A tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló OM-rendelet tervezetének egyes kérdéseiről
Az alábbi pedagógus szakmai szervezetek egyetértenek a rendelettervezet azon törekvésével, hogy csak olyan tankönyv-jóváhagyási eljárás fogadható el, amely a minősítés során a szakmai (szaktudományi és pedagógiai) szempontokat veszi figyelembe; erősíteni kell a tankönyvválasztás szakmai megalapozottságát.
Szervezeteink egyetértenek az alábbiakban:
Jól segítheti a tankönyvválasztást, hogy az elektronikus formában elkészített tankönyvjegyzéknek egyebek mellett a tankönyv címlapját, tartalomjegyzékét valamint legalább két fejezetét is tartalmaznia kell. Legyen
1. nyilvános a forgalomban lévő tankönyvek minősítése (a döntés, valamint az azt megelőző szakvélemények)
2. megismerhető a tankönyvbírálati eljárásban közreműködő szakértők, a referens neve és szakvéleményük, továbbá a tantárgyi bizottság tagjainak névsora és ajánlásuk szövege. Az eljárás közreműködői annak tudatában dolgozzanak, hogy nevük és szakvéleményük nyilvánosságra kerül
3. egyértelmű az eljárás: egybehangzó támogatás esetén tankönyvvé kell, egybehangzó nemleges vélemények esetén nem lehet tankönyvvé nyilvánítani az adott művet. Ha a fellebbezést követően a miniszter eltér ettől, indokolja döntését.
A nyilvánosság és az összeférhetőségi nyilatkozat együttesen elegendő, nem szükséges – egyes esetekben szakmailag hátrányos lehet – a további megszorítás (6. § 5. bek.)
Hiányoljuk a rendelet-tervezetből a beválás-vizsgálat menetére, alapvető szabályaira vonatkozó szabályokat.
Túlzottan részletezőnek tartjuk a pedagógiai-didaktikai szempontok vizsgálatára vonatkozó 20 szempontot. Kevesebb, átfogóbb szempont alapján kellene pedagógiai-didaktikai szempontból minősíteni a tankönyveket.
Károsan befolyásolhatja a tankönyvválaszték alakulását, ha túl magasak a tankönyvvé nyilvánítás költségei. Ez lehetetlenné teheti a kisebb, valamint az újonnan bekapcsolódni kívánó kiadók tankönyveinek megjelenését, ugyanakkor a tankönyvpiac hagyományos szereplőit is elriaszthatja az újításoktól, a kisebb példányszámú alternatív könyvek kiadásától. Ez a tankönyvek számának csökkenéséhez, a választék szűküléséhez, az új kezdeményezések ellehetetlenüléséhez vezethet.
A szakmaiság erősítése érdekében tartalmazza a jogszabály az érintett szakmai szervezetek jogosítványait
1. A tankönyvi jóváhagyásban közreműködni kívánó szakértők és referensek megbízatásuk elnyeréséhez mellékeljék az Oktatási Minisztériumnál regisztrált pedagógus szakmai szervezetek ajánlását (6. § 4. bek.)
2. Az érintett pedagógus szakmai szervezetek egy-egy szakembert delegálhassanak a tantárgyi bizottságokba; javaslatot tehessenek a bizottság elnökének személyére
3. A Minisztérium illetve annak háttérintézménye kérje ki az érintett pedagógus szakmai szervezetek javaslatát a beválás-vizsgálat menetének szabályozásáról.
2001. szeptember 27.
Eötvös Loránd Fizikai Társulat Általános Iskolai Oktatási Szakcsoportja
Földrajztanárok Egylete
Könyvtárostanárok Egyesülete
Magyar Biológiai Társaság Pedagógiai Csoportja
Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete
Magyarországi Angoltanárok Nemzetközi Egyesülete
Magyarországi Franciatanárok Egyesülete
Magyartanárok Egyesülete
Történelemtanárok Egylete
Zenetanárok Társasága Iskolai Énektanárok Tagozata