1989 nevezetes év volt a
magyar történelemben. A rendszerváltás legfontosabb éve. Ekkor alakult a
Történelemtanárok Egylete (TTE) is, amely azóta a legismertebb és
-elismertebb pedagógus szakmai szervezetté vált. Miklósi László
írása
1989 nevezetes év volt a magyar történelemben. A
rendszerváltás legfontosabb éve. Ekkor alakult a Történelemtanárok
Egylete (TTE) is, amely azóta (sokak szerint) a legismertebb és
-elismertebb pedagógus szakmai szervezetté
vált.
1989. január 11-én az
Országgyűlés megalkotta az egyesülési törvényt (1989: II. tc.). Ezt
követően alakulhattak szabadon a civilszervezetek. Ekkoriban
az oktatást megújítani akaró szakemberek a – néhány hónappal korábban
megalakult – Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetében (PDSZ) gyűltek
össze. E szervezet programalkotó vitasorozatán fogalmazódott meg a
magyar iskolaügy demokratizálásának, átalakításának igénye. (Ezen
alapultak a rendszerváltó pártok oktatási programjai is.) A
programalkotó vita egyik szünetében valaki fölvetette: tanáregyesületek
kellenének. A történelemtanárok is alakíthatnának egy alulról építkező,
autonóm, demokratikus szervezetet, amelynek a neve Történelemtanárok
Egylete lehetne. Az utolsó piros betűs április 4-én (a
Független Jogász Fórum megalakulása után, de még a KISZ meglétekor, a
szovjet csapatok kivonása előtt, a munkahelyeken esetenként még aktív,
netán harcos MSZMP titkárok idején) négy történelemtanár – többek között
e sorok írója – felhívást tett közzé, amelyben a Történelemtanárok
Egyletének megalakítására szólította fel kollégáit.
A történelemtanárok 1989. május 25-én – a vasfüggöny
lebontásának megkezdése után, de a Nagy Imre-temetés előtt –
programalkotó gyűlést tartottak, ahol megfogalmazták az új szervezet
céljait.
A májusi megbeszélés
résztvevői alapvető szempontnak tekintették, hogy autonóm szervezetet
alakítsanak. Egyetlen meglévő intézményhez, intézethez (például párthoz,
szakszervezethez, egyetemhez, pedagógiai intézethez) sem akartak
kapcsolódni, a meglévő szervezetektől azonos távolságot kívántak
tartani. Bármely szervezettel készen álltak – partneri alapon – az
együttműködésre.
A leendő szervezet feladatainak
többek között az alábbiakat jelölték meg:
 A tankönyvkiadás kérdéseivel való
foglalkozás (Konkrét megállapítás: új tankönyvek
szükségesek)  Tankönyvek, segédanyagok
jegyzékének összeállítása, bírálata
 Előadás-sorozat rendezése (Konkrétan:
különösen a 20. századról)  Új utak,
irányok a történelemtanításban – különös tekintettel a
művelődéstörténetre  A számítógép és a
történelemtanítás (!)  Kapcsolatteremtés,
-tartás a belföldi és a külföldi (határon túli magyar és egyéb) szakmai
szervezetekkel  Újság
kiadása  A tantárgyi koncentráció
lehetőségei  Iskolai
ünnepek  Helytörténet-iskolatörténet
A szervezet megalakítására
invitáló meghívó fogalmazása
szerint: „Szakmai
érdekvédelmi szervezetünk célja a megingott szakmai tekintély
helyreállítása, a történelem taníthatóvá tétele, a módszertani kultúra
fejlesztése és a nemzeti önismeret kialakításának
elősegítése.”
A TTE fő feladatait később
tömören így fogalmazták meg: A
szakmai öntevékenység keretének biztosítása, ennek
érdekében  az információcsere
segítése  szakmai
érdekképviselet  szolgáltatások nyújtása
tagjainak és az érdeklődőknek.
A szervezet feladatai lényegében most is
változatlanok: a TTE immár 15 éve az 1989-ben meghatározott
célok érdekében, az akkor kitűzött feladatok megvalósításán
munkálkodik. Az egyesület tényleges megalakulását a tanév
kezdetéhez igazították, így 1989.
szeptember 30-án mintegy negyven fő alapította meg a Történelemtanárok
Egyletét. Az alakulás (miként az első évek valamennyi
rendezvénye) a legendás Deák Téri Általános Iskola dísztermében volt. Ez
lett a szervezet első székhelye is.
Néhány jellegzetes cím a
korabeli
sajtóból: - Szakegylet
alapítását kezdeményezik – Taníthatóan megírt tankönyvek –
Történelemtanárok a historikai fehér foltokról (Esti Hírlap, 1989. máj.
24.) - Hogyan szeretnének tanítani a
történelemtanárok? (Magyar Nemzet, 1989. máj.
25.) - Most végre igazat tanulnak a gyerekek? – Fordul
a világ, s vele a történelemtanítás (Népszava, 1989. szept.
19.) - Történelemtanárok Egylete – Szakmailag
kívánatos (Mai Nap 1989. szept. 29.) - Negyven
alapító taggal – Nem öncélú egyesület, Pest Megyei Hírlap (1989. okt.
2.)
A TTE szeptember 30-i
alakulásakor még állt a (berlini) Fal, de már korábban, szeptember 11-én
megnyitották az NDK-beli állampolgárok előtt az osztrák határt. Az
Egylet jogi megalakításakor a „négyigenes” aláírásgyűjtés már
megkezdődött, de a kelet-európai rendszerek összeomlása még nem történt
meg.
Csupán
néhány eredmény, amelyet másfél évtized alatt a TTE
elért: - Meghonosította a
minden évben, azonos időszakban megrendezett történelemtanári
konferenciákat: Történelemtanárok
Országos Konferenciája - A egyik
legjelentősebb civil és (köz)oktatási portál működtetője: www.tte.hu - A
legjelentősebb humán szakos internetes levelezőlista megteremtője,
gondozója: Törifórum - Elérte,
hogy a történelemtanítás nem szűkülhet csupán politikatörténetre; az
életmódtörténet a tantervek és a vizsgarendszer része
lett - A szakmában elsőként indított interneten
vetélkedőket, versenyeket (link: Történelmi családok és kastélyok
Európában) - Egyetlen magyar szervezetként tagja az Euroclionak,
a történelemtanári szervezetek európai tömörülésének, négy éve tagot
delegál az európai szervezet elnökségébe - Elnöke 7
éven keresztül volt a Közoktatás-politikai Tanács szakmai oldalának
szóvivője - A TTE mindig kiállt a szakma
megújításáért, egyszersmind a működőképességéért
is. - A sajtó rendszeresen figyelemmel kíséri a
szervezet munkáját, az időszerű kérdésekben kikéri
álláspontját - Az egyesület – saját munkamódszere
alapján – számos tankönyvet
bírált
- Elsők között teremtette meg
szakmai szervezetek tartós együttműködését (Információs
Központ) - Fontos projektek kialakításában,
működtetésében vesz részt (Nemzeti Emlékezet
Program)
Tizenöt éve még
azt követeltük, hogy lehessen az iskolákban tisztességesen megemlékezni
’56-ról. Most vadonatúj portálunkon egy Nagy Imre-film ingyenes
vetítésére invitáljuk a történelemtanárokat és a diákokat. Az
elmúlt tizenöt év alatt sok ember és szervezet változott. Némelyik nem
is hasonlít másfél évtizeddel ezelőtti önmagára. Ugyanakkor a TTE
kezdeti céljai összevethetőek – a portálon is olvasható – másfél
évtizedes tevékenységével. Kiállta-e a Történelemtanárok
Egylete az idő próbáját? Következetes-e munkája? Konzekvensek-e
állásfoglalásai? Követhető-e szakmai értékrendje? Kiemelkedő-e szakmai
munkájának színvonala? Megtette-e, amit tehetett, teljesítette-e
küldetését a TTE az első másfél évtizedében? Döntse el az
olvasó!
A fenti írás a szerző véleményét tükrözi,
és nem a TTe álláspontját jelenti az adott kérdésben. Ha önnek is van
véleménye, vagy valami megjegyzése az olvasottakhoz, azt e-mailben az info@tte.hu
címen, vagy a honlapon fórum indításával
jelezheti.