2012. október 6-án rendeztük meg a Történelemtanárok (22.) Országos Konferenciáját Bank és történelem címmel. Az esemény sajtóvisszhangjából válogattunk.
Több pénzügyi, gazdasági ismeret oktatására lenne szükség a történelemtanárok konferenciájának ajánlása szerint – közölte Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke.
„Friss hír: október 6-án a Történelemtanárok Országos Konferenciája (Bank és történelem) ajánlásokat fogalmazott meg a pénzügyi kultúra oktatásával, a gazdasági élet és bankrendszer árnyalt bemutatásával kapcsolatban. […] Mi kellett ahhoz, hogy legalább egy csoport nyilatkozatba foglalja ezt az evidens, triviális, minimális és mégis újszerű kívánalmat? Hát annak felismerése, hogy többet tudnak, olvasnak, magyaráznak a fiatalok évezredekkel ezelőtti teóriákról, turáni népekről, a magyar világnemzetről, szkíta Krisztusról, mint az arany áráról, a WTO-ról, a még elviselhető mértékű adóról, a szlovák gazdasági csodáról – saját gazdasági jelenük megértéséről.”
„Simor András jegybankelnök 1990-ben lakást vásárolt. Az volt a feladata, hogy a bankszámlájáról még aznap eljuttassa az eladó számlájára a pénzt. A pénzforgalom ugyanannak a banknak két különböző fiókja között zajlott volna, a Duna két oldalán. A bankban erre azt mondták, hogy a legjobb megoldás, ha felveszi az összeget készpénzben, átviszi a túlpartra, azután ott újra befizeti.
A történetet Simor a Történelemtanárok egyesülete által szervezett Bank és történelem konferencián mondta el, hogy érzékeltesse, milyen robbanásszerű fejlődés volt az elmúlt húsz évben a pénzügyekben. Hozzátette, hogy ma már bankok között is négy órára csökkent a pénzátutalás időtartama, amiben a nemzeti banknak is szerepe van.
A jegybankelnök szerint termék- és szolgáltatásáradat zúdult ránk, a verseny hatalmas, a válságnak pedig vannak tanulságai. Fokozottan kell például figyelni a fogyasztók érdekeire: a fogyasztóvédelem erősödött, de aki nem akarja magát megvédeni, az nem is fogja. A lakosságnak értenie kell, mit vásárol, és értenie kell a kockázatokat is, különben könnyen pénzt fog veszíteni. […]”
„[…] A pénzügyi szolgáltatásokkal összefüggésben hosszú távú tanulási folyamatra van szükség, és bár az idő pénz, de amit ebbe a folyamatba fektet az ország, az még mindig sokkal kevesebb, mint amit egy válság során el lehet veszíteni, azért, mert nem voltak tisztában a fogyasztók azzal, hogy milyen pénzügyi terméket vásároltak. A tanulási folyamatban össze kell fognia az állami, a pénzügyi és a civil szférának.
[…]
Jelenleg nem kötelező a pénzügyi, gazdasági ismeretek oktatása az iskolákban, de az MNB által támogatott Pénziránytű Alapítvány Simor szerint számos oktatóprogramot dolgozott ki erre. A jegybankelnök a történelemtanárok 22. országos konferenciájának nyitó előadásán beszélt.”
Hosszú távú gondolkodásra és összefogásra van szükség a lakossági pénzügyi szolgáltatásoknál – mondta a Magyar Nemzeti Bank elnöke a történelemtanárok 22. országos konferenciáján Budapesten szombaton.
A világ azt érzékeli, mintha vége lenne a válságnak, de a dolgok nem tértek vissza az eredeti kerékvágásba: a bankok nem hiteleznek, egyes államok a csőd felé tartanak, az EU-ban pedig egy radikális átalakulás előjelei érzékelhetők – mondta Csaba László egyetemi tanár a történelemtanárok 22. országos konferenciáján Budapesten szombaton.
„Meggyőződésünk, hogy valamennyi diáknak szüksége van a napi, praktikus pénzügyi ismeretekben való jártasságra. Tudniuk kell, mit jelent a hitel, mit a kölcsön vagy a megtakarítás. Fontos, hogy tisztában legyenek saját és a bank érdekeivel, valamint azzal, ezek mikor azonosak és mikor állnak egymással szemben. De mindemellett a pénzügyi szektor történelemének ismerete is elengedhetetlen. A diákoknak tanulni kell az egyes korokban a bankok szerepéről, a pénzügyekről, a válságokról, a polgárosodás pénzügyi feltételeiről, összefüggéseiről.”
Oktatás-történelem-gazdaság A történelemtanárok szerint több pénzügyi, gazdasági ismeretet kellene oktatni
Budapest, 2012. október 7., vasárnap (MTI) – Több pénzügyi, gazdasági ismeret oktatására lenne szükség a történelemtanárok konferenciájának ajánlása szerint – közölte Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke az MTI-vel vasárnap.
A Történelemtanárok 22. Országos Konferenciájának szombati ülésén elfogadott ajánlás szerint a történelemtanításnak is hozzá kell járulnia – például a társadalom- és állampolgári ismeretek oktatása révén – ahhoz, hogy magas színvonalú, aktuális és megfelelő kompetenciákkal rendelkezzenek a fiatalok a banki tranzakciókról és pénzügyi szolgáltatásokról. „A diákoknak meg kell érteniük a gazdasági élet alapjait, a pénzügyi rendszerek sajátosságait” – áll a dokumentumban, mely kiemeli azt is, hogy Magyarország polgárosodásában meghatározó szerepük volt a pénzintézeteknek, ezért „rendkívül fontos e folyamat árnyalt bemutatása”. A bankok történetét folyamatában kell tanítani, nem csupán egyes, a politikatörténet szempontjából kiemelten fontos történelmi korszakokkal összefüggésben. „Üdvözöljük azokat a Nemzeti alaptantervben rögzített pontokat, amelyek a pénzügyi ismeretek oktatásának kiemelt szerepet adnak. Nélkülözhetetlen, hogy a történelemtanítás szakmai szervezetei is vegyenek részt mindennek a tantervekbe történő beépítésében” – olvasható a konferencia ajánlásában.
Jobbágy András, MTI 2012. október 7., vasárnap 15:27
A történelemtanárok országos konferenciáján elfogadtak egy ajánlást, mely szerint a történelemtanításnak is hozzá kell járulnia ahhoz, hogy megfelelő hozzáértéssel rendelkezzenek a fiatalok a banki tranzakciókról és pénzügyi szolgáltatásokról. De szerettem volna ott lenni, hogy konkrétan mit gondoltak e mögött!