• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

30 ezerrel kevesebb tanárra van szükség
2006. június 2. péntek, 0:00

A magyar
gazdaság egyik fő motorja az oktatás lehetne, azonban a jelenlegi
képzési rendszer sem szerkezetét, sem hatékonyságát nézve nem felel meg
az elvárásoknak.
(Forrás: MFOR)

A
tanárok teljesítményének a mérésében, két éven belül mintegy 30 ezer
fős elbocsátásban, illetve a mérnök – és szakképzés felkarolásában látja
a megoldást egy fiatal közgazdászokból álló csoport. Az mfor.hu a
Central European Management Intelligence (CEMI) tanulmányát sorozatban
közli.


Magyarország a GDP 6
százalékát költötte oktatási kiadásokra 2003-ban,  míg a régi
uniós tagországok GDP-jük 5,2 százalékát, az újonnan csatlakozott
országok pedig a GDP 5,9 százalékát fordítják képzési célokra. Látható,
hogy Magyarország ugyan némileg többet költ oktatásra, ám ez a különbség
korántsem olyan jelentős, mint a költségvetés néhány egyéb területén.
Ennek ellenére az oktatás területén is találhatunk olyan visszásságokat,
melyek megszüntetése a rendszer hatékonyabb működését és magasabb
színvonalát eredményezheti.


Az
elmúlt évtizedben tapasztalható demográfiai trend (születésszám
csökkenése) hatására jelentősen lecsökkent az általános iskolai tanulók
létszáma, míg 1997-ben 980 ezer általános iskolást tartottak nyilván,
2005-ben már csak 890 ezret. A diákok számának 10 százalékos csökkenését
azonban az általános iskolai tanárok számának mindössze 3 százalékos
mérséklődése kísérte. Ennek eredményképpen a nemzetközi
összehasonlításban egyébként is alacsony egy tanárra jutó diákok száma
így még tovább csökkent.


Mára
Magyarországon az egy tanárra jutó diákok száma az általános iskola alsó
négy osztályában az EU-25 országok közül a legalacsonyabb. Ezt gyakran
próbálják – tévesen – Magyarország települési struktúrájával (sok kis
falu) igazolni, ám ha a területi statisztikákat megvizsgáljuk,
szembetűnő, hogy a tanárfelesleg Budapesten a
legnagyobb.


Tovább
a cikk folytatásához

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 2.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017