• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Milyen az iskola sajtója?
2006. október 30. hétfő, 0:00

Az elemzés megismerteti az olvasót az oktatás médiában történő
megjelenítésével, azzal, hogy az oktatással kapcsolatos témák milyen
mélységben és milyen gyakorisággal kapnak hangot az írott és
elektronikus sajtóban – írta Mészáros János az OKI oldalán.

A szerző kitér az elektronikus alternatív média
szerepére is az oktatás és az iskola világáról való tájékozódásban. A
cikk fontos megállapítása, hogy a napilapok oktatással foglalkozó
írásaiban a szakmaközpontú szemlélet érvényesítésével szemben túlsúlyban
van a véleményközpontúság, amit a szerző kedvezőtlen tendenciának
tart.


2006. április 4-én tanítási
szünetet rendeltek el a szigetmonostori iskolában, mivel az árvíz miatt a
pedagógusok többsége és a diákok egy része nem tudott eljutni a faluba.
A hírt az MTI nyomán a közszolgálati Híradó adta le, majd több
internetes médium is átvette. Természetesnek mondható, hogy a
későbbiekben nem értesülhettünk már arról, hogy mikor ért véget a
kényszerű szünet, vagy hogy az iskola hogyan pótolja a kiesett tanítási
időt. A sajtó számára (tulajdonképpen a sajtó fogyasztója számára)
érdekesebb az, amikor felbomlik a megszokott vagy megszokottnak vélt
rend. Ez azonban önmagában még nem minősíti a sajtót, csupán annyit
jelez, hogy az iskola – bár az ottani történések valamilyen szinten
érintik a társadalom nagy részét – ritkán és rövid időre képes csak
címlapra kerülni.


Egy friss
nemzetközi kutatás szerint a megkérdezettek általában jobban hisznek a
sajtónak, mint országuk kormányának. Az információk terjesztésében és a
véleményformálásban (az elmúlt évtizedekben már megszokott módon) a
televízióé a legnagyobb szerep. Ugyanakkor a világháló is egyre
erőteljesebben veszi ki a részét ebből, lehetővé téve több hírforrás
egyszerű összehasonlítását; a több forrásból való tájékozódás pedig
módot ad a kevésbé hiteles információk kiszűrésére.


Az iskoláról, az oktatásról kialakult, néhol
engesztelhetetlen, néhol hamis illúziókkal terhes közvélekedés
legfontosabb forrása tehát a média. Természetesen lehet vitatkozni
arról, hogy az elektronikus és az írott sajtó mindezt passzív
attitűdjével éri-e el, azaz valamilyen feltételezett fogyasztói
elváráshoz alkalmazkodik, vagy pedig a közvélemény ténylegesen aktív
formálója. Annyi azonban biztos, hogy az iskola világának az a része,
amely nem kerül be a sajtóba, csak nagyon szűk kör számára válik
ismertté, és még kevesebbek számára lesz érthető. Ugyanakkor az is
valószínű, hogy az oktatási rendszer nagy változásait (kétszintű
érettségi, felsőoktatási reform, integrált oktatás) a társadalom
megfelelő sajtótámogatás híján nem vagy csak nagyon lassan fogja
elfogadni. Mind az iskolának, mind az oktatáspolitikának elemi érdeke
tehát, hogy sajtójelenlétét hangsúlyosabbá tegye, növelje e jelenlét
minőségét, relevanciáját. Mivel valószínűtlen, hogy az oktatás
valamilyen csoda folytán hirtelen érdekesebb, fotogénebb lesz a sajtó
számára, mint eddig volt, ésszerűbbnek tűnik, ha az oktatás maga alkotja
meg közvélemény-formáló sajtóját. Költséghatékonysága és rugalmassága
folytán a jelenleginél nagyobb szerepe lehetne ebben a
világhálónak.


A továbbiakban
megvizsgáljuk, hogy az iskola és az oktatás hogyan jelenik meg ma a
sajtóban. A cikkben felhasznált adatokat és a megállapítások egy részét
jó fél évvel ezelőtt rögzítettük, ami a média és különösen az internet
világában nagy idő, ezért itt-ott megpróbálunk utalni az utána
történtekre is.


Tovább
a teljes cikkhez

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Batthyány Lajos nyomában

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017