Vita az új NAT-ról: „A nulladik évfolyam a szegregáció melegágya”
2018. szeptember 27. csütörtök, 16:22
Az oktatási szakemberek szerint az új Nemzeti Alaptanterv nem minden diáké, s hiába a jó szándék, sok benne az ellentmondás. Ráadásul az új NAT továbbra is fenntartja az esélyegyenlőtlenséget.
Vitafórumot rendezett a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) a szeptember elején nyilvánosságra hozott Nemzeti Alaptanterv tervezetéről szerda este. A fórumon részt vett Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke, Romankovics András, a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületének elnöke, Nahalka István oktatáskutató, Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke és Trencsényi László pedagógiai kutató. A vita (ami sajnos pont a NAT készítőinek hiányában kevéssé volt vita) főbb pontjai a következők voltak:
Nagyon kevés az új NAT véleményezésére szánt idő.
A természettudomány tantárgy bevezetése csak a tanárhiányra megoldás.
Az esélyegyenlőtlenségre nem ad megoldást az új tervezet.
A drámapedagógia nemcsak egy tantárgy, hanem átfogó módszertan.
A tanároknak elegük van az állandó változásokból.
(…) Miklósi László szerint gumicsont vagy sem, erről most beszélni kell, és ő úgy érzi, hogy a történelemtanítás megújítása jó úton van. Bár mérget nem venne rá, hogy változás is lesz.
„Az új NAT végre szakít azzal, hogy a történelemben mindent kétszer megtanítanak, egyszer 5-8. osztályig, majd 9-12-ig”, mutatott rá, s hozzátette, az iskolának meg kell újulnia, akárcsak a történelemtanításnak, de ebben a struktúrában vannak kétségei…