A TTE megalakulása, 1989 óta először fogadta kedvezően az MKM az együttműködésre szóló kezdeményezésünket: 1996. december 4-én a TTE és az MKM közös rendezésében egyeztető megbeszélést tartottunk a NAT történelemtanítást érintő legfontosabb időszerű kérdéseiről. A történelemtanítással foglalkozó valamennyi érintett szervezet (TTE-n kívül a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata is) jelen volt. A mintegy három és félórás megbeszélés igen eredményes volt: a szakma képviselői egyetértettek mindkét kérdésben. A tárca a NAT tananyagbeosztásának ügyében egyetértett a többi résztvevővel, a szakma által javasolt törvénymódosítást azonban nem támogatta. A korábbiakhoz képest tehát lényeges változás a szakmai egyeztetés kezdete. Reméljük, az MKM felismeri érdekét, s megfogadja a szakma elsőre elutasított javaslatát is.
Hírek
Civilszervezetek tanácskozása az OKNT tagjainak választása előtt
Egyletünk kezdeményezésére, 14 szervezet beszélgetésre hívta a pedagógus szakmai szervezetek képviselőit, jelöltjeit 1996. november 22-én a Kaffka Margit Gimnáziumba. A tanácskozás célja: a jelöltek bemutatkozásának lehetővé tétele; ajánlások megfogalmazása a választáshoz.
A korrekt, tömör bemutat(koz)ások után – többek között az alábbi ajánlások hangzottak el: a választás eredményeként az oldal jelöltjeit főként közoktatási szakemberek alkossák.
(Másodsorban egyetemi, főiskolai oktatók illetve oktatáskutatók.) Lehetőség szerint legyen képviselője az óvodának, az elemi szintnek, az általános és a középiskolának egyaránt.
Törekedjünk a tantárgyak, speciális területek, sajátos pedagógiai irányzatok megjelentetésére. Olyan képviselőket válasszunk, akik alkatukat tekintve is alkalmasak e feladatra, nyitottak a választóik felé, készek a rendszeres kapcsolattartásra. (Az OKNT tagjait következő számunkban közöljük.)
A NAT és a történelemtanítás alapvető kérdései
A TTE javaslatára – az MKM-mel közös szervezésben, a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata, az OKI, az OKSZl, az FPI, az alapvizsga illetve az érettségi vizsgakövetelményeket kidolgozó munkatársak részvételével – szakmai konzultációt tartottunk a NAT történelemtanítást érintő alapkérdéseiről:
Mit kell tanítani a NAT szerint a 7. évfolyamon ? (Lehet-e a mai tananyagbeosztás szerint tanítani ?)
Hogyan kerülhető el, hogy az átmenet éveiben ugyanazt a tananyagot (őskor, ókor, középkor) ne kétszer ( a jelenleg érvényes szabályozás szerint 5-6. osztályban, illetve a NAT szerint 7-8. évfolyamon) tanulják a diákok
A megbeszélés résztvevői egyetértettek az alábbiakban:
A NAT szerint a rendszeres kronologikus történelemtanítás 7. osztályban kezdődik. (Vagyis: 7-ben őskort, ókort kell majd tanítani.) Ötödik és hatodik osztályban azonban hiteles történetek tanítandók – adott esetben ez lehetséges, kronologikus rendben is.
Az MKM képviselője kivételével a résztvevők törvénymódosítást javasolnak annak érdekében, hogy a NAT beléptetése (ne 1. és 5., hanem 1. és) 7. osztályban történjék. Szakmai szempontból csak ezt tartják megfelelő megoldásnak, minden más eljárás pótmegoldás csupán.
A Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozatának konferenciája
1996. december 7-én – a gólyavári információs konferencia keretében – elnökségválasztó közgyűlést tartott társszervezetünk, a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata. A jelenlévők egyhangú szavazata alapján ismét Szabolcs Ottó lett a tagozat elnöke. A kilenc tagú elnökség tagja lett Fischerné dr. Dárdai Ágnes, a TTE Bizottmányának tagja is.
Az OKSZI és a Kossuth Klub történelemtanári továbbképzésének következő előadása
A hidegháború története. Egyetemes történelem, 1945-1990.
Időpont: 1997.III. 1. (szombat) 9.30 óra
Jelentkezni lehet az (1)138-4052, (l)138-4054-es telefonon vagy az (1)118-0151-es telefaxon Bohus Zsuzsánál. A napijegy ára: 1.500 Ft, a TTE és a Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozata tagjainak 1.000 Ft. Helyszín: Kossuth Klub (1088 Budapest, Múzeum u. 7.)
Új történelmi atlaszok
A következő tanévre új történelmi atlaszokat jelentet meg a Cartographia Kiadó Kft. A kiadó ismertető anyagát mellékeljük.
Alapvizsga
Amint kollégáink tapasztalhatták, az alapvizsga-követelmények tervezetét az OKI Alapvizsgaközpont eljuttatta véleményezésre az iskolákhoz. A kérdőívek eredményét a közeljövőben dolgozzák fel. A TTE arra törekszik, hogy – az 1996. évi júniusi konferenciához hasonlóan, a pedagógus szakmai szervezetek rendezésében – országos konferencia is legyen e kérdésről. Ennek megvalósulása esetén tagjainkat külön értesítjük.
Tankönyvrendelés
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a NAT a közoktatási törvény szerint 1998. szeptember 1-jén lép életbe, tehát a következő (1997/98-as) tanévben még nem a NAT szerint kell oktatni. Ebből adódóan a mostani tankönyvrendelésnél ne tévesszen meg senkit, ha egy taneszközt a NAT-nak megfelelőként hirdetnek. A NAT-szerű tankönyvek a NAT életbe lépésétől, az érvényes szabályozás szerint 1998. szeptemberétől (1. és 7. osztályban, felmenő rendszerben) használandóak. (Történelemből különösen nagy változás lesz a majdani tankönyvekben a rendszeres kronologikus történelemtanítás 7. osztályra kerülésével.)
Együttműködés a Manfred Wörner Alapítvánnyal
A TTE együttműködési megállapodást kötött a Manfred Wörner Alapítvánnyal. Az együttműködés célja: olyan tanfolyam szervezése, amelyen a (történelem)tanárok az európai integrációval kapcsolatos ismereteiket bővíthetik. A részvételi, szállás-, utazási és étkezési költséget a rendező alapítvány fizeti, így a résztvevőknek e továbbképzés teljesen ingyenes.
(E tanfolyam elvégzése az ELTE BTK és a MTT Tanári Tagozata által rendezett – több év óta népszerű – intenzív tanfolyam részének tekintendő; e továbbképzés is a félévek közé számít.
/Amint köztudott, a 4. félév sikeres teljesítése után szakdolgozat készíthető./) Az egyik (nyári szünetre tervezett) európai integrációval foglalkozó tanfolyam résztvevőit a TTE delegálhatja.
A jelentkezés módjáról, a tanfolyamokról később tájékoztatjuk tagjainkat.
Kérjük, a TTE-nek ajánlja fel az SZJA 1 %-át!
Adószámunk: 19657600-1-42
Köszönjük!
Tagdíj
Kérjük, mielőbb fizessék be az 1997. évi tagdíját, mert a pályázatainkat csak később bírálják el!
Kérjük a tagdíjjal tartozó kollégákat, fizessék be hátralékukat!
Az 1997. évi tagdíj összege dolgozóknak: l.000 Ft; nyugdíjasoknak, munkanélkülieknek, gyed-en lévőknek: 250 Ft.
Külföldi konferenciákon…
VARSÓ (1996. SZEPTEMBER 16-20.)
1996. szeptember 16-20. között Varsóban a holocaustról, a zsidóság történetéről szóló konferenciát rendeztek a közép-európai történelemtanárok részére. Tíz országból: Ukrajnából, Belorussziából, Csehországból, Szlovákiából, a három baltikumi (lett, litván, észt) köztársaságból, Romániából, Lengyelországból és Magyarországról érkeztek tanárok.
A tanácskozást lebonyolító Lengyelország és a párizsi CERA tartalmas, rengeteg programmal teli 5 napot szervezett számunkra. A program két részből állt: a tanácskozásokból és a holocausthoz kapcsolódó helyek meglátogatásából. Megnéztük a varsói gettó területét, a háború előtti jelentős, majd elnéptelenedett Tihocsint, ahol jelentős zsidó múzeum őrzi az emlékeket. Treblinkában láthattuk az elpusztult zsidók emlékére állított Mementót, a volt munka-haláltábor helyén. A legmegrázóbb kirándulásunk az Auschwitz-Birkenau-i táborban töltött néhány óra volt, ahol szembesülhettünk azzal a hellyel is, ahol 300 ezer magyar zsidó elpusztult.
A konferencia előadásai nagyon tartalmasak, gondolatébresztőek voltak. A Lengyel Tudományos Akadémia professzora, Geremek a tömegpusztítás szerepéről beszélt a történelemben. Ha a történelem az élet tanító mestere, akkor a művelt és egyre műveltebb emberek nem kerülhetnek a rossz eszmék hatása alá. Ez általánosságban igaz – vélte a professzor -, de a művelt német nép tette mégis megkérdőjelezi ezt a tételt.
Az Európa Tanács képviseletében M. Stobart ismertette azokat az elképzeléseket, hogy, milyen egységes tankönyvet szeretne ez a szervezet készíteni Nyugat- és Kelet-Európa számára. Kifejtette, hogy a történelem meghatározó és alapvető tudomány; az észé és a kifejezésé. A történelemtanárok szerepe az, hogy kifejlesszék diákjaikban a kritikus szemléletet. A történelemtanítás csak az igazság, a tények tiszteletben tartásával folyhat, s nem valamilyen propaganda szempontjából. A tanulókat a türelemre, a másik ember helyzetébe való beleélésre kell nevelni, s a polgári bátorságra.
Joel Kotek, a párizsi egyetem professzora foglalkozott a tömegpusztítás szerepével a történelemben. A holocaustot az különbözteti meg minden más emberirtástól, hogy az a háború előtt már egy kigondolt, megtervezett folyamat volt. Minden delegáció elkészítette beszámolóját arról, hogy az adott országban milyen problémákkal küzd a történelemtanítás. A most függetlenné vált balti köztársaságok képviselői elmondták, hogy saját nemzeti nyelvükön napjainkban jelennek meg az új tankönyvek, az eddig csak oroszul használt terminológiák helyett saját nyelvükön kell a fogalmakat megjeleníteni. A térségben az oktatás komoly anyagi gondokkal küzd. A lett képviselő úgy fogalmazott, hogy térségükben a tanárok fanatikusak olyan értelemben, hogy őket a diákok és a tanítás érdekli elsősorban, s nem a pénz.
A szlovák küldött felvetette azt a kérdést, hogy az első szlovák köztársaság negatív szerepe, értékelése napjaink politikai helyzetében is érezteti hatását, konkrétan a második köztársaság helyzetének feltárásában, Szlovákiában. Úgy fogalmazott, hogy a múltat be kell vallani, értékelni kell és objektíven bemutatni, de a jelenlegi köztársaságot el kell az elsőtől választani. Ötőnk (Andicsné Székely Éva – Debrecen, KLTE Gyakorló Általános Iskola; Riba Erzsébet – Szentlőrinc, Szentlőrinci Gimnázium; Kondicsné dr. Kovács Éva – Körmend, Kölcsey Gimnázium; Eperjesi Lászlóné – Füzesabony, Remenyik Sándor Gimnázium és Postaforgalmi SZKI; Bihari Péter – Budapest, Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium) nevében
szeretném megköszönni a Történelemtanárok Egyletének a lehetőséget, hogy részt vehettünk ezen a rendezvényen, s maradandó élményeket szereztünk e néhány nap alatt.
Andicsné Székely Éva
EUROCLIO – konferencia
Kedves Kollégák !
1997. január végén a nyilvántartásunk szerint angol, illetve francia nyelvtudással rendelkező kollégáinknak tájékoztatót küldtünk az ez év márciusában Budapesten megrendezésre kerülő EUROCLIO (Európai Történelemtanári Szervezetek Szövetsége) Konferenciáról. A rendezvény témája: Felkészülés a XXI. századra, a történelemtanítás megközelítésének új formái, liberalizmus és forradalmak a XIX. században, 1848 mint esettanulmány.
A konferencián 14 tagtársunk számára tudunk ingyenes részvételi lehetőséget biztosítani. Abban az esetben, ha ennél több jelentkező van – a nyelvtudás szintje, az Egyletben eddig végzett munka alapján – a TTE Elnöksége dönt a részvételről.
Későbbi számainkban a résztvevők segítségével beszámolunk a Konferencia munkájáról.
A Magyar Hírlapban korábban megjelent cikkváltást sajnos e számunkban nem tudjuk közölni.
Reméljük, a közeljövőben pótolhatjuk.
TTE HÍRMONDÓ
– elektronikus változat –
A TTE IDŐSZAKI KIADVÁNYA
SZERKESZTŐ:
Miklósi László
1088 BUDAPEST, MÚZEUM U. 7.
TEL./FAX: (1) 118-6002
E SZÁMUNK KÉSZÍTÉSÉBEN KÖZREMŰKÖDÖTT:
Andicsné Székely Éva , Balogh Zsuzsanna, Glavinicsné Jáhner Eszter és Jáhner Józsefné
A KÉZIRATOT 1997. JANUÁR 28-ÁN ZÁRTUK LE.
Az online szám elkészítésében közreműködött:
Szecsey István
AZ ONLINE SZÁM LEZÁRÁSÁNAK IDEJE: 2004. ÁPRILIS 15.