A
tartalomfejlesztésre fordított milliárdok dacára még mindig nincs
elegendő mennyiségű és megfelelő színvonalú digitális tananyag
Magyarországon.
(Forrás: 168 óra)
Becsengettek. Néhány iskolában már videokonferencián
beszélget egymással tanár és diák, de az internetes távoktatás nálunk
egyelőre gyerekcipőben jár. A tartalomfejlesztésre fordított milliárdok
dacára még mindig nincs elegendő mennyiségű és megfelelő színvonalú
digitális tananyag Magyarországon. Az oktatási célra szánt weboldalak
túlnyomó többségén a már meglévő papíralapú könyvek egyszerű másolatával
találkozunk. Elvétve bár, de akadnak újító törekvések és kreatív
megoldások is.
A statikus oldalak iskolapéldája a Sulinet honlapja.
Egyszerű és jól kereshető adatbázisnak bizonyul viszont az innen
elérhető legendás KöMaL, a Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
1893 óta megjelent összes számát tartalmazó aloldal. Nehezen bukkan rá
az ember, de ha egyszer sikerül, a keresőmotor segítségével
feladattípus, nehézségi fok, megoldó vagy kiíró neve, a megjelenés éve, a
javasolt korcsoport és a feladat szövege szerint is
keresgélhet.
Ezzel szemben a szintén
sulinetes eMatek bízvást nevezhető az internet szégyenének – mintha
valaki bemásolt volna egy nem is túl jó minőségű tankönyvet, ráadásul a
linkek fele „döglött”. Hasonlóan konzervatív hozzáállást mutat a
Természetbúvár Labor, ahol csupán a tankönyvi ábrákat szerkesztették
mozgóképpé, de nem használták ki a multimédiás megjelenítés adta
lehetőségeket. A szószedet és a feleletválasztós teszt nem igazán jövőbe
mutató megoldás, és a gejzírek működését vagy a feltételes reflex
biológiai hátterét vélhetően sokkal izgalmasabban is be lehetne
mutatni.
Az oktaton.hu tanulási
portál sem aknázza ki az interaktív lehetőségeket: javarészt
szakdolgozatokat, segédanyagokat lehet oldalairól le-, illetve
feltölteni. (Tantárgy vagy intézmény szerint kell keresni.) Hasonló
elveken nyugszik a doksi.hu és a puska.hu, ahol komplett dolgozatok,
kidolgozott tételek csereberéjére nyílik mód szinte bármilyen
tantárgyból és tudásszinten.
A
kikerdez.hu is a lexikális tudásra helyezi a hangsúlyt, hasznos segédlet
lehet az idegen szavak vagy az évszámok memorizálásához, képletek
bemagolásához. A felvetelizo.hu is a lexikális tudást gyarapítja. A
stratégiaival ötvözött internetes kvízjátékkal egyszerre három játékos
játszhat. A feleletválasztós kérdésekre adott helyes (és gyors) válaszok
jutalma Magyarország annektálása, amit a többi játékostól eltérő szín
jelöl megyénként a hátteret adó térképen.
Egyelőre kakukktojásnak számít, de előremutató
kezdeményezés a National Geographic ismeretterjesztő filmcsatorna és az
Oktatási Minisztérium együttműködése. A közösen létrehozott
Filmadatbázis-program célja, hogy a csatorna filmjeit jól
felhasználhatóvá tegyék az oktatásban. Minden héten újabb ajánlatokkal
bővítik az adatbázist, a filmekhez segédanyagokat és feladattárat
csatolnak, így gazdagítva a szemléltetőeszközök mindig szegényes
tárát.
A legnagyobb és talán a
legismertebb magánkezdeményezés a Wikipédia, amelynek magyar nyelvű
változata 2003 nyarán indult, jelenleg 16 ezer szócikket tartalmaz. A
magát „szabad lexikonként” meghatározó többnyelvű projekt célja egy
pontos és nyílt tartalmú – bárki által továbbírható és szerkeszthető –
lexikon folyamatos készítése. Ugyancsak egy magánszemélynek, Bíró
Ferencnek köszönhető az irodalmikepek.hu létrejötte. Magyarország
legnagyobb diafilmgyűjteményének tulajdonosa a Neumann-házzal összefogva
készítette el a honlapot, melyen költők és írók műveinek diafilmes
feldolgozásai mellett életrajzuk, a hozzájuk köthető emlékhelyek és
képgyűjtemények is helyet kaptak. A jól áttekinthető szerkezetbe foglalt
tudásanyag nemcsak diákoknak ajánlható.
Az egyetlen sikeresnek elkönyvelt magyar nyelvű
projektnek a Mindentudás Egyeteme számít – igaz, ez sem sorolható
egyértelműen a modern digitális oktatás eszközei közé. Már az első,
2002. évi szemeszterben átlagosan heti 2 millió néző és olvasó követte
televízión, rádión és az újságokban az előadásokat. Az előadás-sorozat
internetes portálja, a mindentudas.hu az első időkben összesen több mint
10 millió oldalletöltést ért el. A hallgatók között végzett online
felmérésből kiderült, hogy az egyetem nem a jelenleg is tanulók számára
vonzóbb – a „diákok” több mint 70 százaléka már dolgozik.
Az Európai Bizottság által jegyzett
elearningeuropa.info legnagyobb erénye, hogy bevált praktikákat
ismertet gyakorló tanárok tapasztalatai alapján. Linkgyűjteményében
Európa tanulmányi kínálata A-tól Z-ig megtalálható – csak a H maradt ki.
A magyar vonatkozású lapok innen is hiányoznak. Az aktuális címlapon
éppen a Nobel-díjasokat bemutató interaktív multimédiás és játszva
tanító weboldalt ismertetik, mellette az alapos és folyamatos pedagógusi
közreműködéssel kialakított show.me.uk nevű portál szolgáltatásait
mutatják be. A brit múzeumok, galériák és látnivalók hálózatához
szervesen illeszkedő, gyűjteményeiket interaktívan használó portál
gyermekbarát ötletekkel teszi könnyebbé a tanulást.
A számítógépes játékokra épülő 1848 nevű stratégiai
játék szép példája a „játszva tanulni” elméletének. A 48.sulinet.hu
címen található játék idén márciusban debütált. A hitelesen ábrázolt
helyszíneket, felszereléseket és egyenruhákat felvonultató 1848
játszható interneten, de ellenfél híján a számítógép ellen is – tetszés,
ízlés és kíváncsiság szerint a magyar vagy az osztrák-orosz fél
oldalán. A hadműveletek sikeres vezetéséhez nem árt tisztában lenni a
csaták hátterében húzódó történelmi tényekkel, a korabeli politikai és
domborzati viszonyokkal, de a meteorológiai és logisztikai ismeretek is
sokat segíthetnek.
A modern kor
igényeihez igazított „háború” izgalmait kínálta a vbroker.hu: a tőzsde
és a tőzsdei kereskedés oktatására fejlesztették ki. A játékosok a
klasszikus tőzsdék szabályai szerint játszanak, csak a haszon virtuális.
Az időközben megszűnt oktatóportál újítása a valósághűségben rejlett:
más tőzsdejátékoktól eltérően nem rögzített árfolyamon kereskedtek a
résztvevők, magatartásuk ugyanúgy befolyásolta a részvények árát, mint
élőben. A kereslet-kínálat alakulása pedig éppen olyan pánikhangulatot
vagy szárnyalást idézett elő a piacon, mint a való életben.
Kuriózumnak tartott kezdeményezés a
2003-ban kísérleti jelleggel indított Digitális Középiskola. Itt
hátrányos helyzetű, illetve börtönbüntetésüket töltő emberek
szerezhetnek érettségit online oktatás keretében. A diákok a BAZ
megyében előzőleg kiépített tizenkét kistérségi oktatási központ
számítógépeit használják a tanuláshoz. Ha a módszer beválik, a
nemzetközi viszonylatban is újszerű képzést Baranyában is
meghonosítják.