• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Botticelli-freskóra bukkantak Esztergomban
2007. június 11. hétfő, 0:00

Botticellinek
tulajdonított, eddig ismeretlen egészalakos freskót tártak fel az
esztergomi várban, mely a négy reneszánsz erény közül a mértékletességet
ábrázolja.

Két kiváló magyar
restaurátor és művészettörténész, Prokopp Mária és Wierdl Zsuzsanna
sokéves munkájának eredményeként bizonyosodott be, hogy az esztergomi
királyi palota egyik évszázadokkal ezelőtt összomlott épületében a korai
reneszánsz egyik legjelesebb képviselője, Botticelli egyik fiatalkori
műve található.


A magyar királyok
egykori székhelyén, Esztergomban az 1400-as évek második felében
működött a reneszánsz kultúra egyik legjelentősebb közép-európai
központja: Vitéz János érsek udvara. Mátyás király egykori nevelője
korábban a nagyváradi püspökséget vezette, majd 1465-72 között élt
Esztergomban és állt a magyar egyház élén. A szoros itáliai
kapcsolatokkal rendelkező, nagy műveltségű humanista főpap a művészetek
és a tudományok értő mecénása volt. Híres könyvtárának is helyet adó
dolgozószobája azonban áldozatul esett az 1543-1683 között dúló török
ostromoknak. Csaknem 340 éven keresztül föld és törmelék borította, mert
a palota leomló felsőbb emeletei betemették.


Az 1934-38 között zajló ásatások során azután
csodálatos kincs került napvilágra: az a falképsorozat, amely
allegorikus nőalakok formájában négy „erényt” ábrázol: Okosság,
Mértékletesség, Erő, Igazságosság. A képek legfelső felülete ugyan mára
visszahozhatatlanul elpusztult, de a megmaradt alapfestés is olyan
kiemelkedő minőségű alkotást mutat, hogy a kutatókat immár hét évtizede
foglalkoztatja a kérdés: ki, vagy kik voltak e különleges szépségű
nőalakok alkotói?


Az 1938-ban
kezdett helyreállítási munkákatokat később újabb beavatkozások követték
egészen a legutóbbi, az 1970-es években végzett felületkezelésig. Wierdl
Zsuzsanna 2000-ben kapott megbízást az esztergomi Királyi Palota
freskóinak újabb kutatására, restaurálására. Az ő kezdeményezésére
próbálták ki a világon elsőként ezeken a freskókon a hollandiai Musis
cég számítógépes rétegvizsgálati módszerét. A hét különböző
hullámhosszon működő kamera képes megmutatni az emberi szem számára
láthatatlan rétegeket is.


A kutatás
túlzás nélkül rendkívüli eredményeket hozott: tökéletesen
elkülöníthetővé váltak az eredeti, illetve a későbbi restaurálások során
kiegészített képelemek, így végre biztos kézzel lehetett elkezdeni a
felület megtisztítását. A mű a tisztítás során lépésről lépésre
„szabadult fel”, folyamatosan „ütött át” rajta az eredeti vonalvezetés
ereje, elsöprő tehetsége. A restaurátorok a munka előrehaladtával egyre
inkább Filippo Lippi műhelyének technikáját
azonosították.


Így fedezték fel,
hogy a Mértékletesség fejének vázlatát rövid idő – akár percek – alatt
kellett, hogy megrajzolja a művész. E vonalak a reneszánsz művészet
egyik legjelentősebb óriásának alkotásaival mutatnak szoros rokonságot –
aki nem más, mint Sandro Botticelli. Botticelli nőalakjai közismerten
hasonlítanak egymásra, sok rajtuk az azonos, jól felismerhető,
karakteres elem. A Mértékletesség szembetűnő rajzi hasonlatosságokat
mutat a húsz évvel későbbi, nevezetes női fejek vonalvezetésével,
például a talán legismertebb Botticelli alkotás, a Vénusz
fejvonalával.


A harmadfélszáz évig a
föld alatt lévő falkép sajnos elveszítette legfelső, lazúrokkal teli,
befejező rétegét. Amit ma látunk, az egy előrajzolt és előfestett,
előkészítő réteg. A Mértékletesség feje és egész alakja erős-feketén,
ecsettel van alárajzolva, és a szakértők szerint ugyanez a technikai
vonás jellemezte a Lippi-műhely festmény-előkészítő munkáját
is.


Kérdés azonban, hogy hogyan
kerülhetett Botticelli Esztergomba? Alessandro Mariano de Filipepi
valamikor 1444-45 táján születhetett Firenzében. Apja a kezdetben
aranyműves-ötvösséggel foglalkozó fiút az 1460-as évek elején adta be
Lippihez tanulni, és valószínűleg 1467-ig dolgozott nála. Társaitól itt
kapta a „Botticelli” (hordócska) ragadványnevet, amelyről világhírű
lett. A mester néhány év elteltével olyan tehetségű tanítványokkal, mint
Botticelli, megtehette azt is, hogy maga csak kijelölte a helyszínen a
munka főbb irányait, a kidolgozást azután teljesen rábízta fiatal
munkatársaira.


A történeti
körülmények, az alapozó aláfestés módszerének használatában
megfigyelhető módszertani párhuzamok, a nőalakok megformálásának és
szellemiségének feltűnő hasonlósága, a végső forma megtalálásához vezető
próbák, kisérletek használati módjának hasonlósága, a mű alkotása
során, illetve a tágabb környezetében megfigyelt, jól dokumentálható
rajzkényszer és játékosság, továbbá a bekarcolt aláírás értelmezése
alapján Sandro Botticelli ifjúkori (talán első önálló) művének
tekinthetjük az Esztergomban található falfestményt.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Történelemtanárok (35.) Országos Konferenciája

Szlovák-magyar közös múlt – ismeretekkel a történelmi tévhitek eloszlatásáért

Eddigi konferenciáink

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 1.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017