• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Romlik a közoktatás megítélése
2006. március 6. hétfő, 0:00

Egy
friss közvélemény-kutatás szerint romlott az oktatás színvonalának
társadalmi megítélése. Azok, akiknek a családjában van iskolás gyerek,
kedvezőbben értékelik a közoktatást.
(Forrás: FigyelőNet)

Örvendetes, hogy végre eljutott a tanulói
teljesítményeket vizsgáló nemzetközi PISA-felmérések híre a szélesebb
közvéleményhez – értékelte az Országos Közoktatási Intézet (OKI) által
készíttetett közvélemény kutatást Halász Gábor. Az OKI főigazgatója
szerint korábban túlzott mértékben volt elégedett a lakosság a magyar
iskola minőségével, hiszen annak eredményei sajnos nem igazolták vissza a
pozitív megítéléseket.


Az OKI
háromévente adja ki – és teszi szabadon hozzáférhetővé – a Jelentés a
magyar közoktatásról című összefoglaló tanulmánykötetet. Ezt mindig
megelőzi egy 1000 fős, a felnőtt lakosságra reprezentatív
közvélemény-kutatás. Az idei kötet decemberben várható, a
közvélemény-kutatás első eredményei azonban már megvannak.


Az iskolázottak
elégedetlenebbek


A
felmérés regisztrálja, hogy míg 2002-ben a megkérdezettek 40 százaléka
mondta azt, hogy jó, vagy nagyon jó az oktatás színvonala, addig
2005-ben ez a szám 32 százalékra apadt. Ezzel szemben többen lettek
azok, akik szerint rossz vagy nagyon rossz a színvonal: négy évvel
ezelőtt csak az emberek 5 százaléka gondolkozott így, tavaly azonban már
11 százalék.


Amikor elkezdtük
ennek okait vizsgálni, rögtön feltűnt, hogy minél iskolázottabb valaki,
annál inkább elégedetlen a közoktatással – mondta Halász Gábor. A másik
fontos (és merőben új) tapasztalat szerint a közoktatás lakossági
megítélésében meghatározó volt, hogy a válaszolók mennyire ismerik a
PISA vizsgálat eredményeit. Ha valaki nem hallott még a PISA
vizsgálatról, sokkal kedvezőbbnek ítéli meg a közoktatást, ami különösen
a kevésbé képzettekre jellemző. Érdemes hangsúlyozni: ilyen rövid idő
alatt az oktatás színvonalában nem történhet jelentős mértékű tényleges
javulás vagy romlás. Az, aminek a változását itt megfigyelhetjük, az
emberek szubjektív közérzete.


Amikor
az első PISA eredmények 2001 decemberében megjelentek, Németországban
már másnap tele volt vele a média, valóságos sokkot okozott az országban
a diákok gyenge teljesítménye. Itthon ugyanebben az időben ezek az
eredmények egy ideig semmilyen nyilvánosságot nem kaptak, így a lakosság
azt gondolhatta, hogy semmi baj az iskolával. Ez látszik az akkori
elégedettségi mérésben is. A PISA 2000 vizsgálatról először a 2002-es
választási kampányban lehetett hallani!


A változtatásokkal jó irányba
mennek


A mostani
felmérésben kikérték a lakosság véleményét azokról az intézkedésekről,
amiket az oktatáspolitika a magyar iskola rossz teljesítményének
orvoslása érdekében hozott. A buktatás eltörlését és a szöveges
értékelés bevezetését alsó tagozatban, az idegen nyelvi nulladik
évfolyam beindítását a középiskolában, és az érettségi vizsga
szemléletének megváltoztatását a lakosság egyértelműen pozitív
elmozdulásnak értékelte: egy ötös skálán mindegyik legalább négyest
kapott. Egyedül az évismétlés területén oszlott meg valamennyire a
megkérdezettek véleménye, ezt 44 százalék értékelte helyesnek, 39
százalék értékelte helytelennek.


A
megkérdezettek, úgy tűnik, hogy elfogadják azokat a vélekedéseket, hogy a
rossz eredmények mögött a gyerekek iskolai túlterhelése van, az hogy az
iskolában túl sok elméleti ismeretet akarunk ráerőszakolni a
diákokra.


Nagyon érdekes, hogy azok,
akiknek a családjában van iskolás gyerek, kedvezőbben értékelik az
iskolát – tette hozzá Halász Gábor. Akiknek közvetlen tapasztalataik
vannak a közoktatásról, elégedettebbek, mint azok, akik csak közvetve,
leginkább a médiából hallottak a problémákról.


Nem vonzó a
pedagógus-pálya


Magyarországon adott számú iskoláskorú gyerekre több
pedagógus jut, mint általában az OECD országokban. Ez Halász szerint azt
jelenti, hogy a magyar oktatásnak elvileg jobban kellene teljesíteni,
mint ahol több gyerek jut egy tanárra. A PISA vizsgálatok ezt sajnos nem
igazolják, tehát a rendszer szervezése e területen nem hatékony.


A főigazgató hozzátette, hogy a
pedagógus pálya – nagyrészt az elégtelen bérezés miatt – nem a
legvonzóbb, bár a fizetés tekintetében valamelyest javult a helyzet a
2002-es béremelés óta. Halász Gábor felhívta a figyelmet arra is, hogy a
pedagógus-bérek relatív szintje nem függ a nemzeti jövedelemtől,
például Törökországban a pedagógusok jövedelme, az egy főre jutó nemzeti
jövedelemhez képest magasabb, mint Magyarországon.


Egy nemrégiben lezajlott OECD vizsgálat a pedagógusok
körében arra volt kíváncsi, hogy az adott országokban mennyire alkotó,
kreatív önálló értelmiségi munka a tanári hivatás, és mennyire jó az
iskolák légköre. Az eredmény az volt, hogy a kreatív, a szakmai
önmegvalósításra törekvő személyiségeknek gyakran nem kedvez az iskola.
Ez így van nemcsak Magyaroraszágon, hanem az egész környező régióban. Ez
is hozzájárul ahhoz, hogy erős kontraszelekció tapasztalható e
területen: az önmegvalósító, kreatív fiatalok közül sokan vagy nem
mennek pedagógusnak, vagy elhagyják a pályát. Halász Gábor hozzátette,
hogy ennek ellenére rengeteg nagyon jó iskola van az országban, kitűnő,
jól felkészült pedagógusokkal. 

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

1989 (források)

Családtörténeti életútinterjúk

Forrásközlések

Tényleg!

Történelmi hírek

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Történelemtanárok (35.) Országos Konferenciája

Szlovák-magyar közös múlt – ismeretekkel a történelmi tévhitek eloszlatásáért

A Történelemtanárok (35.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Szebenyi Péter-díj

A Szebenyi Péter-díj 2025. évi díjazottja: Kovács Zoltán

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Galéria

Mementó a Donnál

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017