Nagyon büszke vagyok a tanítványaimra! 12. évfolyamos töri B
csoportom van. Ez annyit tesz, hogy nem akarnak emelt szintű vizsgát
tenni történelemből, mégis akadt két olyan diák, aki fejébe vette, hogy
OKTV dolgozatot ír történelemből – írta Stefány Judit.
Boldogan beszéltük végig a témaköröket, a
szűkítés lehetőségeit. Nagyon jók idén is a témák, fantasztikusan
izgalmas részei vannak a nagy témaköröknek, igazán gondolom, hogy
mindenki talál kedvére valót.
Évek
óta nem voltak olyan diákjaim, akik belevágtak volna ebbe a nagy
vállalkozásba, úgyhogy én sem akartam lemaradni, gyorsan letöltöttem a
tavalyi feladatsorokat. Gondoltam, nekem is „képben” kell lennem, hogy
tanácsokat adhassak a történelemanyag ismétléséhez, áttekintéséhez.
Sajnos már a II. feladatnál elbuktam!
A feladat
II. Forráselemzés. „Az
alábbi források Hunyadi Mátyás uralkodásához kötődnek. Válaszoljon a
szövegekre vonatkozó kérdésekre!” a) „Továbbá … a Szent
Koronát, amit a néhai igen fenséges Erzsébet királynő a néhai jó
emlékezetű László királlyal együtt császárunknak, az említett Frigyesnek
megbízható kezébe átadott és az azt eddig hűségesen megtartotta és
megőrizte, nehogy idegen kézbe kerüljön, valamint Sopron városát a
mondott Mátyás királynak, fiunknak és az ő magyar királyságának kegyesen
visszaadtuk…..” (Bécsújhelyi szerződés,
1463)
Mit adott Mátyás a koronáért cserébe? (1
pont)
Milyen következménye lett a szerződésnek
1526/27-ben? (1
pont)
b) „Másodszor: ha valamely király kiskorú
örököst hagyna maga után, a nádor tiszténél fogva mint az ő gyámja
tartozik és köteles őt apjától rámaradt országaiban és uradalmaiban
megtartani és hűségesen megvédelmezni.” („nádori cikkelyek”, 1485 v.
1486)
Miért volt oly fontos Mátyásnak a
megállapítás fenti pontja? (1
pont)
Nevezze meg a nádor még két funkcióját!
(elemenként 0.5, összesen 1
pont)
c) „Nagy költséggel Itáliából kiváló
mestereket hivatott, s meghonosított itt addig ismeretlen művészeteket.
Itáliából festőket, szobrászokat, vésnököket, ezüstműveseket, fa- és
kőfaragókat, építészeket fogadott óriási fizetéssel.” (Oláh Miklós
leírása)
Kinek a hatására következik be Mátyás
udvarának változása? (1
pont)
Mely városok palotáiban folytak a legnagyobb
átalakítások? Nevezzen meg két települést! (elemenként 0.5,
összesen 1 pont)
d) „…gondoskodtam róla, hogy Magyarország
királyainak tetteit Felséged dicsőségére a legnagyobb gonddal és a
leghibátlanabbul kinyomtassák.” (Theobald Feger
előszava Thuróczy
krónikájához)
Hogy nevezzük Mátyás könyvtárának köteteit?
(1 pont)
Miről kapták a nevüket? (1
pont)
Nevezze meg, ki találta fel a forrásban
említett sokszorosítási módszert? (1
pont)
Nevezzen meg a forrásban szereplőn túl még
egy Mátyás korában alkotó történetírót! (1
pont)
Én mindig azt hittem, hogy a forráselemzés az olyan,
hogy a szöveg alapján következtetéseket kell levonni, a szerzőről, a
korról, a szándékokról, a hitelességről, hogy milyen
célt szolgált, milyen a forrás típusa
stb. SEGÍTSÉG! Mondja már meg nekem valaki, hogy mi a
forráselemzés!!!!
Tisztelettel és
mielőbbi választ várva: Stefány Judit