A
ThinkTanks munkatársai szerint fontos, hogy a szülők és tanárok
megértsék: a blogírás és a videokészítés ma ugyanúgy hozzátartozik az
iskolások életéhez, mint a kirándulás és a múzeumlátogatás. (Forrás:
SG)
A felnőttek még mindig túl kevés
figyelmet fordítanak az úgynevezett YouTube-generáció online
tevékenységeire. Egyre több fiatal és diák készít videókat és helyezi el
a felvételeket akár önálló anyagokként, akár podcastokként a különböző
videomegosztó portálokon. A YouTube-ra minden percben kereken tíz órányi
videó kerül fel. A pedagógusok figyelmét azonban ez a tevékenység a
legtöbbször elkerüli és az anyagok csak akkor kapnak nagy
nyilvánosságot, hogy ha valamilyen sértő cselekményt, például egy tanár
megalázását mutatják be. Ez derült ki a brit ThinkTanks Demos Video
Republic című vizsgálati anyagából.
A szakemberek a tapasztalatok alapján úgy vélték, hogy a
videók készítését és feldolgozását az iskolákban kellene tanítani,
illetve segíteni kellene a kreatív diákok képességeit. „Ma egy blog
létrehozása egy fiatal számára olyan egyszerű és elfogadott, mint régen a
naplóírás volt. Ez egy óriási változás a korábbi helyzethez képest” –
jelentette ki Celia Hannon, a tanulmány egyik készítője. A
pedagógusoknak és a felnőtteknek azért is kellene figyelniük a
fiatalokra, mert a többségük ma már a világháló segítségével építi ki és
ápolja a kapcsolatait az ismerőseivel.
A kutatók szerint ezért is kiemelten kellene
foglalkozni ezzel a témával az iskolákban, többek között fel kellene
világosítani a diákokat online életük hatásairól. „Az iskoláknak fel
kellene készíteniük a fiatalokat azokra az időkre, amikor a hagyományos
életvezetés elveszíti majd a fontosságát. Meg kell tanulniuk, hogy
miként valósíthatják meg magukat a legjobban az online világban” – írták
a tudósok. A tinédzserekkel megvitatandó kérdések között szerepel a
magánélethez, a szellemi tulajdonhoz fűződő viszony
is.
„A mi nézőpontunkból az iskolák
oktatási, nevelési feladatai közé tartozik, hogy megtanítsák a
tanulóknak az internet felelősségteljes kezelését és hogy miként
aknázzák ki a benne rejlő lehetőségeket. Ez minden szak integrált
feladata. A szülők feladata viszont az, hogy tisztában legyenek a
blogokban és más szolgáltatásokban rejlő visszaélési lehetőségekkel” –
reagált a tanulmányra a tanárszövetség elnöke.