A
deviancia kialakulásához hozzájárulhat a család, az iskola és a
környezet egyaránt.
(Forrás: Népszabadság)
A nehezen kezelhetõ gyerekek nagy része
éppen azért kerül konfliktushelyzetbe, mert akadály gátolja valamilyen
jellegû, az átlagosnál jobb képességének kibontakozását –
mondta a Magatartászavarok gyerekkorban címû,
hétfõn Pilisborosjenõn megrendezett
pedagóguskonferencia szervezõje.
A tudomány nem ismer minden helyzetre
alkalmazható megoldást a deviáns gyerekek megfelelő kezelésére, hiszen a
kialakulás okai is összetettek – jelentette ki Vekerdy Tamás, a
rendezvényt szervező SuliNova pedagógustovábbképzési kht.
vezetője.
A deviancia kialakulásához
hozzájárulhat a család, az iskola és a környezet egyaránt. Amerikai
kutatók 74 fajtáját különböztetik meg a gyerekkori magatartászavar
okainak, és ezekben szerepet kap a civilizáció is. A megváltozott
életmód következtében sokszor például kevesebbet mozoghat a gyerek, mint
amennyit a fejlődés érdekében a szervezete igényelne. Erre utal, hogy a
magatartászavaros gyerekek aránya éppen a fejlettebb társadalmakban
magasabb.
Magyarországon is nagy
szakmai kihívás előtt áll a pedagógus, amikor tanulási nehézséggel,
túlmozgással, dekoncentrációval küszködő gyerek esetében kell a legjobb
megoldást megtalálni. Erre egyelőre nincs egységes recept, ezért is
fontos a mostanihoz hasonló több szakmai konferencia, ahol választ
keresnek arra, miként lehet elősegíteni a problémás gyerekek egészséges
személyiségfejlődését – mondta a szakember.
Mint hozzátette, bonyolult kérdéskomplexumról van szó,
aminek a megoldásához a szülőkkel az együttműködés, esetenként
pszichológus bevonása és az iskolai foglalkozás egyaránt szükséges. A
hazai közoktatásban azonban még hiányzik a pedagógusok munkáját segítő
szakmai háttér átfogó rendszere – hangsúlyozta Vekerdy Tamás.