Az 1956–ról szóló
játék nyertesei moszkvai tanulmányi kirándulást nyerhetnek – számolt be
róla a Magyar Nemzet.
Az Oktatási
Minisztérium által, modern PR módszerekkel szervezett 1956 –os
internetes történelmi játék nyertesei moszkvai tanulmányi kirándulást
nyerhetnek. A marketing – szemlélet hatásairól tanúskodnak a szereplő
csapatok nagy részének nevei is: a „blackstars”, a „sumák lázadók” vagy a
„Girlpower” nem azt sugallják, hogy történelmünk egyik kiemelkedő
eseményének megemlékezésében vesznek részt.
A „Freedom Fighter” nem egy videójáték címe, hanem az
Oktatási Minisztérium legújabb középiskolai történelmi tanulmányi
versenye. A verseny 2006. január 23 – tól október 23 – ig tart és benne
magyarországi és határon túli középiskolai csapatok egy fő segítő
tanárral vehetnek részt. A minisztérium az emlekezet.hu honlapon, minden
hónap 23 – án közzéteszi a hatfordulós erőpróba kérdéseit és a csapatok
aktuális pontszámait. A győztes csapat díja egy moszkvai tanulmányi
kirándulás.
Az első fordulóban
feltett 56 kérdés nem haladta meg a kereskedelmi tévékben látható kvíz
műsorok színvonalát, hiszen egyszerű, a középiskolai tankönyvek
tananyagát nem meghaladó kérdésekre, három lehetőség közül kellett
kiválasztani a helyes választ. Többek között megkérdezték, hogy kit
neveztek Sztálin legjobb tanítványának és hogy minek a rövidítése az ÁVH
vagy az MDP. A kérdések többségének megoldása nem volt igazi szellemi
kihívás, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a megoldások
megtalálhatóak a honlapon közzétett információk között és a csapatoknak
két nap állt rendelkezésükre a megoldások elküldésére. Az internetes
forma pedig inkább az egyéni tevékenységet ösztönzi, így elveszik a
versenynek a csapatmunkában rejlő pedagógiai
pozitívuma.
A második fordulóban a
csapatoknak korabeli sajtó, művészet és divatirányzatok felhasználásával
kell posztert, szórólapot, montázst, illetve egyéb képzőművészeti
alkotást készíteniük. A feladat megoldására most egy egész hónap áll a
résztvevők rendelkezésére, hiszen ez a forduló már komolyabb történelmi
elmélyülést kíván a diákoktól és az időigényes – de rendkívül hasznos –
csapatmunkára is több lehetőség nyílik.
A verseny rendezői az elmúlt 15 év legsikeresebb
tanulmányi emlékversenyének nevezik, ami igaz is, hiszen a 286 csapat
részvétele igazán szép eredmény. Persze az is igaz, hogy az elmúlt 15
évben egy tanulmányi verseny sem kapott ekkora mértékű marketinges
támogatást. A versenyt bevezető PR – kampányt és a hozzá kapcsolódó
vizuális elemeket – vélhetően igen nagy költségráfordítással -, de
professzionális módon alakították ki. A modern marketing – szemlélet
hatásairól tanúskodnak a szereplő csapatok nagy részének nevei is: a
„blackstars”, a „sumák lázadók” vagy a „Girlpower” nem azt sugallják,
hogy történelmünk egyik kiemelkedő eseményének megemlékezésében vesznek
részt.
A Freedom Fighter modern PR –
módszerekkel megpróbálja a fiatalok figyelmét ráirányítani 1956
eseményeire, azonban a kampány hatását nagyban csökkenti, hogy menet
közben már nem lehet bekapcsolódni a versenybe és a fődíj, a moszkvai
tanulmányút üzenete sem egyértelmű.