A Kölöknet szakmai
műhelyének 10 pontja: a magyarországi oktatás jövőjét leginkább
befolyásoló tíz problémakör.
1. Paradox módon a közoktatást érintő legfontosabb
kérdés nem oktatási jellegű. A sok és egyenlőtlen erőforrással
rendelkező önkormányzat nem tudja biztosítani, hogy minden magyar
állampolgár jó színvonalú közszolgáltatásokhoz – iskolához, orvoshoz –
jusson.
Éppen ezért legelőször egy
valódi közigazgatási reformot kellene végrehajtani, ahol nem az a
lényeg, amivel most tele van a sajtó: hogy kevesebb önkormányzati
képviselő legyen. Nem sok kis, sovány önkormányzatra van szükség, hanem
kevesebbre, de erősebbre. Valódi centrumokra lenne szükség, ahol a város
nemcsak a saját, de a környező település érdekeit is nézi, és a
megválasztott önkormányzati képviselők egyaránt függnének a városi és
falusi választópolgárok szavazataitól.
Jelenleg a város és falu nem partnerei egymásnak,
egyre nagyobb a szakadék város és falu között. Pedig a nagyobb területi
alapon szerveződő közoktatás már nagyobb lehetőséget nyújt az
erőforrások okos átcsoportosítására, és egy garantált színvonal
biztosítására minden állampolgár számára.
2. El kellene gondolkozni azon, hogy mik az
állam/önkormányzat feladatai a közoktatásban. Bár voltak erre kísérletek
korábban, de ebben a kérdésben valahogy nem sikerült még dűlőre
jutni.
Alapvető kérdés minden
közszolgáltatás területén, hogy mire költjük az adófizetők pénzét és
mire nem. Miután ettől a meglehetős szellemi energiát kívánó feladattól
rendre megkíméljük magunkat, marad a kényelmes megoldás: állami pénzből
finanszírozzunk állami intézményeket. Fel kellene hagyni az egysíkú
fenntartó-centrikus finanszírozással és valódi szektorsemlegességre
törekedve azt az intézményi szolgáltatót támogatni, aki a legjobb
szolgáltatást nyújtja egy közfeladat ellátásában.
A lényeg, hogy bizonyos államilag meghatározott
standardoknak megfeleljen, és megfelelő színvonalon lássa el az adott
közfeladatot. Egy ilyen rendszerben akár pedagógusok vagy szülők is
vállalkozhatnának iskolaalapításra az állam pénzén, ehhez persze kell a
megfelelő kontroll is, de erről később.
3. Az oktatás minősége leginkább azon múlik, hogy
vannak-e jól képzett, felkészült és elhivatott pedagógusok. Mind a
pedagógusképzés, továbbképzés további reformja – például a differenciált
oktatási módszerek, az elfogadás szerepének növelése -, valamint a
pedagógusok számára átlátható és vonzó, de egyben kihívásokat is nyújtó
életpálya szükséges ahhoz, hogy a pedagóguspálya presztízse
növekedjen.
Egy ilyen életpálya
modell egyaránt jelenti a képzésbe és a szakmába kerülésnél a szűrők
megjelenését, valamint a pedagógusok teljesítményen alapuló
differenciált bérezését és előmenetel biztosítását. A kellően megszűrt
pályakezdő pedagógusok számára viszont magasabb béreket kellene
biztosítani, hogy egyre inkább a jobbakat vonzzuk erre a
pályára.
4. Ahhoz, hogy a
teljesítmény-differenciálás megtörténhessen, szükséges, hogy megbízható
információkkal rendelkezzünk az intézmények és pedagógusok
teljesítményéről. Ehhez szükséges egy átlátható és transzparens
visszacsatolási mechanizmus, aminek egyaránt része
lehet:
egy támogató
tanfelügyelet felállítása és
működtetése,
egy
független szakmai szövetség létrejötte, akik őrködnek a szakmai
standardok felett (Angliában vagy az USA-ban, ha egy pedagógus nagyobb
fizetést biztosító bérskálára szeretne kerülni, akkor ezt úgy tudja
elérni, ha tanári gyakorlatát megméretteti egy ilyen, mindenki által
elfogadott független szakmai testülettel. A pályázó pedagógusok
teljesítményüket egy DVD-n bemutatott portfolióval és személyes
bemutatóval igazolják, valamint a szövetség által feltett kérdésekre is
megfelelő válaszokat kell
nyújtani.)
az
intézményvezetők vezetői kompetenciáinak fejlesztése és munkáltatói
jogkörének szélesítése. Ez lehetővé tenné, hogy az intézményvezetők
valódi munkáltatóként működjenek, és az ingerküszöb felett tudják
szankcionálni vagy jutalmazni a
pedagógusokat.
5. Nagyon fontos problémája a magyar oktatási
rendszernek a szelekciós és szegregációs mechanizmusok nemzetközi
összehasonlításban is igen erős működése. Ez a probléma nem pusztán
társadalmi és gazdasági, de egyben pedagógiai módszertani eredetű is. Ha
minden gyereket önálló egyéniségként kezelnénk, és nem alkalmaznánk
állandóan a kevés erőfeszítést kívánó kliséket, akkor minden bizonnyal
gyengítenénk ezt a mechanizmust. A hátrányos helyzetűek felzárkóztatása
és a tehetséggondozás módszere tulajdonképpen egy tőről fakad, ami nem
más, mint a személyre szabott pedagógia. Ezen a területen nincsenek
univerzális megoldások, de jó gyakorlatok igenis
léteznek.
6. Az előző pontot
folytatva, a közoktatás egyik alapfeladata, hogy az alapkészségeket és
ismereteket elsajátítassa a tanulókkal. Éppen ezért a magyar közoktatás
eredményessége is kiemelt terület. Túl azon, hogy ehhez is kompetens és
felkészült pedagógusok szükségesek, itt is voltak olyan kezdeményezések –
pl. kompetencia alapú oktatás -, amelyeket érdemes alaposan
megvizsgálni, mielőtt valami teljesen újba kezdenénk, hiszen elég sok
pénzt fordítottunk rájuk.
7. Ma
már a csapból is az folyik, hogy a legelső évek alapvető fontosságúak
abban, hogy egy gyerek hogyan boldogul majd az iskolában és az életben. A
korai nevelés intézményeit – bölcsődét és óvodát, szektorsemleges módon
és akár alternatív fomájukban is – támogatni kellene. Pontosan ezen a
területen vannak a magyar közoktatásnak olyan eredményei, amelyeket
érdemes továbbfejleszteni, netalántán exportálni is lehetne az itt
felhalmozódó tudást. Ilyen az iskola előtti nevelés, a korai fejlesztés,
a gyógypedagógiai nevelés, a művészeti-zenei
nevelés.
8. A szakképzés területén
nagy átalakulások folynak, létrejöttek a regionális alapon szerveződő
térségi szakképző központok. Ezek hosszú távú hatása egyáltalán nem
látható még, és olyan határozott stratégiai elképzelésről sem tudunk,
amely a munkaerőpiachoz való kapcsolódásukkal, és az itt nagy arányban
tanuló hátrányos helyzetű gyerekek sorsával foglalkozna. Talán ideje
lenne ezen is elgondolkodni.
9. A
felsőoktatás területén a Bologna folyamatot – kétszintű Ba, Ma rendszer –
szokás szidni. Tény és való, hogy bizonyos területeken (pl.
tanárképzés) ennek átgondolása szükségesnek tűnik, mint ahogy a
felsőoktatási intézményrendszer differenciálása is. Ezen a területen
szintén elindultak biztató folyamatok (pl. kutatóegyetemi státusz), de a
szerényebb humán és pénzügyi erőforrásokkal rendelkező felsőoktatási
intézmények még nem találták meg igazán a helyüket. A felnőttoktatás, az
egész életen át tartó tanulás területén lehetne szerepük, már csak
azért is, mert ezek – az Unió számára egyébként oly kedves célok – ma
Magyarországon inkább üres szólamoknak tűnnek.
10. A jó kormányzás alapja az, hogy megfelelő
tapasztalatokra épül. A tényekre alapozott oktatáspolitika sem lehet meg
kutatás-fejlesztés nélkül. Persze nemcsak az oktatás területén fontos a
kutatás, általában is eléggé elmaradnak a magyarországi K+F+I
ráfordítások az európai átlagtól. Ezen a területen rengeteg tennivaló
akad. Az Unió fejlesztési pénzeinek hatékony felhasználása nem
nélkülözheti a fejlesztéseket megalapozó kutatásokat és a programok
értékelését. Ehhez viszont nemcsak szervezeti-, hanem kutató-fejlesztő
humán erőforrás is szükséges.
Figyelem: A szemlézett
cikkek minden esetben a szerző(i)k véleményét tükrözik, és nem a TTE
álláspontját. Ha önnek is véleménye, vagy megjegyzése van az
olvasottakkal kapcsolatban, a honlapon fórum indításával
jelezheti.