Az oktatási stratégiában együtt való gondolkodásról
A magyarországi közoktatás szakmai és munkavállalói érdekvédelmi szervezetei már hosszú ideje hangoztatják határozott igényüket a szakmai, politikai, társadalmi megegyezésen alapuló és kormányzati ciklusokon átívelő oktatáspolitika kialakítására. Enélkül, mint ahogy azt az elmúlt évtized is bizonyítja, közoktatásunk nem lesz képes a felemelkedésre, nehézségei tovább gyarapodnak, nem szolgálja a társadalmi modernizációt, az európai integráció ügyét.
A Nemzeti alaptanterv (NAT) folyamatban lévő felülvizsgálata nemcsak megfelelő alkalommal szolgál, hanem ilyen követelményt is támaszt az oktatáspolitikával szemben. A kötelező oktatás tartalmi szabályozását alapvetően meghatározó, új dokumentum bevezetésére ugyanis az első évfolyamokon 2004 szeptemberétől kerül sor, majd felmenő rendszerben 2016-ig fogja át egész közoktatásunkat.
Ezért elengedhetetlen, hogy az alapvető kérdésekben megegyezés szülessen, a jelenlegi NAT-vita tovább folytatódjék, hogy konszenzusközeli helyzet teremtődjön, melyhez kellő időt és megfelelő fórumokat kell biztosítani. A szakmai szinten született egyetértést pedig a politikusoknak, a pártoknak nemcsak tudomásul kell venniük, hanem megállapodásukkal garanciát kell vállalniuk kormányzati ciklusokon átívelő érvényesítésére. A mindenkori kormány feladata és felelőssége a megállapodásra való törekvés, a konszenzuskeresés feltételeinek megteremtése, valamint az oktatáspolitikát meghatározó dokumentumok – stratégia, törvényi szabályozás, tartalmi szabályozás – megfelelő sorrendjének kialakítása.
Az oktatás stratégiai jellege megköveteli az ilyen lépéseket. Sajnos, a Magyar Köztársaság Országgyűlésében hosszú ideje folyó csatározás, a kormánypártok és az ellenzék közötti érdemi párbeszéd hiánya jelenleg minderre nem sok esélyt nyújt. Éppen emiatt a magyar közoktatás jövőjéért felelősséget érző szervezetek felszólítják a parlamenti pártokat arra, hogy a szakmai megegyezéseket, ajánlásokat figyelembe véve, állapodjanak meg az oktatáspolitika alapvető kérdéseiben, mind a tartalmi, mind a jogi szabályozás, mind a feltételrendszer tekintetében.
Budapest, 2003. szeptember 24.
Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet
Pedagógusok Szakszervezete
Gimnáziumok Országos Szövetsége
Általános Iskolai Igazgatók Szövetsége
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
Magyar Nevelők és Tanárok Egyesülete
Kollégiumi Szakmai és Érdekvédelmi Szövetség
Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége
Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete
Történelemtanárok Egylete