A
Vlagyimir Viszockij emlékére nyílt kiállítás középpontjában a lábánál
vastag kötéllel gúzsba kötött félmeztelen Hamlet áll. Az orosz színész,
költő, énekes születésének hetvenedik évfordulójára a Petőfi Irodalmi
Múzeumban emlékezhetünk. (Forrás: FN)
„Viszockij ereje abban rejlett, hogy az orosz nép
véleményét ki merte mondani a brezsnyevi korban” – jelentette ki E.
Csorba Csilla, a múzeum főigazgatója A különc bolygó – Vladviszockij
2008 című tárlat pénteki megnyitóján. Viszockij élete a halála után,
kultuszával teljesedett ki – tette hozzá.
A művészről halála után kisbolygót neveztek el a Mars
és a Jupiter között 1986-ban. A Vladviszockij nevű égitestnek a
stilizált mása mellett versrészletek, lemezborítók, Viszockij-kötetek és
plakátok várják a kiállítótérben az érdeklődőket. Az egyik terem
közepén Viszockij Hamletként van megkötözve a brezsnyevi kort
szimbolizáló tárgyakhoz. A bemutató az 1938 és 1980 között élt különc
alkotó szellemiségét képekkel, hangdokumentumokkal, filmekkel,
videoinstallációval és számos Viszockij-gondolattal, vers- és
dalrészlettel idézi meg.
Egyre nő a
Viszockij-kultusz
Ez
az első magyarországi múzeumi Viszockij-tárlat – mondta el a
FigyelőNetnek a Viszockij-életmű kutatója, a kiállítás rendezője, Viczai
Péter. Szerinte egyébként a színész kultusza az utóbbi években
megerősödött Oroszországban és itthon is. Ezt alátámasztja egyébként a
teltházas megnyitó.
Viszockijt sokan
egyszerűen zseninek tartják, és ma már mindenki elismeri, hogy nagyon
sok mindenben megelőzte a korát. Példaként Viczai a szleng beemelését
említette a költészetbe, amely ma már az orosz irodalomban is
mindennapos.
Temetése
tömegtüntetés volt a rendszer ellen
A Moszkvában született Vlagyimir Viszockij
színésztanulmányai után megjárt sok moszkvai színházat, míg 1964-ben
kikötött a Taganka Színházban, amelynek a tagja is maradt élete végéig. A
színházalapító főrendező, Jurij Petrovics Ljubimov adott lehetőséget,
hogy bizonyítson a színészi pályán, és emellett dalait és szövegeit is
bemutathatta.
Gitárral kísért dalai
az orosz sanzon hagyományaira épültek, de megjelentek benne a kocsma-,
katona-, és börtöndalok is. Dalait nemigen adták ki, a lakásokban,
színházban amatőr módon felvett számokat magnón másolták egymásnak a
rajongók. Közel harminc filmben játszott. Feleségével, Marina Vlady
francia színésznővel viharosan alakult a kapcsolatuk egészen az
alkoholizmussal és a drogokkal küszködő énekes 1980-as haláláig.
Temetése Moszkvában már-már tömegtüntetés volt a rendszer
ellen.
Magyar filmben
szerepel együtt Viszockij és Vlady
Viczai Péter kiemelte, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeumban
bemutatott tárlatuk elsősorban Viszockij magyar vonatkozású
tevékenységére, hatására fókuszál. Látható lesz ennek megfelelően egy
rész Mészáros Márta 1977-es Ők ketten című filmjéből, amely igazi
kuriózum.
Ez ugyanis az egyetlen
film, amelyben Viszockij és Marina Vlady együtt szerepelnek egy rövid
jelenetben. Ebben a világhírű Vlady a főszerepet alakítja, egy
munkásszálló igazgatónőjeként, aki pártfogásába veszi a Monori Lili
által megformált munkáslányt, miközben ő maga is kénytelen szembenézni
házassága nehézségeivel. Az emlékkiállításon ugyancsak látható egy 25
perces riportfilm a művészről.
Az orosz
Elvis
A brezsnyevi
korszakban nemcsak a Szovjetunióban, de a szocialista blokk többi
országában is az ellenkultúra szimbólumává vált. Hatása azóta is
érződik, és Oroszországban valóságos kultusz alakult ki körülötte. A
dalait magyarul feldolgozó Hobó egy interjúban elmondta, hogy leginkább
ahhoz hasonlít, ahogyan Elvist az Egyesült Államokban imádják a mai
napig. Mindenesetre eredeti Viszockij-relikviákat a budapesti tárlaton
nem tudnak kiállítani, mivel a 2008-as esztendő Oroszországban
Viszockij-emlékév, és azokat az orosz Viszockij-hívőknek mutatják
be.
(A KÜLÖNC BOLYGÓ – VLADVISZOCKIJ
2008 Kiállítás Vlagyimir Viszockij születésének hetvenedik
évfordulója alkalmából. A tárlatot május végéig nézhetik meg az
érdeklődők a Petőfi Irodalmi Múzeum Bártfay termében.)