Akár laikusként, akár a történelmet oktató, kutató szakemberként, akár a civil-ügy iránt fogékony érdeklődőként veszi kézbe ezt a kötetet, talál benne „csemegézni” valót. Könyvünket elsősorban kordokumentumnak szánjuk. Egy történelmi korszak – a magyarországi rendszerváltás és az azt követő másfél évtized – speciális szempontú, szubjektív „lenyomatának”. A pedagógus szakmai civil szervezetek – köztük elsősorban az általunk legjobban ismert Történelemtanárok Egylete – létrejöttét, tevékenységét, az elért eredményeket vizsgáltuk, összegeztük, továbbá olyan tudományos előadások szövegeit válogattuk és dokumentáltuk, amelyek az 1991–2004 között megtartott, éves szakmai konferenciáinkon hangzottak el. Úgy gondoljuk, ezzel a forrásanyaggal – a maga egyéni látásmódja ellenére is – hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a 20. század végének, 21. század elejének történelme a civil szféra aspektusából is kutatható legyen.
Másodsorban tanulmánykötetünk olyan olvasmány, amelyben több nézőpontból mutatjuk be a Történelemtanárok Egyletének céljait, szemléletét, munkáját. Ez egyben műfaji változatosságot is jelent, hiszen interjúk, tudományos előadások szövegei, tanulmány, konferenciaprogramok, szakmai ajánlások és hivatalos dokumentumok egyaránt megtalálhatóak benne. Így könyvünk nehezen fér a tanulmánykötet által megkövetelt keretekbe – bár egymás között ezzel az elegáns megnevezéssel illetjük. (Bízunk benne, hogy nem sértjük az olvasók „műfajérzékenységét”.) Talán nem véletlen, hogy ezúttal sem férünk a „keretek közé”. Miért? Reméljük, ez is kiderül kiadványunk tanulmányozása közben.
Civil történelem. A Történelemtanárok Egyletének 15 éve. Budapest, 2005.