A
Magyartanárok Egyesülete veszélyesnek és elfogadhatatlannak tartja a
kétszintű érettségi 2005-ös bevezetését.
(Forrás: MOT)
Az új érettségi szabályzat még csak a tervezés
fázisában van, a gyakorlati előkészítés pedig még meg sem kezdődött,
ezért a Magyartanárok Egyesülete (ME) veszélyesnek és elfogadhatatlannak
tartja a kétszintű érettségi 2005-ös bevezetését – jelenteték be a ME
és a Történelemtanárok Egyletének közös
sajtótájékoztatóján.
Még semmit sem
tudni a vizsgáról
Azok az elsősök,
akik az új rendszerben fognak érettségizni, már megkezdték
tanulmányaikat a négyosztályos középiskolákban – de a vizsgának még csak
a munkaanyaga készült el. Az igaz, hogy a kilencedik évfolyamos
diákokat már a kerettanterv szerint oktatják, a kétszintű érettségi
törvényi szabályozása még az előző iskolaszerkezeti modell alapján
készült el, s így nem kompatibilis az újjal – vélekedett Arató László,
az ME elnöke, aki szerint még az is kérdéses, hogy indokolt-e egyáltalán
a kétszintű magyar érettségi bevezetése, hiszen annak egyetlen valós
indoka a felvételi kiváltása volna. A felsőoktatási intézményekkel
azonban még nem zárultak le a tárgyalások arról, hogy valóban
elfogadják-e majd az egységes vizsgát. Azt is aggodalmasnak tartják,
hogy a kétszintű magyar érettségi tervezete szinte minden téren
újdonságot hoz, a rendszer csaknem minden elemét – mint például a
feladattípusokat, a vizsgaszervezést és az értékelést is – egyszerre
kívánja megváltoztatni.
A
történelemtanárok is kételkednek
A
Történelemtanárok Egylete (TTE) üdvözli, hogy az új történelem érettségi
munkaanyaga egyértelműen a tudás-alkalmazás képességét és a
kompetenciák mérését jelöli meg célként az adatok, tények biflázása
helyett. A munkaanyagban mellékelt mintafeladatok azonban
köszönőviszonyban sincsenek a dokumentum koncepcióival, azokra
magolással is, illetve esetenként csak magolással lehet felkészülni –
hangsúlyozta a szervezet képviselője, aki szerint egyelőre egyáltalán
nem világos, hogy honnan tudják majd az érettségizők, illetve a tanárok,
hogy az adatok szintjén mit kell majd tudni, hiszen az a
kerettantervben részletesen nem szerepel.
A tankönyvek nem változnak
Tartanak attól, hogy a vizsgát összeállítók túlságosan
is a leggyakrabban használt tankönyvekre fognak támaszkodni. Miklósi
László, a TTE elnöke szerint a vizsgaanyagban kevéssé jelenik meg az
Európán kívüli világ, és a közép-európai népek története nem kellő
súllyal, a multikulturalitás és a magyarországi kisebbségek története
pedig alig szerepel az anyagban.