Az Egylet
elnöke szerint nem szerencsés, hogy egy aktív, párthoz kötődő közéleti
szereplőtől közölnek idézetet. Jobb lett volna, ha egy másik ismert
56-ostól származik a másik forrás.
Két csomagolási probléma mellett rendben zajlottak az
írásbeli történelem érettségi vizsgák. Idén egy rab is érettségizett,
aki ugyan két órával később jelent meg, de megírhatta a tesztet. A
középszintű feladatlapnak az 1956-os megtorlásokról szóló részében
szerepel Wittner Mária is, a Fidesz országgyűlési képviselője.
A szerdai történelem írásbeli
vizsgákon két csomagolási problémát jelentettek az iskolák. Ezeket az
Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont időben megoldotta. Az
írásbelik így mind az 1300 iskolában időben kezdődtek és rendben
lezajlottak – közölte az oktatási tárca.
Idén egy jogerős szabadságvesztését töltő rab is
középszintű írásbelit tett történelemből. Bár őrei kíséretében két órát
késett, megírhatta a feladatlapot.
Szerdán 99 ezer diák tett történelemből írásbeli
érettségit, 12 ezren közülük az emelt szintű vizsgát írták meg. A magyar
nyelvű vizsgák mellett kilenc különböző idegen nyelven is írásbeliztek a
diákok közép- és emelt szinten.
A
középszintű vizsgán tesztkérdések és esszékérdések szerepeltek. A
diákoknak egy diagramm alapján elemezniük kellett a harmadik világ
eladósodási folyamatát, szó volt a hazai romák kulturális és társadalmi
helyzetéről, a zsidó törvényekről, Magyarország második világháborús
részvételéről, a magyar nép vándorlásáról vagy az athéni demokrácia
intézményrendszeréről.
Az 1956-os
megtorlásokról szóló részben a diákok két visszaemlékezést olvashattak.
Az egyik mellett nem tüntettek fel nevet, a másik Wittner Máriáé volt,
aki a forradalom idején a Corvin közben és a Vajdahunyad utcában harcolt
fegyverrel. Wittner Mária az idei választásokon a Fidesz listájáról
jutott be a Parlamentbe.
Fekete-fehér térképek
Miklósi László, a Történelemtanárok
Egyletének (TTE) vezetője szerint nem szerencsés, hogy egy aktív,
párthoz kötődő közéleti szereplőtől közölnek idézetet, ráadásul úgy,
hogy a másik alá csak azt írják „Egy visszaemlékező”. Miklósi szerint
jobb lett volna, ha egy másik ismert 56-ostól származik a másik forrás.
A
középszintű vizsga nem volt nehéz, érvényesült benne a
képességfejlesztés kiemelt szerepe, de apró technikai módosítások
szükségesek lehetnek – mondta el a feladatlap rövid áttekintése után
első benyomásait Miklósi László.
Az egyesület vezetője szerint jobban
kellene figyelni arra, hogy a fekete-fehérben kinyomtatott
feladatlapokon megkülönböztethetők legyenek egy térképvázlat vagy
diagram különböző mezői, ezek böngészése ugyanis értékes időt vehet el a
diákoktól.
A feladatlap több helyen idéz
tankönyvszöveget is, amely alapján a diákoknak feladatokat kell
megoldaniuk. Ügyelni kell a jövőben arra, hogy ezek az idézetek ne csak
dominánsan egy-két tankönyvhöz kötődjenek, a szabad tankönyvválasztás
ugyanis csak így biztosítható – érvelt a TTE vezetője. Miklósi László
szerint célszerűbb lenne egyébként, ha az érettségin nem
tankönyvszövegeket, hanem elsődleges forrásokat vagy történészektől
származó írásokat kapnának a diákok.