Hiánypótló kiadvány jelent meg nemrég az interneten, mely a
magyar történelemtanároknak kíván tájékoztatásul szolgálni- magyarul, a
huszadik század zavaros történelmének tanításában, és talán könnyebb
megértésében. Tartalmában pedig főleg az EU-csatlakozáshoz
igazodva próbál meg a történelem nyitottabb interpretálásában segíteni.
Álljon itt most a szerkesztők előszavának egy
részlete:
„Köszöntjük az
olvasót a huszonegyedik század elejéhez illő oktatási médium, a „Bill
Gates-galaxis” (az Internet) újabb láncszemén. (…) Az Európa
Tanács1949-es megalakulása óta megkülönböztetett
figyelmet szentel az európai történelem és a nemzeti történelemoktatás
elemzésére, s a történettudomány legfrissebb eredményeit tudatosan fel
kívánja használni az előítélet-mentes, a provincializmuson és
nacionalizmuson túllépő európai oktatási környezet felépítésére.
Az Európa Tanács egyik legfontosabb törekvése a nemzeti
oktatási rendszerek „európai dimenziójának” kialakítása, valamint az
Európában otthonosan mozgó, saját közös hagyományaival tisztában lévő, s
nyitott, egyeztetett értékrenddel rendelkező “európai
polgárság” szellemiségének oktatáspolitikai megalapozása. Az
1989-cel kezdődő új európai időszámítás megsokszorozta a
történelemtanítás korszerűsítésével foglalkozó politikai és tudományos
elemzések és projektek számát. Az Európa Tanács eleget téve az 1993-as
Bécsi Államfői és Kormányfői Értekezlet felhívásának 1997-2001 között az
Európa Tanács történetének egyik legnagyobb szabású történelemtanítási
projektjét rendezte meg A 20. század Európa történetének tanítása és
tanulása a középiskolában címmel. A projekt azzal a céllal jött
létre, hogy -nemzetközi fórumot adjon Európa középiskolai
történelemtanárai, tankönyvszerzői, az európai történelemtanári szakmai
szervezetek és a nemzeti oktatási kormányzatok tantervfejlesztői
számára, hogy kicseréljék tapasztalataikat és megismerkedjenek a
legfrissebb és legsikeresebb pedagógiai és módszertani eljárásokkal;
-felkeltse az európai középiskolások és tanáraik érdeklődését
kontinensünk 20. századi történetének közös értelmezési lehetőségei
iránt, különös tekintettel az alábbiakra: -hogy a
középiskolások és pedagógusaik jobban megérthessék a huszadik századi
európai történelmet alakító erőket, mozgalmakat és eseményeket;
-hogy átgondolhassák a jelenkori Európa fejlődésének
történeti mozgatórugóit; -hogy saját nemzeti
történelmüket az európai történelem sokszínű palettáján értelmezni
tudják; -hogy elsajátítsák azokat a készségeket,
amelyek kulcsfontosságúak a jövő demokratikus és kulturálisan sokszínű
közös Európájának felépítéséhez; -hogy fejlesszék
kritikus szemléletű és kutatási készségüket, különös tekintettel az
írott, az audio-vizuális és az Internetes történeti forrásokra és
tanítási eszközökre. A 20. század Európa történetének tanítása
és tanulása a középiskolában című projekt több tucat nemzetközi
tanár-továbbképzési konferenciát és szemináriumot, valamint a diákok
számára számos európai történeti szimulációs gyakorlatot (pl. a
Versailles-i Béketárgyalások témakörében) tett lehetővé, valamint egy
módszertani kiadványsorozatot jelentetett meg az európai középiskolák
felhasználására. Ennek kiemelkedő elemeire építettük a jelenlegi
Internetes kiadványt is.”