Az új érettségi hatása – az iskolakezdéstől a záróvizsgáig
2005. május 25. szerda, 0:00
Az
Országos Közoktatási Intézet ötödik alkalommal rendezi meg éves szakmai
konferenciáját Új vizsga -új tudás címmel.
A konferencia célja egyfelől az, hogy bemutassuk a
vizsgák – mindenek előtt a kétszintű érettségi – és az értékelés
fejlesztése terén elért eredményeinket a közoktatással foglalkozó
szélesebb szakmai közönség számára. Az érettségi témáját nem az
aktualitások, hanem a szakmaiság felől kívánjuk megközelíteni. A
konferencia szakmai programja több szempontból közelíti meg a vizsga, a
műveltség, a tudás és az értékelés témakörét. E területek azonban
szorosan össze is függenek egymással. Összefüggésük feltárását a
különböző programok között tervezett tartalmi kapcsolódások, az egyes
előadások, műhelyviták egymással is érintkező témái teszik
lehetővé.
A kialakított hagyományoknak megfelelően az OKI éves
konferenciái a magyar közoktatás egy-egy fontos, aktuális és egyben a
résztvevők szélesebb érdeklődésére számító témakörét járják körül. Az
oktatásirányítás és az iskolahasználók számára egyaránt kiemelt
fontossággal bír az oktatás értékelése. Ennek keretében a fő téma
ezúttal a kimeneti értékelést megújítani hivatott érettségi reform. A
2005. évi konferencia arra vállalkozik, hogy bemutassa az új érettségi
vizsga hatását az iskolakezdéstől a záróvizsgáig. Az Új vizsga – új
tudás? cím is jelzi, hogy a konferencia középpontjában nemcsak magának
az új érettséginek a bemutatása, hanem mindazoknak az oktatásügyi
változásoknak az elemzése áll, amelyek a vizsgarendszer változásának
eredményeként következtek, illetve következnek majd be. A konferencia
lehetőséget ad arra, hogy a közoktatás különböző színterein felgyűlt
tudást a résztvevők kölcsönösen megosszák egymással. A közreműködők
mellett a résztvevőknek is teret biztosítunk arra, hogy a saját
nézőpontjukból járuljanak hozzá a konferencia témakörében felgyűlt
tapasztalataik megvitatásához.
A
2005. évi konferencián összesen hat, egyenként 35 perces előadás hangzik
el. A plenáris előadások átfogó módon értelmezik a konferencia témáját.
A konferencia első napjának délutánján megvalósuló, szekció-típusú,
egyidejűleg, párhuzamosan zajló program műfaja ebben az évben is a
szakmai vitafórum lesz. A vitafórumokhoz a konferencia második napján
szakmai műhelyek kapcsolódnak, amelyek a vitafórum témaköréhez
illeszkedő, a magyar közoktatásban aktuálisan megjelenő kérdést a
pedagógiai praxis oldaláról járják körül; bemutatva a „jó gyakorlatokat”
(„best practice”), esetenként azokat a dilemmákat, problémákat, amelyek
a gyakorlat oldaláról vetődnek fel.
A konferencia első napjának koraestéjén tartandó
pódiumbeszélgetés arra keres választ, hogy az új érettségi nyomán elvárt
és értékelt tudás jellegében, tartalmában, megnyilvánulási módjában
milyen változások mennek végbe. A konferencia akkreditálása folyamatban
van, így a résztvevőknek módjuk lesz tanár-továbbképzési akkreditációs
pontok szerzésére. A konferencia helyszíne egy budai zöldövezetben lévő 3
csillagos szálloda konferenciaközpontja.
A részletes program és az elektronikus jelentkezési lap
néhány héten belül letölthető innen.