. Akikkel könnyű látványos eredményeket elérni, azokkal
nyilván még könnyebb lesz, ha magukban vannak. A gyerekek egyik részét
kidobjuk a közoktatás léghajójából, hogy a másik része magasabbra
emelkedjék. Ez is egy logika. A rövidlátó embertelenség logikája. Hogy
miért embertelen, azt talán nem kell magyarázni. Rövidlátó pedig azért,
mert a kidobott gyerek nem vész el. Ballaszt lesz belőle a társadalom
léghajójában, a gyerekéből is, az unokájából is, és szépen lehúz minket.
Meg is érdemeljük.


A cikk a
Népszabadságban

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Alkotmány és történelem

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017