Az
internetezők többsége szokott chatelni és látogatja az internetes
fórumokat; az új divat, a blog azonban még csak keveseket hódított meg: a
hálót használók jelentős része nem is tudja, mi az a blog.
(Forrás:
Magyar Rádió)
Az NRC NetMonitor
kutatásának adatai szerint a hetente legalább egy alkalommal internetező
felnőttek 19 százaléka szokott rendszeresen csevegni az interneten
keresztül, és mintegy kétszer ennyien alkalmanként
használják a chatet. Az online csevegés egyébként inkább a fiatalabbakra
jellemző: a 18-29 évesek 22 százaléka rendszeresen chatel, míg a 40
felettiek esetében csak 15 százalék a rendszeres chat-használók
aránya.
Noha a chat lehetőséget teremt a társkeresésre, az online
csevegők kevesebb mint 4 százaléka látogatja elsősorban e célból a
különböző chatszobákat – legtöbben a barátokkal, családtagokkal való
kapcsolattartást jelölik meg a chat-használat elsődleges indokaként: 46
százalék számára ez az elsődleges motívum, sőt a rendszeres
chat-használók esetében ennél is magasabb, 63 százalék a főként
kapcsolattartás céljából csevegők aránya.
A chat által történő társkeresés a középkorúakra
jellemző leginkább: a 40 és 50 közöttiek körében 9 százalék azok aránya,
akik leginkább e célból chatelnek. A motivációt illetően éles különbség
figyelhető meg továbbá a különböző településtípusokon élők között is:
míg a fővárosban az online csevegők 53 százaléka elsősorban
kapcsolattartásra használja a chatet, addig a falvakban élőknek csak
kevesebb mint 30 százalékáról mondható el ugyanez. Utóbbiak körében
ugyanakkor az átlagosnál lényegesen magasabb (8 százalék) a társkeresés
céljából chatelők aránya, illetve azoké, akik elsősorban egyfajta
szórakozási formának tekintik a chatet.
Míg a chat-használatot illetően nincs igazán markáns
különbség a két nem között, addig az online fórumok látogatása inkább
férfias elfoglaltságnak nevezhető. A gyakori internetezők 29 százaléka
rendszeresen, további 56 százaléka pedig alkalmanként olvas internetes
fórumokat, aktívan azonban ennél kevesebben vesznek részt a fórumok
életében: 14 százalék szól hozzá rendszeresen, 44 százalék pedig
alkalmanként az általa látogatott fórumok témájához.
A nyilvánosság elé lépés legújabb internetes eszköze, a
blog még a gyakori internetezők körében is meglehetősen kevéssé terjedt
el. A felmérés résztvevőinek mindössze 2 százaléka rendelkezik bloggal,
és azoknak az aránya, akik gondolkodnak saját blog létrehozásán, is
csupán 4 százalék. Mások online naplóinak olvasása már az internetezők
nagyobb hányadára jellemző: 4 százalék rendszeresen, további 25 százalék
pedig olykor-olykor olvassa mások blogját – ám még a gyakran
internetezők körében is meglehetősen magas, 37 százalék azok aránya,
akik nem tudják, mi az a blog. A kifejezés – vagy a mögötte rejlő
tartalom – ismerete kevésbé jellemző a nőkre, mint a férfiakra: a
gyakran internetező férfiak 68 százaléka ismeri a fogalmat, a nők
körében viszont csak 57 százalékról mondható el ugyanez. A budapestiek
szintén jobban informáltabbak: míg a fővárosban élő internet használók
71 százaléka ismeri a blog fogalmát, a vidéki városok esetében csak 59, a
falvak esetében pedig mindössze 52 százalék tudja, mi az a blog.