A
Történelemtanárok Egyletének Bizottmánya vitára bocsátja a pedagógus
életpálya-modellről írt állásfoglalás-tervezetét. Kérjük, 2002. április
10-ig írják meg véleményüket a Törifórumra vagy küldék el e-mail-ben.
A Történelemtanárok Egylete
Bizottmányának állásfoglalása A pedagógus életpálya-modell
alapelvei című dokumentumról
(Tervezet!)
A
Történelemtanárok Egylete örömmel veszi, hogy a kormányzat hosszú idő
után először átfogó tervezetet dolgozott ki a pedagógusok helyzetének
rendezésére. A pedagógusok jövedelmének drasztikus megemelése
elengedhetetlen ahhoz, hogy meg lehessen állítani a közoktatás
színvonalának évtizedek óta tartó folyamatos esését. Ennek érdekében
elengedhetetlen, hogy már 2003 januárjától legalább 20 %-os
reálbér-emelkedés lépjen életbe. 2004-re minimum érje el a
garantált bér a nemzetgazdasági átlagbért; 2006-ra a nemzetgazdasági
átlagbér (nem átlagkereset!) 125 %-át. Ezt követően 2-3 éven belül érje
el az uniós pedagógus átlagbér minimum 2/3-át. E nélkül értelmét veszti a
pedagógus életpálya-modell megvalósítása.
1. Üdvözöljük, hogy a tervezet kiemelten fontosnak
tartja a pályakezdő pedagógusok szakmai segítését. Támogatjuk a mentori
rendszer létrehozását, kiemelt finanszírozását.
2. Egyetértünk az osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői
és intézményvezetői feladatok fokozott anyagi
megbecsülésével.
3. Örömmel vesszük
az önálló pedagógus bértábla kialakításának szándékát, melynek akkor van
értelme, ha az a korábbi közalkalmazotti bértáblához képest a
pedagógusok számára előnyösebb kondíciókat biztosít, s nem veszítünk a
korábbi kedvezményekből.
4. Több
szempontból aggályosnak tartjuk a pályakezdő pedagógusnak adható
ösztöndíj rendszerét. Ez a konstrukció növelheti a tantestületen belüli
feszültséget, ösztönzi a pályakezdők 3 év után történő elvándorlását,
továbbá (nem szerencsés módon) külső elbírálást illeszt a rendszerbe. A
pályakezdő pedagógus bérét úgy kell megállapítani, hogy tartalmazza a
tervezetben szereplő ösztöndíjat is. Fontosnak tartanánk emellett a
pályakezdő pedagógusok munkáját órakedvezménnyel
segíteni.
5. A pályakezdő pedagógus
alapvető feladata, hogy tanuljon meg tanítani, illeszkedjen be a tanári
és gyermekközösség munkájába. Az intézményi fejlesztésekbe rendszerint
egy már néhány éves gyakorlattal rendelkező pedagógus tud eredményesen
bekapcsolódni.
6. Megfontolandónak
tartjuk, hogy az automatikus 3 vagy 6 évenkénti előrelépés helyett
minden pedagógus garantált (az inflációval rendszeresen növelt)
indulóbért kapjon, s a jelenleginél inkább vegyék figyelembe a szakmai
munka színvonalát. Tekintettel lehetne lenni az intézmények közötti
különbségekre is. Ennek érdekében ki kell dolgozni az intézmények
munkáját megfelelően mérő mérési-értékelési
rendszert.
7. Föltétlenül
szükségesnek tartjuk, hogy a tervezet V. pontjában jelzett problémák az
életpálya-modell keretén belül nyerjenek megoldást:
– A tantárgyi szakoktól nem függhet a pedagógus bére.
Mindenkinek olyan jövedelmet kell biztosítani, hogy megtehesse, hogy a
pályán maradjon
– Választ kell adni a
halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó pedagógusok és
intézmények helyzetéből adódó problémákra
– Kiemelt támogatást kell nyújtani a hátrányos
helyzetű, elmaradott oktatási körzetek differenciált finanszírozására
(pl.: vidékfejlesztési pótlék, szolgálati lakás
program).