A
felmérések szerint túl sokat tanulnak és keveset alszanak az általános
és középiskolába járó diákok. Az aggódó szülők szerint a gyerekek túl
vannak terhelve, mert sok felesleges dolgot kell
megtanulniuk.
(Forrás: Népszabadság)
A tizenkettedik osztályos gimnazisták 39 százaléka jár
felvételi előkészítőre – derült ki az oktatási tárca megbízásából 2002
november–decemberében készült felmérésből, mely során 2700 tanulót és
szüleiket kérdezték meg a diákok tanulási szokásairól, iskola utáni
elfoglaltságairól. Magyar Bálint oktatási miniszter a kutatás
eredményeit ismertető sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: a helyzet
abszurditását jelzi, hogy miközben a diákok ilyen nagy arányban járnak
felvételi előkészítőre, a korosztály 40 százaléka bekerül az
egyetemekre, főiskolákra. Az oktatási tárca ezért a 2005-ös érettségi
reformmal egységessé kívánja tenni a felvételi követelményeket, hogy ne
kelljen a diákoknak az iskolai tananyag elsajátítását követően
különórákra járniuk, és ott a felvételin elvárt ismereteket külön
megtanulniuk.
A felmérés szerint
csaknem minden évfolyamon 70 százalék felett van a különórára járó
diákok aránya, kivétel ez alól a szakközépiskolák, illetve a szakiskolák
tizedik osztálya. Magántanárhoz a tizenkettedikes gimnazistáknak 31
százaléka jár, a tizedikeseknek 29 százaléka. E két évfolyam diákjainak
30-30 százaléka heti 13-14 órát, 12-12 százalékuk pedig heti 11-12 órát
tölt otthoni tanulással. Alvásra mindezek mellett már nem sok idejük
jut: a tizenkettedikes diákok 23 százaléka hét órát vagy kevesebbet
alszik hétköznaponként, 14 százalékuk pedig hét és fél órát. A
tizedikesek már valamivel többet pihennek: „csak” 13 százalékuk alszik
naponta hét óránál kevesebbet, 11 százalékuk pedig hét és fél órát.
Talán nem véletlen ezért, hogy éppen a tizenkettedikes és a tizedikes
gimnazisták szülei gondolják a legnagyobb arányban (33 és 28 százalék)
azt, hogy gyermekeik túlterheltek, de hasonlóan túlterheltnek látják
gyermekeiket a nyolcadikos és a negyedikes általános iskolások (20-20
százalék) szülei is.
Magyar Bálint
szerint a fenti eredmények azt tükrözik: az iskolákban kialakult verseny
arra készteti a diákokat, hogy a tanítás után különórákra járjanak, ez
pedig tovább növeli az esélyegyenlőtlenségeket. Úgy fogalmazott:
jelenleg a legtöbb iskolai szinten a következő szint ismeretanyagát
próbálják ráerőltetni a diákokra. Éppen ezért a miniszter szerint
fontos, hogy a diákok az életkori sajátosságaiknak megfelelő oktatásban
részesüljenek.