Derül ki
az alsótagozatos nyelvtankönyvekből.
(Forrás: Magyar
Rádió)
A teremtés koronái a férfiak.
Tudjuk ezt jól, az azonban már meglepő, hogy ezt a tételt közvetett
módszerekkel már az alsótagozatos gyerekek fejébe is sulykolják.
Konferencia arról, hogy a társadalmi nemi szerepek hogyan jelennek meg
az oktatásban. Vajon hogyan jelennek meg a társadalmi nemi szerepek az
oktatásban? Ezzel kapcsolatos kutatási eredményeikről számoltak be a
szakemberek nemrégen egy a Corvinus Egyetemen tartott konferencián.
Kereszty Orsolya az ELTE Neveléstudományi Tanszékének munkatársa például
arról beszélt, hogy az alsótagozatos, 9-10 éves gyerekeknek szóló
nyelvtankönyvek mit sugallnak férfiakról és nőkről, lányokról és
fiúkról. És mivel azt hiszem, ezek a könyvek nem tudatosan sugallják,
amit sugallnak, az interjúból azt a következtetést vontam le: mélyen
belénk plántált, a társadalmi változásokat nem követő, végig sem gondolt
elképzeléseink vannak a nemek társadalmi szerepéről, és ezt adjuk
tovább generációról generációra. Biztos mi is így sajátítottuk el az
alapokat.
– Általánosan elmondható,
hogy a férfiak magasan túlreprezentáltak ezekben a tankönyvekben, ők
azok, akik társadalmilag fontos és aktív munkát végeznek. Ezért
módosítottam időközben a kutatás kérdését: nem azt vizsgáltam, hogy
hányszor jelennek meg a férfiak és a nők, hanem a kirívó példákra
figyeltem. Ilyen példa egy tankönyvben, amikor nincs meghatározva a
gyerek neme, egy feladat típusnál kifejezetten csak férfiakkal
reprezentálnak mondatokat.
– Például?
– Van egy szólás, amiben addig jár a korsó a kútra,
amíg el nem törik, a hozzá tartozó képen pedig férfi látható. Vagy egy
szöveget illusztrálnak, amiben nincs megjelölve a szereplő neme, csak
annyi van, hogy ember – és ez az ember minden esetben szintén férfi.
Vagy mondok egy másik példát, egy tankönyvben már az első oldalon
kiderül az, hogy itt csak az egyik nem lesz reprezentálva, ugyanis van
hat fiú, akik a főszereplők, és mindig ők mutatják be a problémaköröket,
a példamondatokat, az eseteket stb.