Egy
friss felmérés szerint – amelyben 31 országból több mint 100 ezer tanuló
vett részt – a fokozott számítógép-használat butító hatást fejt ki a
gyermekekre, mivel elhanyagolják tanulmányaikat.
(Forrás:
SG)
A tanulmányt a brit Royal
Economic Society készítette el. A társaság következtetése szerint a
számítógép mellőzése javítja a gyermekek eredményeit, tehát nem létezik a
sokszor emlegetett összekötő kapocs a számítástechnika és az oktatás
között. A felmérés során 15 éves tanulókat kérdeztek meg, akik a
PISA-teszt kitöltésével adhattak számot képességeikről. Az eredményeket
összegző két szakember – Thomas Fuchs és Ludger Woessmann, a Müncheni
Egyetem munkatársa – többek között azt szűrte le, hogy a szociális
faktorok között a számítógép nem tölt be fontosabb szerepet a telefonnál
vagy az internetnél.
„Az azonos, vagy nagyon hasonló körülmények között élő és
tanuló gyerekeknél azt figyelhettük meg, hogy a számítógéppel rendelkező
fiatalok jóval rosszabb eredményeket érnek el” – vonta le a végső
következtetést a két társszerző. Ezt elsősorban azzal indokolták, hogy
akik sokat számítógépeznek, azok elhanyagolják a házi feladatot, és
általában véve kevesebbet foglalkoznak a tanulással.
Szakemberek szerint a Royal Society tanulmánya
alátámasztja azokat a félelmeket, hogy bár napjainkban a gyerekeket
elárasztjuk tényekkel, ők nem igazán tudnak velük mit kezdeni.
Hangsúlyozzák, hogy a mai fiatalok igen rosszul állnak a
problémamegoldás terén, és lassacskán elvesztik analizáló képességüket. A
tanulmány elkészítői szerint erre egyetlen egy megoldás kínálkozik: ki
kell kapcsolni a számítógépet – az iskolában és otthon egyaránt -, és a
gyermekek képzelőerejére kell hatni, mégpedig kreativitásukat igénybe
vevő feladatokkal.
Nem szabad
elfelejtenünk azt sem, hogy a kormányok jó része – és a politika
általában – megváltó szerepet tulajdonít a számítógépeknek az oktatás
modernizálásában, miközben a modern eszközök vásárlása után tovább
csökkentik az oktatásra fordított összegeket. Véleményük szerint tehát
meg kell állnunk egy pillanatra, és a számítógépeket valós értéküknek
megfelelő szereppel kell felruháznunk, állandóan szem előtt tartva, hogy
mi szolgálja jobban a következő generációk érdekeit.