A fenti
gyűjtőnéven összefoglalt tartalommegosztó, illetve a felhasználók által
beküldött anyagokra támaszkodó oldalak – YouTube, Flickr stb. – iránt
jóval alacsonyabb az érdeklődés, mint ahogy azt a híradások
sejtetik.
(Forrás: SG)
A Reuters a
Hitwise friss felmérése hivatkozva számolt be arról, hogy az egyébként
népszerű és egyre nagyobb tábort mozgósító portálok látogatottsága, a
felhasználók részvételi aránya jóval alacsonyabb annál, mint ahogy azt a
híradások alapján gondolnánk.
Az
internetezők igen alacsony százaléka szánja rá magát saját tartalmak
beküldésére, a túlnyomó többség továbbra is a hagyományos tévénézők,
azaz a passzív résztvevők kategóriájába tartozik.
Az elmúlt két évben ezek a tartalommegosztásra, a
beküldött anyagokra építő weboldalak meghatszorozták látogatottságukat,
ám jó részük továbbra sem tudta aktivizálni a tömegeket. Példaként
említik a Google által felvásárolt YouTube-ot, amelynél például az
összes látogató mindössze 0,16 százaléka tölti fel saját összeállítását,
felvételét. A Yahoo szintén népszerű képmegosztó oldala, a Flickr
esetében ez 0,2 százalékot tesz ki, amely szintén nem túl jó eredmény. A
nagy többség passzívan figyel, vagyis kizárólag azért jár ezen
internetes oldalakra, hogy mások alkotásaiban
gyönyörködjön.
A nagy kivétel ebben a
csoportban a Wikipédia, amelynél a látogatások 4,6 százalékban
irányulnak a meglévő tartalom kibővítésére, szerkesztésére. Jó példaként
említik továbbá a felhasználók körében is igen jól ismert MySpace, a
Facebook, illetve a Photobucket oldalait. Ami az általános képet illeti,
itt a megfigyelők pozitív fejleményekről számoltak be, hiszen a
tengerentúlon az összes webes forgalom 12 százaléka már a nagyobb
felhasználói részvételre építő webkettes oldalakon összpontosul. Ez két
évvel ezelőtt mindössze 2 százalékban volt mérhető, a növekedés így
figyelemre méltó.