Díjmentes
műhelykonferencia a Millenárison 2007. május 12-én.
A Comenius Műhely Közhasznú Egyesület, a Magyar Gordon
Iskola Egyesület, a Magyar Pedagógiai Társaság, további 12
támogató szervezet, valamint a Jövő Háza – Jövő Iskolája mint
vendéglátó díjmentes műhelykonferenciát rendez a M i l l e n á
r i s o n 2007. május 12-én 10.00 – 16.30 között Együttműködő iskola –
együttműködő társadalom?! Open Space – Nyitott Tér címmel a
közoktatásbeli együttműködési kultúrára irányuló társadalmi és
szakmai elvárásaink tisztázása érdekében
10.
00 Niedermüller Anna (Jövő Háza – Jövő Iskolája): A jövő
iskolája: a vendéglátó szemszögéből 10. 15 Dr.
Trencsényi László (Magyar Pedagógiai Társaság)- Monoriné Papp
Sarolta (Comenius Műhely Egyesület): Közös társadalmi és
szakmai elvárásaink avagy egy civil közoktatási minőségdíj modell
körvonalai
OPEN SPACE – NYITOTT TÉR
(1)
10. 45 Dr. Hada
Zsuzsanna (Városmajori Gimnázium Szülői Munkaközössége): Az Open Space –
Nyitott tér módszer ismertetése 11. 00 Az
Open Space fórum összes résztvevője: Együttműködő iskola –
együttműködő társadalom?! A délutáni műhelytémák közös felépítése a
résztvevőket foglalkoztató konkrét kérdésekből.
12. 15 S Z Ü N E
T OPEN SPACE – NYITOTT TÉR
(2)
13. 00 Dialógus –
facilitátorok (Magyar Gordon Iskola Egyesület): Miénk a tér! A
fókuszcsoportos műhelybeszélgetések lebonyolítása (kb. 5-7 csoport)
15. 00 Open Space
szóvivők: Így látjuk mi … Az eredmények
prezentálása . 15.45 A fórum
kezdeményezői Az együttműködés közös nevezői Összegzés.
Sajtónyilatkozat.
Ismerősként vagy reménybeli
ismerősként szólítjuk meg Önt! A címben jelzett gondolat nem szorul
hosszas magyarázatra. Bizonyára személyes tapasztalataival is meg tudja
erősíteni, hogy az együttműködés minősége nem csak egy-egy konkrét
tevékenységünk hatékonyságát, eredményességét határozza meg, hanem
további együttműködéseinket is befolyásolja, hatása továbbgyűrűzik
szélesebb társadalmi-kulturális környezetünkre is!
2006. júniusában a Hét lépés az együttműködő iskoláért
című konferencián három civil szervezettel közösen hirdettük meg az
„Együttműködő iskola – együttműködő pedagógus” mozgalmat! Akkor ott
sokan érezték úgy – civilek és szakemberek: pedagógusok, szülők és civil
szervezeteik képviselői, szakértők, tanácsadók, egészségügyben dolgozók
és a legkülönfélébb szakmák képviselői -, hogy szívesen kapcsolódnak
kezdeményezésünkhöz! A mozgalom társadalmi és szakmai
kommunikációjának kiszélesítése érdekében szervezett mostani
programunkat már 12 civil szervezet neve fémjelzi. Velük együtt, rajtuk
keresztül is hívjuk Önt az
Együttműködő iskola – együttműködő
társadalom?! OPEN SPACE – NYITOTT TÉR
című műhelykonferenciánkra. Teret, időt és módot adunk
arra, hogy együttműködési tapasztalatai révén Ön is közreműködjön a
közoktatással szembeni közös társadalmi és szakmai elvárások
tisztázásában, az együttműködési kultúrára irányuló fejlesztési
követelmények kialakításában. Fontosnak tartjuk, hogy részvétele
önkéntességen, személyes érdeklődésén alapuljon.
Az Open Space – Nyitott Tér az egyik leghatékonyabb és
legeredményesebb módszer arra, hogy nagy létszámú csoportok problémákat
vitassanak meg, és cselekvési javaslatokat tegyenek. Sikerességének
elõfeltétele: a részvétel önkéntessége, a résztvevők
aktivitása, cselekvőkészsége. Várható eredménye: válaszok a
jövõt érintõ komplex, konfliktusokkal teli
kérdésekre, valamint a változások gyorsaságának növelése. A folyamat
sajátosságai: a meghatározott kerettémán belüli fontos résztémákat a
résztvevõk azonosítják, önkéntes alapon
szervezõdött munkacsoportokban hozzák létre illetve
dokumentálják az eredményeket, majd a teljes csoport nyilvánossága előtt
bemutatják és értékelik az eredményeket. A konferencia vezetőinek
beleegyezésével akár azonnal megkezdõdhet az
elsõrendûnek tartott javaslatok megvalósítása,
illetve beépítése a projekt további menetébe.
A Nyitott tér műhelykonferencia fő
sajátossága, hogy a felvázolt téma konkrét kérdésköreit a résztvevők,
azaz mi magunk fogjuk meghatározni: így mindannyian sajátunknak érezzük
majd az eredményeket is. A hagyományos prezentációs technikákon túl
informatikai támogatás is áll majd rendelkezésünkre.
Gondolatébresztő kérdéseink
Tapasztalatai szerint milyen tényezők segítenek illetve
akadályoznak bennünket abban, hogy felelősen tudjunk viselkedni az
együttműködést igénylő személyes, szakmai vagy hivatalos helyzetekben?
Ön milyen problémákra, milyen ellentmondásokra érzékeny ezen a
téren?
Hogyan függ össze az iskola
és a társadalom minősége – az együttműködési kultúra tekintetében? Mi
minden befolyásolja egy társadalom együttműködési kultúrájának
alakulását? Megváltoztathatóak-e a pedagógusok és a szülők
együttműködési szokásai? Mi hat pozitívan, mi hat negatívan a gyerekek
egymás közti együttműködésére?
Milyen hasonlóságok és milyen különbségek lehetnek,
van-e kölcsönhatás más közszolgáltatások szereplőinek együttműködési
kultúrája és az oktatás mint közszolgáltatás szereplőinek együttműködési
kultúrája között?
Milyen
kölcsönösen előnyös együttműködési formák és módszerek, bevált
megoldások, jó gyakorlatok léteznek az országos oktatásirányítás
szintjén, települések szintjén, fenntartói szinteken, az egyes óvodák,
iskolák, kollégiumok, pedagógusok, illetve családok, szülők, gyerekek
szintjén?
Mennyiben látja értelmét
ezen a téren a civil társadalom felől elinduló kezdeményezéseknek?
Tanítható-e, tanulható-e az együttműködés? Milyen szerepe és jelentősége
lehet a közoktatásban egy esetleges Civil közoktatási minőségdíj modell
kidolgozásának?
Várunk mindenkit,
aki úgy érzi, van mondanivalója az Együttműködő iskola – együttműködő
pedagógus mozgalom számára, aki fontosnak tartja a közoktatás
társadalomformáló szerepét, aki kíváncsi mások tapasztalataira és
elgondolásaira: oktatásügyi, köztük szülői és szakmai szervezetek
képviselőit, pedagógusokat és óvodapedagógusokat, más segítő szakmák
képviselőit, civil szervezeteket, magánszemélyeket, a helyi és országos
oktatásirányításban, a pedagógusképzésben és a továbbképzésben
dolgozókat.