Varga Stella
interjúja Miklósi Lászlóval a Köznevelés 2004/10-es számában
Ma már nagyon sok pedagógiai szakmai szervezet,
érdekképviselet működik Magyarországon. Az egyesületek különböző
értékek jegyében különböző területek, érdeklődési körök szerint
alakultak. Közülük talán a legismertebb a Történelemtanárok Egylete, Nem
csupán azért, mert az egyik legelső szerveződés, hanem mert
megalakulásuk óta mindig hallatják hangjukat szakmai és oktatáspolitikai
kérdések véleményezésében. A szervezet munkájáról Miklósi Lászlót
kérdeztem, aki a kezdetektől az egylet elnöke.
- Mikor és milyen céllal alakult az
egyesület?
- Az
egyesület a rendszerváltáshoz kötődik, azt követően alakult meg, hogy
megalkották az egyesülési törvényt. 1989. április 4-én, amikor ez a nap
utoljára volt piros betűs ünnep, négyen felhívást írtunk alá, amelyben
kezdeményeztük a Történelemtanárok Egyletének létrehozását. Tudatosan
választottuk ezt a dátumot, mi munkanapnak tekintettük, hisz a
hadműveletek ténylegesen nem ekkor fejeződtek be, de az ünnepet
akkoriban nem a tényekhez igazították, hanem a párt döntése alapján
határozták meg.
– A
történelemtanároknak nem volt korábban
egyesületük?
- Civil egyesületük nem volt. Az MTA
történelmi társulatának – éppúgy, mint a földrajzi vagy más
társulatoknak – volt ugyan tanári tagozata az 1950-es években, de
alakulásunkkor erről mi nem is tudtunk. Ezek a tagozatok értelemszerűen a
tudomány felől közelítenek az adott diszciplínához. A rendszerváltás
után alakulhattak meg az igazán alulról szerveződő egyesületek. A mi
egyesületünk az elsők között jött létre, és máig különösen fontosnak
tartjuk az autonómiát. A történelmet, a történelemtudományt is a tanítás
felől, az iskola nézőpontjából közelítjük meg.
- Milyen kérdésekkel
foglalkoznak?
- Fő feladatunk természetesen a szakmai
érdekképviselet és a szakterületünket érintő aktuális kérdések
megválaszolása. Megalakulásunkkor a szakma legidőszerűbb témája az volt,
hogy milyenek lesznek a XX. századot tárgyaló tankönyvek. Már akkor úgy
gondoltuk, foglalkoznunk kell azzal, hogy milyen lesz a
történelemtanítás és a számítógép viszonya, holott egyikünknek sem volt
akkor számítógépe. Nem véletlen, hogy az egyesület programjában azóta is
első helyen szerepel ez a kérdéskör. Elsőként hoztunk létre humán
szakos levelezőlistát, a Töri Fórumot. A Sulinet is ezt a listát vette
át indulásakor. 1998-tól honlapunk van, amelyet 2000-től portállá
bővítettünk, ami azt jelenti, hogy nemcsak rólunk szól, hanem
megtalálható rajta számos közoktatást érintő információ is (www.tte.hu). Tavaly az
ELTE-vel közösen elkészítettünk egy informatikai távoktató programot,
amely a graduális és posztgraduális képzésben is alkalmazható. Ebben
megmutatjuk, hogyan lehet az informatikát mint eszközt felhasználni a
történelemtanításban, hogyan lehet a szakmát megújítani. Már az is jó a
tanárnak, ha nem négy-öt eszközt kell bevinnie az órájára, hanem csak az
egy számítógépet, amely mindent tud. Úgy vélem, az informatika
lehetőségeinek valódi kihasználása nem a hagyományos órákon mutatkozik
meg, hanem a csoportmunkánál, a differenciálásnál. Az informatika
lehetőséget ad a feladatok együttes megoldására vagy a tanórán kívüli
használatra. Az egylet tagjai két életmód-történeti CD-t készítettek
nemrégiben, az egyiket már tankönyvvé nyilvánították. Ezek játékok,
amelyek mögött ott vannak az információk. Egyébként már 1995 óta
mutatunk be CD-ket konferenciánkon. Idén pedig internetes kronológia
készül.
- Hány
tagja van jelenleg a szervezetnek?
- A tagság négy-ötszáz fő, de ők mind valós
tagok, mert töröljük azok tagságát, akik nem fizetnek tagdíjat. 2003
szeptemberében tagtoborzó akciót szerveztünk, akkor ötvenheten léptek
be. Az adatvédelemre mindig ügyeltünk, az információkat mi juttatjuk el
tagjainkhoz, illetve újságunkban, a Hírmondóban tájékoztatjuk a
kollégákat. Ma már egyébként a portálunk az elsődleges információs
terep. Tagjainknak műhelyeik vannak, amelyeknek saját honlapjuk van, és
regionális kapcsolatokat tartanak fenn. hazai és külföldi
tanulmányutakat szerveznek. Szolgáltatásaink közé tartozik nemcsak a
napi közoktatási hírek megjelentetése, hanem szakmai CD-lista és
tematikus linkgyűjtemény összeállítása is. Honlapunkon a pedagógiai
intézetek és a történeti intézetek linkgyűjteménye is megtalálható.
Alapító tagja vagyunk az 1993-ban alakult EUROCLIO szervezetnek, amely
1997-ben Budapesten rendezte konferenciáját. A Közoktatás-politikai
Tanácsban is képviseltetjük magunkat, ahol én vagyok a szakmai
szervezetek választottja. Jelen vagyunk több szakmai műhelyben, az
oktatáspolitikát érintő kérdéseket tárgyaló munkabizottságokban.
Együttműködünk az Oktatási Minisztérium Nemzeti Emlékezet programjának
kidolgozásában és megvalósításában. Honlapunkat is sokan látogatják, de
évenként megrendezendő konferenciánkon is több száz tanár vesz részt,
többségük nem tagja az egyletnek.
- Sok .ilyen van. Egyebek mellett segítséget
szeretnénk nyújtani a helyi tantervek kialakításánál, de fontos
számunkra a digitális tananyag készítése és népszerűsítése, az
alapműveltségi vizsga helyének és szerepének meghatározása, a kétszintű
érettségihez kapcsolódó feladatok megismertetése.