Tájékoztató a kétszintű érettségiről és más aktuális közoktatási feladatról
2003. március 21. péntek, 0:00
Sipos
János helyettes államtitkár körlevele valamennyi gimnázium és
szakközépiskola igazgatójának
(Forrás: www.om.hu)
Tisztelt Igazgató Asszony / Úr!
Az idei érettségi vizsgákra vonatkozó tudnivalókat
tartalmazó, 3699/2003. számú február 7-ei keletkezésű levelünkben
jeleztük, hogy a későbbiek folyamán részletesen tájékoztatjuk a
középiskolákat a 2005-ben bevezetendő érettségi vizsgával kapcsolatos
teendőkről, a vizsgára történő felkészülés lehetőségéről, az érettségi
vizsga és a felsőoktatási felvételi eljárás
kapcsolatáról.
Jelen levelünk célja,
hogy ígéretünk teljesítését elkezdjük, s ezáltal segítsük az iskolák
munkáját abban, hogy megfelelő módon tájékoztassák a tanulókat, szülőket
valamennyi, a témát érintő kérdésben, továbbá abban, hogy kellő
információ birtokában tudják meghirdetni a 2003/2004-es, valamint a
2004/2005-ös tanévekre, a jelenlegi tizedik évfolyamos tanulók részére a
középszintű és emelt szintű vizsgára felkészítő csoportokat, s a
tanulók elegendő információ alapján tudjanak tantárgyat, felkészítési
szintet választani.
I.
Tájékoztatás a jelenleg folyó munkálatokról
1. Mint azt bizonyára Ön is tudja, a
tavasszal a parlament elé kerül, és várhatóan a tanév befejezése előtt
megtörténik a közoktatási törvény módosítása. Az Oktatási Minisztérium
nemrégiben megújult www.om.hu honlapján folyamatosan
figyelemmel kísérheti ezt a munkát. Folyik továbbá a 100/1997. (VI. 13.)
Korm. rendelettel kiadott érettségi vizsgaszabályzat néhány
paragrafusának pontosítása, kiegészítése, módosítása, valamint a
vizsgaszabályzat mellékletét képező általános és részletes
vizsgakövetelmények felülvizsgálata. A KÁOKSZI munkatársai, a pedagógus
szakmai szervezetek (például Gimnáziumok Országos Szövetsége,
Önfejlesztő Iskolák Egyesülete) által delegált szaktanárokkal
kiegészülve elvégezték a 2002-ben az OM honlapon megjelent emelt szintű
részletes érettségi követelmények tantárgyankénti átlagosan 25%-os, a
középszintű követelmények átlagosan 10%-os csökkentését. Az elkészült
anyagokat az Országos Érettségi Vizsgabizottság március 6-án, az
Országos Kisebbségi Tanács március 11-én, az Országos Köznevelési Tanács
március 13-án tárgyalta, és az egyeztetések befejeztével hamarosan a
miniszteri értekezlet elé kerül.
Zajlik és április közepére befejeződik a kerettantervi
tananyag tantárgyanként átlagosan 10%-os csökkentése is. A parlament
döntése értelmében a költségvetési törvényben előírt tanulói heti
kötelező óraszámcsökkentés 2003. szeptember 1-től az 1. évfolyamon (itt
marad a heti 20 tanulói kötelező tanóra a későbbiekben is), továbbá az
5. és a 9. évfolyamon kezdve, felmenő rendszerben akkor lép érvénybe, ha
a kerettantervi tananyag csökkentéséről szóló miniszteri rendelet
április végéig megjelenik. Felhívjuk figyelmét arra, hogy ebben az
esetben aktuálissá válik a pedagógiai program részét képező helyi
tanterv tanévkezdés előtti módosítása is! (Egy hamarosan megjelenő
jogszabály-módosítással úgy kívánjuk ezt a munkát könnyíteni, hogy a
kötelező óraszámok csökkentése miatt módosított pedagógiai programokat
ne kelljen a fenntartóknak jóváhagyniuk.) Az Oktatási Minisztérium
lehetséges megoldásokat jelentő minta óratervekkel kívánja segíteni
munkájukat, de a tantestület dönthet úgy is, hogy más módon, más
tantárgyaknál jeleníti meg a heti átlagban összesen 2,5 órás tanulói
kötelező óraszámcsökkentést. Azt viszont a hatályos jogszabályok szerint
nem tehetik meg, hogy egyes tantárgyakat, tantárgyi modulokat a
követelményekkel együtt elhagynak, hiszen a közoktatási törvény elmúlt
nyári módosítása eltörölte ugyan a kerettantervek alkalmazásának
kötelező jellegét, de annak az iskolának a befejezéséig, amelyikbe a
tanuló jár, teljesíteni kell a kerettantervi követelményeket. Külön
felhívjuk figyelmüket arra, hogy a NAT, illetve a kerettantervek
bevezetésekor indult, modernizációt szolgáló új tantárgyak, tantárgyi
modulok (pl. mozgóképkultúra és médiaismeret, társadalomismeret, tánc és
dráma…) a következő években is a közoktatás-fejlesztés prioritásai közé
tartoznak!
Zajlik a NAT
felülvizsgálata is, de ez a munka azokat a diákokat már nem érinti, akik
2003 szeptemberében kezdik a 9. évfolyamot, várhatóan a közoktatási
törvény számos paragrafusának 2004. szeptember 1-i hatálybalépésével
együtt kerül bevezetésre. Az oktatási miniszter – a közoktatási törvény
módosításának parlamenti jóváhagyása esetén – kerettantervek kiadásával
és a programfejlesztés beindításával segíti majd a pedagógiai programok
2003/2004. tanévi módosítását, és további kerettantervek akkreditálására
lesz lehetőség.
2. Befejeződött az
OM közoktatási szakterülete által kezdeményezett, szakcsoportonként
(bölcsészek, jogászok, agrár felsőoktatás, műszaki felsőoktatás…)
külön-külön szervezett egyeztetés a felsőoktatási intézmények
vezetőivel, melynek nyomán tisztázódott, hogy 2005-től nem lesz
egyetemi-főiskolai felvételi vizsga, helyette az érettségi vizsga
eredménye számít be a felsőoktatási felvételbe. A felsőoktatás
igényeinek feltérképezésekor kiderült, hogy – a bölcsész 2.
szakcsoporthoz tartozó idegen nyelv szakok kivételével – az egyetem és a
főiskola a bejutás feltételeként a szakcsoportonként megjelölt
tárgyakból választandó egy vagy két tantárgyból csak a középszintű
érettségi vizsgát írja elő kötelezően, ugyanakkor többlet pontot kíván
adni azoknak a tanulóknak, akik emelt szinten érettségiznek. A
kormányrendelet módosítása során – figyelembe véve a felsőoktatással
történt egyeztetések tapasztalatait is – nem kívánjuk kötelezővé tenni a
tanulók számára az emelt szintű érettségi vizsga letételét, de terveink
szerint a sikeres emelt szintű érettségi vizsgával plusz felvételi
pontokat lehet majd kapni, ami érdekeltté teheti a tanulókat abban, hogy
emelt szinten vizsgázzanak.
A
módosítás pontosítja az idegen nyelvből emelt szinten tett érettségi
vizsga esetén, a nemzeti és etnikai kisebbségi nyelvből emelt szinten
tett érettségi vizsga esetén, a nemzeti és etnikai kisebbségi nyelv és
irodalomból, továbbá emellett egyéb idegen nyelven teljesített tantárgyi
érettségi esetén, két tanítási nyelvű középiskolában célnyelvből és
egyéb nyelvből célnyelvi idegen nyelven tett vizsga esetén kiadható
érettségi bizonyítvány nyelvvizsga bizonyítvánnyal egyenértékű
okmányként történő elfogadhatóságának eseteit.
Terveink szerint az informatika érettségi megfelelően
jó teljesítés esetén automatikusan ECDL-vizsgával egyenértékű.
Egyértelműen szabályozni kívánjuk
azt is, hogy mi a középiskola érettségi vizsgára való felkészítéssel
kapcsolatos kötelezettsége, mit kell biztosítania a tanulók számára.
3. A felsőoktatási intézmények 2003
áprilisában teszik közzé, hogy 2005-ben melyik szakcsoportban, melyik
tantárgy(ak)ból kell érettségi vizsgát tenni a felsőoktatási intézménybe
való bejutáshoz. (Természetesen az OM honlapján ez is azonnal
megjelenik.) A tanulók ennek megfelelően döntenek majd 2003. május
20-ig, hogy a következő tanévre melyik tantárgy(ak)ból milyen szintű
érettségire felkészítő csoportba jelentkeznek.
II. Egyéb, a tervező és előkészítő munkával kapcsolatos
állásfoglalás
1. A tanuló –
függetlenül attól, hogy hány tantárgyat kíván emelt szinten tanulni –
nem lépheti túl a közoktatási törvény 52. § (3) bekezdésében
szabályozott kötelező és választható tanulói óraszámot, azaz a 11. és a
12. évfolyamon maximum heti 33 tanítási órán vehet
részt.
2. Az iskola a középszinten
és emelt szinten tanulható tantárgyak „megajánlása”, az osztálybontások,
az „emelt szintű csoportok” kialakítása stb… során csak fenntartói
engedéllyel és a költségek biztosításával lépheti túl az iskola számára a
közoktatási törvényből kiszámolható iskolai összes tanári órakeretet.
Az évfolyamonként kiszámított órakeretek természetesen az évfolyamok,
osztályok, csoportok között átcsoportosíthatók.
3. Az emelt szinten vagy középszinten tanuló csoportok
létszámhatárának megállapításakor figyelembe kell venni a közoktatási
törvény 1. számú melléklete I. pontjában közölt osztály és csoport
létszámokat, illetőleg az osztályok, csoportok szervezésére vonatkozó – a
II. pontban leírt – szabályozási elveket.
Felhasználható az érettségi vizsgára történő felkészítésre az 52. § (11)
bekezdésben meghatározott egyéni foglalkozás időkerete
is.
Célszerű
élni – amennyiben van rá mód – az iskolák közötti megegyezésen alapuló
(esetleg a fenntartó által koordinált) csoportösszevonásokkal. Arra kell
törekedni, hogy minél több tantárgyból legyen lehetősége a tanulónak a
vizsgára történő felkészülésre.
4.
Az emelt szinten folytatott tanulmányok megszervezhetők úgy is, hogy a
tantárgy valamennyi óráját külön csoportban tanulják, de úgy is, hogy az
alapóraszámban a tanulók az osztállyal együtt tanulnak, s a plusz 138
órát teljesítik külön csoportban. Nyilvánvaló, hogy pedagógiailag az
első a jobb, de drágább megoldás. A tanulás formájától függetlenül a
tanulók az emelt szintű tantárgyból mind félévkor, mind év végén egy
osztályzatot kapnak, még akkor is, ha esetleg a megosztott foglalkozást
más pedagógus tartja.
Végezetül
felhívom a figyelmét arra, hogy a kétszintű érettségi vizsgával
kapcsolatban is folyamatosan friss információk jelennek meg az OM nemrég
megújult honlapján (www.om.hu). Többek között egyre
szaporodó mennyiségű minta feladatot, minta feladatsort talál, amelyek
jelentősen megkönnyítik a 2005. évi érettségire történő felkészülést.
A részletes érettségi követelmények
elektronikusan is hozzáférhetőek lesznek.
A 100/1997. (VI.13.) Korm. rendelet módosításának
elfogadása után azonnal kikerül a honlapunkra is. Kérjük, ajánlja ezt a
lehetőséget is a kollégáknak és a tanulóknak
egyaránt!
Munkájukhoz sok sikert, a
tanulóknak eredményes felkészülést kívánok!