Egy hete elérhető a megújult Nemzeti Alaptanterv. A tanárok többsége szerint örvendetesen az egyensúly irányába mozdult el a korábbi, meglehetősen hazafiatlan, jelentős nemzeti értékeket kirekesztő szabályozás felől. Ellenzői pont amiatt, hogy keresztényibb és nemzetibb – visszalépésnek tekintik. A stúdióban Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke és Czuczor Gergely, a budaörsi Szent Benedek középiskola történelemtanára ütköztették álláspontjukat a témában.
Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke az ismeretszerzés, magyar identitás építése és a közös kulturális kód hármasával kapcsolatban azt a kérdést tette fel, hogy ezek jelentik-e a legfőbb célt. Véleménye szerint arra is nagy hangsúlyt kellene fektetni, hogy a fiatalok ne legyenek megvezethetők a fake news által, valamint, hogy tudatos polgárokká választókká váljanak, és tudjanak vitatkozni.
Czuczor Gergely szerint
örömteli elmozdulás történt. Számára mindig is fontos volt, hogy a nemzeti érzést helyén kezelve tanítsák a történelmet. A korábbi dokumentumok nem tartalmazták ezt megfelelő hangsúllyal. A gimnáziumi tanár szerint a nemzeti identitás előtérbe helyezése az oktatásban és a tudatos állampolgárrá nevelés nem zárja ki egymást. A történelem szakos kollégáknak bátorítólag mondom, hogy büszkék lehetünk arra, hogy próbálunk magunkra úgy tekinteni, hogy ne a lesajnált, kicsi, öntudat nélküli nemzetként éljünk a továbbiakban. Hozzátette Mohácsot megelőzően nem ez volt a jellemző. Azóta viszont egy „válságban” élünk, amelyen változtatni lehet és kell
– hangsúlyozta.
Miklósi László elmondta, hogy a Natot kritizálók számára is fontos a nemzeti értékek átadása, a különbség köztük és a pártolók között az, hogy ők a kötelező ideológiai tartalom ellen emelik fel a hangjukat. Emlékeztetett arra, hogy a rendszerváltás egyik alapélménye pont az volt az oktatásban, hogy megszabadultak a szocializmus miatt rájuk erőltetett ideológiától.
Czuczor Gergely felhívta arra a figyelmet, hogy más országokban, például Izraelben, Franciaországban vagy az Egyesült Államokban a nemzeti identitás még hangsúlyosabb.
Miklósi László azon aggodalmának adott okot ezt követően, hogy nem tudják biztosan mennyi idejük lesz egy-egy téma kidolgozására a pedagógusoknak. Reméli, hogy ezt hamarosan a kerettantervből megtudják – tette hozzá.
Milyennek kellene lenni-e egy nemzeti tantervnek? – tette fel a kérdést az elhangzottak után a műsorvezető.
A Történelemtanárok Egyletének elnöke ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy egy nemzeti tantervet szakmai és társadalmi egyeztetés után alkotnak meg, és helyet kap benne a hazai és az egyetemes történelem egyaránt. Ismételten felhívta arra a figyelmet, hogy napjainkban elöntenek mindent a tévtanok, ezért szükség van arra, hogy mindezekre óraikon a diákokat felkészítsék.
Czuczor Gergely úgy vélte, hogy aggodalomra semmi ok, a történelemszakos tanárok felkészültségüknek és hozzáértésüknek köszönhetően meg fognak birkózni ezzel a feladattal. A középiskolai tanár szerint a történelem státusza megerősödött az új Natban, és az állampolgári ismeretek külön órát kap a nyolcadik és a tizenkettedik osztályban.
A műsor legvégén a vendégek arról is szót ejtettek, hogy a szülők összefogva a kritikusabb hangot megütő tanárokkal nyíltan lázítanak a Nat ellen.