1. A Történelemtanárok Egylete 1989-től, alakulásától fontosnak tartja a szakmai megújulást, az innovációt.
2. Magyarországon a TTE kezdeményezte, érte el, hogy a tantervekben és tankönyvekben, illetve a tanórai gyakorlatban hangsúlyosabban jelent meg – a diákok által is kedvelt – életmódtörténet.
3. Szervezetünk hagyományosan kiáll a szakmai egyeztetések fontossága mellett.
II. Az érettségiről
4. Elfogadhatatlanak tartjuk, hogy az új, 2024-től érvényes érettségi szabályozásról, annak tartalmi tényezőiről sem történik valamennyi szakmai szervezet véleményét kikérő érdemi egyeztetés. Szervezetünk meg sem kapta véleményezésre ezt a fontos szakmai anyagot.
5. a) Súlyosan aggályosnak tartjuk, több évtizedes visszalépést jelent, hogy az érettségi vizsga tematikája a korábbi szabályozáshoz képest – az emelt szintű érettségin számos új, a kerettantervben nem található konkrét ismeret előírásával – jelentősen nagyobb hangsúlyt helyez a lexikális tudásra (például az 5. témakörhöz plusz 142 lexikai elem került). Ezzel szükségképpen háttérbe szorítja az időt, energiát igénylő, gondolkodtató és forrásokat elemeztető tanítást.
b) Az emelt szintű új elvárások nem csupán a 12. évfolyamon
emelt szinten vizsgázók számára jelentenek plusz követelményt, hanem befolyásolják a középiskolai tanítás-tanulás egészét. Egyrészt
a diákok nem 9.-10. osztályban döntenek arról, hogy milyen szinten fognak
érettségizni. Másrészt a középiskolai tanulmányokat a kerettanterv szabályozza,
ennek alapján készültek az iskolák helyi tantervei és a tankönyvek is; elfogadhatatlan, hogyaz érettségi követelmények
kerettantervben nem szereplő ismereteket is előírjanak.
c) Kifogásoljuk a politikatörténeti témák arányának növelését, mivel ez
ellentétes a korszerű történelemtanítás trendjével, egyszersmind az
életmódtörténet visszaszorulása megnehezíti a múltban élt emberek életének
megismerését, megértését. A tervezetben csökken a társadalom- életmód- és gazdaság-, és így nő az eszme- és
vallástörténet aránya az eddigi 10%-ról 17-23%-ra. A szorosabban
vett életmódtörténet csak egyetlen korszaknál jelenik meg a tervezetben. A
plusz követelmények is többségében a politikatörténet köréből kerülnek ki.
6. Szabályozási problémát jelenthet, valamint a tanítást-tanulást is nehezítheti, hogy az újabb lexikális elemek beemelésével az érettségi vizsga nem illeszkedik a kerettantervhez.
a) Bizonyos
érettségi követelmények még kerettantervi témakörhöz sem kapcsolódnak (pl.: brahmanizmus/ hinduizmus,
buddhizmus, lélekvándorlás/reinkarnáció, nirvána, Buddha, Konfuciusz). Ebben az esetben
azt támogatnánk, hogy ezek a témák szerepeljenek a tantervben is. (Ezt a
kerettanterv megjelenésekor is kifejtettük.)
b)
Problémát jelenthet, ha az érettségi vizsga szabályozása olyan követelményeket
is tartalmaz, amelyek az új tankönyvekben sem jelennek meg.
7. Kérdéses, hogy a jelentős többletadatot mikor és hogyan fogják megtanulni a diákok a kerettantervi órakeretben. A tananyag az eddigieknél is túlterheltebbé válik, nehezítve a tanárok és diákok munkáját.
8. a) Az érettségi témakörök egyes változásait támogathatónak tartjuk (pl. az egyházszakadás és hűbériség középszintről átkerült emelt szintre, illetve az Amerikai Függetlenségi Nyilatkozat és az amerikai politikai rendszer emelt szintről visszakerült közép szintre).
b) Ugyanakkor igen kérdéses, miért
maradt ki a bethleni konszolidáció (csak résztémái szerepelnek több tételben
szétszórva) és az ENSZ létrejötte, működése. A magyar történelem preferált
kezelésének és a nemzeti önismeret fontosságának is ellentmond, hogy
Magyarország második világháborús részvételének 1941 és 44 közötti része, és a
szorosabban vett magyar holokauszt csak emelt szinten maradt téma. A bankok, tőzsde, korai
kapitalizmus témaköre is csak emelt szinten követelmény, pedig az
megalapozhatná az állampolgári ismeretekbe áttett gazdasági-pénzügyi témákat.
Az
érettségi vizsga tervezett változtatását elfogadhatatlannak tartjuk. Elvárjuk,
hogy munkaanyag szinten történjen meg a koncepció szakmai vitája, majd azt
követően a szakma széles köre által elfogadható, korszerű anyag kidolgozása.