A történelem mint tanítómester és a történelmet tanító mester
2009. április 29. szerda, 0:00
A Prekog
Pedagógiai Szolgáltató Intézet rendezvénye a kompetenciaalapú
történelemoktatás módszertani kérdéseiről 2009. május
11-én.
„Valahányszor a
történelem ismétli önmagát, emelkedik az árfolyama” – mondta egy
alkalommal Ronald Wright, író. Így van ez a történelem
oktatásának céljával, szerepével, módszereivel is. A történelemtanítás
módszertani kérdései a kompetenciaalapú oktatás igényével együtt ismét
előtérbe kerültek, s növekedett a tét is. Immár nem csupán a módszerek
és az eszközök változtatásáról kell és lehet beszélni, hanem a
történelemtanítás folyamatának újragondolásáról, benne a problémaalapú
megközelítéssel, a dokumentumelemzés eszközeivel, a társadalomismeret
szerepének újra-gondolásával, s nem utolsósorban a tanított tananyag
átstrukturálásával. A Fővárosi Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány
támogatásával megvalósuló rendezvény célja, hogy a történelemtanítás
módszertani megújulását elősegítendő, szakmai fórumot teremtsen e
kérdések megbeszéléséhez, jó gyakorlatokat mutasson be, s felhívja a
figyelmet egy országos programba való bekapcsolódás lehetőségére
is.
A rendezvény
programja
A program levezető elnöke:
Tarcsa Zoltán, Prekog Pedagógiai Szolgáltató Intézet
09.30–10.15: Új tartalmak a történelem és a
társadalomismeret tanításában Előadó: Miklósi László, a
Történelemtanárok Egyletének elnöke Az előadás a
történelemoktatás mai legfontosabb kérdéseit veszi górcső alá. Többet
vagy mást/másként tanítsunk? Milyen témák követelnek helyet a
tanításban? Mit hagyjunk el a korábban tanítottak közül? Elhagyható-e a
társadalomismeret tanítása? 10.15–10.45:
Mindennapi élet és mentalitás a Kádár-korban a diákok családi fényképei
alapján Előadó: Repárszky Ildikó, történelem vezetőtanár,
Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és
Gimnázium Az előadás témája a családi fényképek mint források
használata a történelem órán. Kitér arra, hogyan gyűjthetőek, milyen
témáknál, hogyan használhatóak a tanításban. A konkrét témát az előadó
saját családi fotói segítségével mutatja be, ötleteket adva a
módszerekre is. 10.45–11.15: Történelem a
szemnek és kéznek – Mátyás korának tanításáról Lőrinc László,
középiskolai tanár, Alternatív Közgazdasági Gimnázium Diákjaink
gyakran azért nem tudnak közelebb férkőzni a történelemhez, mert nem
tudják maguk elé képzelni a tananyag elvont fogalmai között felbukkanó
történelmi szereplők valós életkörülményeit. Az előadás ötleteket ad
ahhoz, hogyan lehet segíteni ezen a problémán például a visegrádi Mátyás
Király Múzeum honlapjáról elérhető képekkel, rajzokkal és animációkkal,
illetve egy ezekre épülő történelemóra vagy projekt megszervezésével.
11.15–11.30:
szünet 11.30–12.15: A történelemtanítás
módszertana – Problémák és lehetőségek Előadó: Foki Tamás,
történelemtanár, szaktanácsadó, Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló
Általános Iskola és Gimnázium Mire megyünk a „hagyományos”
történelemoktatási módszerekkel a mai környezetben? Min változtassunk és
hogyan? Kitől várhatunk
segítséget? 12.15–12.30: Audiovizuális
emlékgyűjtés – Tájékoztató a TÁMOP 3.2.9. pályázat keretében tervezett
országos történeti interjú-készítési programról Tallai Gábor,
Terror Háza, programigazgató Az előadás röviden bemutatja azt a
középiskoláknak szóló tervezett programot, melynek keretében a
bekapcsolódó intézmények diákjai történeti interjúkat készítenének, a
pedagógusok pedig a XX. század oktatásához használhatnák fel
ezeket. 12.30–13.00: Az oral history mint
módszer Előadó: Kovács Árpád, közoktatási szakértő Az
előző előadáshoz kapcsolódva az előadó bemutatja az oral history
készítés felhasználási területeit a történelem oktatása során, az
erősségek mellett nem elhallgatva a nem megfelelő alkalmazás veszélyeit
is. 13.00–14.00: Merre tovább? –
Fórumbeszélgetés a résztvevőkkel A rendezvényt záró
kerekasztal-beszélgetés a történelemoktatáshoz kapcsolódó fontos
kérdésekről kéri ki a szakemberek véleményét. Mi a véleményük a
történelem tankönyvekről, az új érettségiről, a szülői és társadalmi
elvárásokról, a pedagógus lehetőségeiről az innovatív
történelemoktatásra? Résztvevők: Foki Tamás, Lőrincz László, Miklósi
László, Kovács Árpád, Tallai Gábor és a tisztelt
hallgatóság