A Történelemtanárok Egylete a magyar Holokauszt Emlékév keretében, a Nemzeti Emlékezet Program folytatásaként Radnóti nyomában címmel Komplex élményszerű tanulmányi kirándulást szervez tanároknak és diákoknak Radnóti Miklós életének egyes fontos helyszíneire.
A Magyartanárok Egyesülete és a Történelemtanárok Egylete megkeresésése Czunyiné dr. Bertalan Judit részére, melyet szeptember 8-án küldtünk el. A minisztérium tájékoztatása szerint a levél megérkezett.
Raskó István (MTA SZBK Genetikai Intézet, Szeged) előadása a Történelemtanárok (20.) Országos Konferenciáján („Őseinket felhozád…” – Magyar őstörténet).
2010-ben a Konrad Adenauer Alapítvány, a Friedrich Ebert Alapítvány, a Polgári Magyarországért Alapítvány, a Hanns Seidel Alapítvány és a Táncsics Alapítvány támogatásával 24 családtörténeti és életút interjú, valamint 4 kisfilm elkészítésére vállalkoztunk. 2010. november 27-én nyilvános zárókonferencián számoltunk be munkánkról.
Újra elérhető az internetről egy időre eltűnt Online pedagógiai lexikon. Ráadásul mi is tehetünk azért, hogy jobb, naprakészebb legyen.
Wikipédiás alapokon tért vissza az internetre a Pedagógiai lexikon. Az eredeti Báthory–Falus szöveg továbbra is szent és sérthetetlen, de a szerkesztők megtalálták a módját, hogy legalább részben 21. századi módon kiegészíthető legyen.
Abból a megfontolásból kiindulva, hogy a ,”történelem a mai napig tart”, továbbá, hogy a magyarországi rendszerváltozás óta eltelt huszonöt év a történész szemhatárával is mérhető, a Történelemtanárok Egylete éves konferenciája keretében az eltelt két és fél évtized vázlatos áttekintésére vállalkozik. Célunk, hogy – lezáratlansága ellenére – ezt az időszakot a történettudomány eszközeivel tekintsük át, különös tekintettel arra, hogy az iskolai történelemoktatásban milyen feladatokat, kihívásokat jelent a közelmúlt történeti ismereteinek átadása, tanítása.
A kétszintű érettségi feladataiban rendszeresen megjelennek a rendszerváltásra és következményeire vonatkozó kérdések. Az elmúlt három év esszéfeladatai (a tesztfeladatoknál a 12. kérdés kifejezetten az 1990 utáni Magyarországra kérdez) a következők voltak.
Víz nélkül nincs élet. A földi élet kialakulása a vízhez kötődik, az életfeltételek egyik legfontosabbika a víz. Ez áttételesen is igaz: az emberiség történetének hosszú periódusán keresztül a víz a letelepedés egyik legfontosabb, az öntözéses kultúrák elengedhetetlen feltétele volt. A vízi energia pedig sokáig az egyetlen vagy a legfontosabb energiaforrás, amelynek segítségével a gabonatermesztő, kenyeret mint fő táplálékot fogyasztó társadalmak embere lisztté őrölte a gabonát. A vízi energiának e legfontosabb felhasználását, a gabonaőrlést fogjuk vizsgálni, kitérve időnként más alkalmazására is. (Elhangzott a Történelemtanárok (8.) Országos Konferenciáján)