• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Egy új magyar film középiskolásokról középiskolásoknak
2022. december 7. szerda, 16:10
Címkék: előzetes
Kárpáti György Mór, a film rendezője

Kedves Pedagógusok,

szeretnénk figyelmükbe ajánlani a Kárpáti György Mór Jövő nyár című, új filmjét, amely 2023. január 12-től kerül a mozikba.

Témája a tizenéveskori krízis, az öngyilkosság és a gyászfeldolgozás, egy gimnáziumi osztály történetén keresztül. A film a szervezett iskolai mozilátogatásokon, közönségtalálkozókon alkalmat adhat a kérdéskörről való beszélgetésre.

A filmet novemberben, premier előtt levetítettük középiskolás diákoknak és tanáraiknak. Az itt látható videóban ők beszélnek a filmélményről:

A film szinopszisa

Milán, a 18 éves nyughatatlan gimnazista nyári táborban vesz részt osztálytársaival. Szerelmi háromszög kezd el alakulni közte, Anna és Dani között. A három fiatal a társaságból kiválva a saját útját járja. Az események váratlan fordulatot vesznek, és a táborban történtek egy életre nyomot hagynak bennük. Egy év elteltével az osztály visszatér a kirándulás helyszínére, már Milán nélkül. A Jövő nyár története a tinédzser fiú öngyilkosságának lehetséges okai, és annak feldolgozása körül forog.

A rendező, Kárpáti György Mór korábbi kisfilmje, a Gólyatábor (2016) szintén a kései tizenéves korosztályról mesélt. A rendező így nyilatkozik a témaválasztásról: „A gyerekkor és a felnőttkor közötti dinamikus lét a változás korszaka. Érdekelnek ezek az elemibb élethelyzetek, a fiatal közösségek. Néha jobban, mint a felnőttek problémái.”

Teaser előzetes:

A Jövő nyár készítésének folyamatáról (részletek a film sajtókönyvéből)

Ahogy az a Központi Statisztikai Hivatal közleményében olvasható,

a 2020-as évben a Covid-19 pandémia megnövelte az önbántó viselkedések számát hazánkban. Az elzártság, az egyedüllét, a beteg szerettek elvesztése negatív módon befolyásolta sok ember mentális egészségét, és bár folyamatosan működnek lelkisegély-szolgálatok, a világjárvány okozta stresszt nem mindenki tudta kezelni. Az alkotócsapat elsősorban emiatt kezdett el a szuicid viselkedés témájával foglalkozni, ennek a jelenségnek a mélyére ásni.

A Jövő nyár úgy járja körbe egy tizenéves fiú öngyilkosságának történetét, hogy közben nem válik didaktikussá vagy túlzóvá. A film fejlesztése során koncepció volt, hogy Milán kálváriájának folyamatát töredékesen látjuk, és főként visszaemlékezésekből tudjuk meg, mi válthatta ki a tragédiát. A forgatókönyv megírásában Petrányi Viktória producer és Lányi Zsófi dramaturg segítette a rendező munkáját. „Szoros, intenzív alkotói közösség van közöttünk Vikivel és Zsófival. Minden ötletemet átbeszélem velük. Hozok egy szöveget, és ők reflektálnak az anyagra. Biztonságban érzem magam a közös munka során” – meséli György. A fejlesztésnél Horváth Lili Olga pszichológussal konzultáltak az alkotók, hogy többet megtudjanak arról, milyen előjelei vannak a szuiciditásnak, mi vezet valakit egy ilyen tett végrehajtásához.

A Jövő nyár két tábori részből, a Milán halála előtti eseményekből, és az azt követő évből áll. Mivel a film nagy része iskolai táborban játszódik, így fontos volt, hogy autentikus, fiatal szereplők formálják meg a diákokat. A történet középpontjában álló három karakter, Milán, Anna és Dani együtt szöknek el az erdei kirándulásról. Az Annát alakító Bukovszky Orsi a forgatás idején elsőéves volt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, míg a Danit alakító Brezovszky Dániel és a Milánt megformáló Liber Ágoston másodévesek. A rendező úgy emlékszik vissza, izgalmas volt velük együtt dolgozni, főleg, mert kevés filmes tapasztalattal rendelkeztek.

A casting során több mint 100 fiatallal találkozott György, és végül 22 diák lett a filmbeli osztály tagja. Az első meghallgatást a járvány miatt egy parkban tartották. Sokkal jobb volt így, mint egy neonfényes teremben, hiszen maga a film is a természetben játszódik, akárcsak a rendező nagy sikerű, 2011-es kisfilmje, a Berlinale versenyprogramjában szerepelt Erdő. A beszélgetések során nemigen volt olyan fiatal, akinek ne lett volna közeli vagy távoli érintettsége az önbántó viselkedésessel kapcsolatban. A castingban segített Szokol Jutka színházrendező, illetve később elkísérte a stábot a forgatásra, ahol workshopot tartott a szereplőknek. Amíg a három főszereplővel zajlott a forgatás, Jutka a többieknek tartott improvizációs foglalkozást.

A forgatás előtti nyáron többször összegyűlt beszélgetni a színészcsapat. Nem voltak konkrét feladataik, a rendezőnek ilyenkor az volt a fontos, hogy a fiatalok megismerjék egymást. A diákok kíváncsiak, nyitottak voltak, kezdtek összekovácsolódni, és egy idő után valódi osztályközösséggé váltak. A találkozók során mindenki elmesélte saját tapasztalatait és élményeit. Horváth Lili Olga az improvizációk után leült a fiatalokkal, és beszélgetett velük az érzéseikről. Sokat számított a diákoknak, hogy egy szakértőt érdekli a véleményük, visszajelzéseket ad, és fontos tudnivalókat elmond ezzel a tragikus jelenséggel kapcsolatban.

A Jövő nyár nem szolgál megoldással vagy általános érvényességű igazsággal. Célja, hogy diskurzust indítson el az öngyilkosság témájával kapcsolatban. Az ilyen tragédiákra sokszor nincsenek konkrét okok, magyarázatok, és a film sem erre keresi a választ. Inkább bemutatja, mit okoz egy ilyen trauma a közösségben. „Egy a filmhez hasonló, osztályközösséget érintő veszteségnél a közösség tagjai sokféle, akár egymástól látszólag nagyon különböző módon reagálhatnak. Segíthet annak a kimondása, hogy nincsen ”helyes” módja vagy tempója annak, ahogy ilyenkor érezni ”kell”. Segíthet, ha van lehetőség közösségként is foglalkozni a történtekkel, közösen keresni azokat a formákat, rítusokat, amit az adott csoport önazonosnak tud érezni, ami számukra segíteni tudja az események megértését és feldolgozását, és amiben mindenki saját igénye és teherbírása szerint vehet részt” – fejti ki gondolatait Horváth Lili Olga pszichológus, a rendező konzulense.

Ezt a komplex és megterhelő folyamatot mutatja be a Jövő nyár azoknak a szemszögéből, akik a veszteséget megélték. A rendezőnek fontos, hogy a szülők, tanárok, diákok körében felmerüljön ez a téma, és ne kezeljék tabuként a mentális problémákat. Azzal, ha szembenézünk e nehéz és fájdalmas jelenséggel, talán még időben észrevehetővé válnak a túlzóan negatív gondolatok első jelei.

Facebook oldal

Instagram oldal

Forgalmazó, további információ: MOZINET

Forrás

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

A TTE alakulása - sajtóvisszhang

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017